تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
امیرعبداللهیان:

پیشنهاد راهکار جدید در نشست وزیران خارجه 3+3 در توقف جنایات رژیم صهیونیستی

وزیر امور خارجه ایران ادر نشست وزیران امور خارجه ۳+۳ اذعان کرد، تلاش کردیم راهکارهای توقف جنایات رژیم صهیونیستی و کمک رسانی بشردوستانه و نیز توقف کوچاندن اجباری مردم غزه را با آنها به اشتراک بگذاریم
کد خبر: ۷۲۱۴۸

 

 

به گزارش معاصر، حسین امیرعبداللهیان دوشنبه شب در نشست خبری که متعاقب برگزاری نشست امروز(دوشنبه) وزیران خارجه در قالب ۳+۳ در تهران برگزار شد، افزود: اولین نشست فورمت ۳+۳ با تمرکز بر موضوع حل منازعه در قفقاز جنوبی در سطح معاونان وزرای خارجه در مسکو برگزار شد و امروز(دوشنبه) اعضای حاضر در سطح وزرای خارجه نشست دوم رو در تهران برگزار کردند.

وی گفت: امیدواریم که در ادامه این نشست‌ها شاهد حضور کشور دوست گرجستان هم باشیم و نشست بعدی هم در ترکیه برگزار خواهد شد.

وزیر امور خارجه بیان کرد: اینکه همزمان با تجاوزات مستمر و وسیع رژیم صهیونیستی نسبت به غزه این نشست برگزار شده دو پیام دارد، یکی اینکه از فرصت حضور وزرای امور خارجه در تهران نسبت با گفت وگو با آنها و دیدارهایی که وزرای خارجه با رئیس جمهور کشورمان داشتند تلاش کردیم راهکارهای متوقف کردن جنایات رژیم صهیونیستی و کمک رسانی بشردوستانه و توقف کوچاندن اجباری مردم غزه را با آنها به اشتراک بگذاریم.

امیرعبداللهیان گفت: پیام دوم این است که ایران از کنش گری فعالی در منطقه برخوردار است و نسبت به تحولات قفقاز جنوبی توجه دارد. امیدواریم پس از دور بعدی نشست در ترکیه این نشست ها در باکو و ایروان هم استمرار داشته باشد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: اولا بر هیچکس پوشیده نیست ایران در چارچوب ارزش های انسانی و دینی خودش نسبت به حمایت از مقاومت فلسطین همواره موضع روشنی داشته و ما به حمایت سیاسس حقوقی و رسانه ای از فلسطین قویا ادامه خواهیم داد.

وی گفت: رژیم صهیونیستی همچنان به عنوان اشغالگر شناخته می شود و در چارچوب حقوق بین الملل کسانی که سرزمینشان اشغال شده می توانند اسلحه دست بگیرند، ما شاهدیم برخی کشورها پدیده اشغالگری رژیم اسراییل را نادیده بگیرند. در جلسه ای که در مصر برگزار شد شب گذشته با همتای مصری خودم ارتباط داشتم.

امیرعبداللهیان افزود: امروز هم جزییات بیشتری را دریافت کردیم و مایه تاسف است کشورهای غربی حتی حاضر نمی شوند کلمه ای در متن پایانی اجلاس بیاید اما به دنبال محکومیت مقاومت هستند. مقاومت یک واقعیت است در منطقه و تداوم کشتار غیرنظامیان عرصه را بر نیروهای مقاومت تنگ کرده است.

وزیر امور خارجه 'tت: امیدواریم مجموعه تلاش‌ها در سازمان همکاری اسلامی منجر به این شود که شاهد توقف جنایات رژیم در غزه باشیم و مایلم تاکید کنم منطقه به مانند بشکه باروت است و هر لحظه اتفاق خارج از کنترلی ممکن است رخ دهد.

وی خاطرنشان کرد:  از این رو تا دیر نشده همه کشورهای دخیل در آتش آفروزی اخیر از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی را هشدار می دهیم که کشتار را متوقف کنند.

امیرعبداللهیان در پاسخ به ایرنا در خصوص رویکرد وزرای خارجه حاضر در نشست امروز(دوشنبه) تهران در قبال موضوع فلسطین گفت: شب گذشته(یکشنبه) با آقای هنیه و نخاله گفت وگو داشتم و در جریان آخرین وضعیت در غزه قرار گرفتم. نکته مهم این است که رهبران مقاومت تاکید دارند آمادگی طولانی برای تداوم مبارزه با رژیم را داریم. از این رو آنچه که درخواست دارند این است که رژیم صهیونیستی عملیات علیه غیرنظامیان را متوقف کند.

وزیر امور خارجه افزود: در نشست امروز یکی از موضوعات مهم مربوط به فلسطین بود و به ویژه وزرای خارجه ترکیه و روسیه که مواضع قوی را در چارچوب توقف جنگ داشتند. همچنین ما به نشانه اعلام همبستگی با ملت مقاوم فلسطین در دو سوی سالن نشست، پرچم‌های فلسطین را برافراشته قرار دادیم.

وی در خصوص پیش نویس قطعنامه آمریکا برای حمایت از رژیم صهیونیستی نیز تصریح کرد: متاسفانه آمریکا به طور یکطرفه و تمام قد در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفته و امروز مدیریت جنگ در اختیار دستگاه امنیتی آمریکاست. سیستم حکومتی و سیاسی در سرزمین های اشغالی کاملا فروپاشیده، اما ماشین جنگ رژیم با هدایت نظامیان آمریکا تلاش می کنند که رژیم فروپاشیده را از بحران نجات دهند. علاوه بر این سفر، مکرر مقامات آمریکا به سرزمین های اشغاللی می‌روند که به دنبال این هستند تا قطعنامه‌ای در شورای امنیت صادر شود و این محل چالش است. با آقای لاوروف و همچنین طرف چینی در این رابطه گفت وگو داشتیم و همه تلاش ما بر این است که قطعنامه‌ای علیه فلسطین صادر نشود.

 

وزیر امور خارجه در خصوص حضور مستقیم آمریکا در جنگ علیه فلسطین و مانع شدن رژیم صهیونیستی برای رسیدن کمک های بشردوستانه گفت: رژیم اشغالگر قدس به دنبال این است که مقاومت را از غزه حذف کنند. به دنبال این هستند که ساکنین غزه را وادار به کوچ اجباری کنند.

وی افزود: هدف قرار دادن بیمارستان ها و کلیساها در همین راستا است، آنان به دنبال این هستند که ساکنین غزه را به سرزمین سینا در مصر و سپس به بخشی از اردن منتقل کنند. آنها تصور می کنند با حمایت آمریکا چنین سنارویی را پیش برند.

 

امیرعبداللهیان گفت: اعلام کردیم همانطوری که آنها سال‌ها تلاش زیادی را برای اینکه حزب الله لبنان را حذف یا خلع سلاح کنند و نتوانستند و امروز شاهد این هستیم که حزب الله قدرتمندتر از هر زمان دیگری است. از این رو آنچه که در صحنه عملیاتی جزو رویای صهیونیست هاست، چنین تصویری است.

 

وزیر امور خارجه بیان کرد: این موضوعات بر اساس اطلاعات است و تحلیل نیست، اما این رویاها جزو آمال دست نیافتنی آنها خواهد بود. آنها به دنبال ایجاد کشور جدید فلسطین در بخش‌هایی از مصر و اردن هستند و بر همین اساس است که در آقای السیسی رئیس جمهور مصر گفت که مردم فلسطین باید در سرزمین خود باقی بمانند. امروز مقاومت یک واقعیت موثر در منطقه است.

 

وی ادامه داد: علی‌رغم صحنه‌های دلخراش جنایات صهیونیست ها رژیم پر ادعا در مقابل یک گروه مقاومت غافلگیر شد و با رفتار دیوانه‌وار زنان و کودکان را به شهادت می‌رساند، زیرا حماس حرفه‌ای عمل کرده است. مقاومت از بهترین شرایط برخوردار است. معادلات توسط مقاومت رقم زده خواهد شد.

 

امیرعبداللهیان در خصوص گفت وگو با وزیر خارجه مصر و ارسال کمک های ایران به غزه اظهار داشت: یکی از موضوعات شب گذشته ما ارسال کمک ها به غزه است، توافق کردیم که کمک های ایران در اسرع وقت با مجوزی که برای پروازهای اعزامی به مصر انجام می شود به دست مردم غزه برسد.

 

وزیر امور خارجه افزود: در یک مرحله رایزنی ها انجام شد، اما به دلایل نقص و فراهم کردن لجستیک مصری ها فرصتی را خواستند و منتظریم که مقدمات اینکار هرچه سریعتر فراهم شود.

 

وی در خصوص ارسال پیام توسط آمریکا به ایران در موضوعات مرتبط با گفت وگوهای لغو تحریم‌ها گفت: بله آمریکایی‌ها مرتبا به همه طرف ها از جمله ایران پیام دادند، پیام آنان دو محور دارد، اول آنکه علاقه مند به گسترش جنگ نیستند و دوم می خواهند که ایران خویشتنداری کند و این ادعا در حالیست که آمریکایی‌ها در دو هفته گذشته با ارسال هزاران محموله سلاح و حمایت از رژیم در حال تشدید شدت دامنه نبرد در غزه است. آقای بایدن ریاکاری را متوقف کنید. آیا این بود شعار شما در رقابت های انتخاباتی که از حقوق بشر سخن گفتید؟ شهادت بیش از پنج هزار غیرنظامی و صدها هزار بی خانمان نتیجه حقوق بشر آقای بایدن است؟

 

وزیر امور خارجه درباره اقدامات برای نسل‌کشی در فلسطین و اختلافات در شورای امنیت افزود: به دلیل اختلافات فاحش در شورای امنیت در این مسئله، شورای امنیت ناکارآمد است. این ناکارامدی را در دیگر بحران‌ها هم شاهد هستیم. وقتی شورای امنیت به نتیجه نمی رسد موضوع در مجمع عمومی ارسال می شود و در صورت توافق قطعنامه ای در مجمع عمومی صادر خواهد شد.

 

 وی بیان کرد: آمریکا تا زمانی که به این شکل در کنار یک طرف درگیری قرار گرفته وضعیت در شورای امنیت همین گونه است که می‌بینید. اقدام آقای گوترش در پشت گذرگاه رفح قابل تحسین است. امیدواریم نقش سازنده ای را در شورای امنیت هم ببینیم.

 

امیرعبداللهیان در خصوص همکاری‌ها در حوزه قفقاز گفت: در نشست امروز موضوع عدم تغییر ژئوپولیتیک مورد تاکید قرار گرفت. در دیدار خودم با آقای علی‌اف در باکو اعلام کردند که ما به دنبال تغییر مرزها نیستیم و اکنون یک کریدوری از طرف ایران تعریف شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: وزارتخانه های دوکشور برای اجرای پروژه در حال همکاری هستند. حضور طرف های خارجی جز خسارت برای ما برجا نگذاشته است. دو نمونه در عراق و افغانستان یک تجربه گران بها در دخالت در امور داخلی است. نشست امروز هم پیام قوی به جامعه جهانی صادر کرد.

 

به گزارش ایرنا، وزیران امور خارجه روسیه، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان امروز با حضور در تهران نشستی در خصوص تحولات قفقاز برگزار کردند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز