تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۵
در 6 ماه نخست امسال؛

صادرات 37 هزار تن محصولات کشاورزی از گمرکات فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از صادرات 37 هزار و 962 تن محصولات کشاورزی در 6 ماهه نخست امسال از گمرکات این استان خبر داد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش 31 درصدی دارد.
کد خبر: ۷۲۰۶۹

به گزارش خبرگزاری معاصر به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مجتبی دهقان پور ضمن گرامیداشت 29 مهر ماه روز ملی صادرات بیان کرد: ارزش محصولات صادر شده 38 هزار و 324 دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش 18 درصدی نشان می دهد.

این مقام مسئول با اذعان به اینکه بخش قابل توجه ای از محصولات زراعی و باغی استان فارس از کمرگات دیگر استان ها به ویژه بوشهر و هرمزگان از کشور خارج می شود که آماری از میزان و ارزش آن در دسترس سازمان جهاد کشاورزی این استان نیست، افزود: سهم وزنی و ارزشی محصولات کشاورزی از صادرات غیر نفتی این استان به ترتیب 9 و 11 درصد برآورد شده است.

وی با اشاره به اینکه عمده كشورهاي هدف صادرات شامل عراق، افغانستان، آلمان، تركيه، پاكستان، قطر، كويت و امارات متحده عربی بوده، ابراز کرد: سهم صادرات محصولات مختلف کشاورزی از لحاظ وزني به ترتيب شامل محصولات فرآوري شده در صنايع تبديلي با 86 درصد، محصولات زراعی با 5 درصد، محصولات باغی با 4 درصد، محصولات دامی با 3 درصد و محصولات شیلاتی 2 درصد مي شود.

دهقان پور با بیان اینکه بيشترين سهم صادراتي از لحاظ ارزشي نيز به ترتيب متعلق به محصولات صنايع تبديلي با 87 درصد، محصولات باغي با 5درصد، محصولات دامي با 4 درصد، محصولات شيلاتي و زراعی هر کدام با 2 درصد است، اضافه کرد: عمده محصولات فرآوری شده شامل لبنیات، کشمش، خشکبار، خوراک دام، شیره شیرین بیان، رب گوجه فرنگی، عرقیات، آب میوه و سوسیس می شود.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار و گزارش های موجود محصولات فرآوری شده به لحاظ وزنی و ارزشی سهم قابل توجه ای از صادرات محصولات کشاورزی از گمرکات استان فارس را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی علاوه بر کاهش ضایعات محصولات کشاورزی در ایجاد ارزش افزوده و فراهم کردن شرایط صادرات محصولات نقش بسزایی دارد. دهقان پور تاکید کرد: بدون تردید رونق صنایع تبدیلی یکی از سودمند ترین ارتباطات بین دو بخش صنعت و کشاورزی است که در افزایش مبادلات تجاری بین المللی نقش اثر گذاری ایفاء می کند.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز