تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶
نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران :

بدن کودکان نسبت به بزرگسالان چهار برابر بیشتر سرب جذب می‌کند

میزان جذب سرب وارد شده به بدن در کودکان چهار تا پنج برابر بیشتر از بزرگسالان است.
کد خبر: ۷۲۰۹۶

به گزارش معاصر، از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر سیدجعفر حسین در نخستین نشست تخصصی «مسمومیت با سرب؛ پیشگیری، تشخیص و درمان» با اشاره به اثرات سرب بر سلامت کودکان خاطرنشان کرد: کودکان خردسال به ویژه در برابر مسمومیت با سرب آسیب‌پذیر هستند زیرا میزان جذب سرب وارد شده به بدن در کودکان چهار تا پنج برابر بیشتر از بزرگسالان است. به گفته وی کمبود برخی مواد مغذی مانند کلیسم یا آهن باعث می شود که سرب بیشتری در بدن جذب شود.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، از عوارض مواجهه و مسمومیت با سرب در کودکان به اثرات مغزی اشاره کرد و کاهش بهره هوشی، اختلال در یادگیری و اختلالات رفتاری را از آن جمله برشمرد.

وی همکاری‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ایران با WHO در راستای کنترل و پیشگیری از مواجهه با سرب را مطلوب ارزیابی کرد و خواستار توسعه این فعالیتها و همکاری‌ها شد.

دکتر بابک شریف کاشانی معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در سخنانی پیشگیری را مقدم بر درمان بیماری دانست و با اشاره به آثار مسمومیت با سرب در افراد به ویژه بر کودکان خاطرنشان کرد که مسمومیت با سرب بر رشد جسمی و مغزی و هوش کودکان تاثیر می‌گذارد. شریف کاشانی تاکید کرد که پیشگیری و کنترل مواجهه با سرب باعث ارتقای سلامت افراد و رشد جامعه می‌شود.

دکتر فاطمه صادقی رییس گروه عوامل شیمیایی و سموم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز در این سمپوزیوم به تبیین اقدامات و برنامه‌های این مرکز برای کاهش مواجهه با سرب و عوامل شیمیایی پرداخت.

وی با اشاره به این که سالانه در جهان بیش از دو میلیون مرگ نتیجه مستقیم مواجهه با آلاینده‌های شیمیایی است، یادآور شد که بیش از نیمی از آنها دراثر مسمومیت با سرب است.

رییس گروه عوامل شیمیایی و سموم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سرب را یکی از ۱۰ ماده شیمیایی خطرناک در جهان است که سلامت شاغلان به خاطر مواجهه شغلی و سایر افراد جامعه به ویژه کودکان را به طور جدی به خطر می اندازد.

به گفته دکتر صادقی سرب در باتری، رادیاتورها، صنعت چاپ، مهمات سازی، رنگ سازی و ... استفاده می شود و راه‌های مواجهه با سرب را شغلی (استنشاقی یا پوستی) و غیر شغلی از طریق آب، غذا، هوا، رنگها دانست.

وی کودکان، نوزادان و زنان باردار را از گروههای حساس در مواجهه با سرب عنوان کرد و با اشاره به کاربرد سرب در رنگها، بر اهمیت حذف این ماده از رنگ‌هابه ویژه در اسباب بازی های کودکان و رنگهای ساختمانی تاکید کرد.

رییس گروه عوامل شیمیایی و سموم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت یادآور شد: از سال ۲۰۲۰ میلادی یک معاهده جهانی برای حذف رنگهای حاوی سرب از سوی سازمان جهانی بهداشت منعقد شده است که ۷۰ کشور به آن پیوستند و هدف اصلی آن پیشگیری از تماس کودکان با رنگهای حاوی سرب و به حداقل رساندن تماسهای شغلی با این مواد است.

در این نشست تخصصی صاحب‌نظران و متخصصان گروه‌های مختلف طب اطفال و بالغان شامل گوارش و کبد، قلب، کلیه، متخصصین علوم اعصاب، روانپزشکی، خون، پزشکی اجتماعی، رادیولوژی، آسیب شناسی و مسمومیت‌ها به ارایه تازه‌ترین یافته‌های علمی و پژوهشی در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان مسمومیت با سرب پرداختند.

این رویداد پزشکی با عنوان «مسمومیت با سرب: پیشگیری، تشخیص و درمان» به همت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با همکاری وزارت بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، جامعه سم شناسی پزشکی آسیا و اقیانوسیه ۳۰ مهر در بیمارستان شهدای تجریش برگزار شد.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز