تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۸.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران :

هزینه‌های ماهانه ۱۵ میلیون تومان بیماران اوتیسم

خانواده‌های افراد طیف اوتیسم در سراسر کشور با کلینیک‌هایی مواجه هستند که هنوز با بیمه‌ها قرارداد ندارند.
کد خبر: ۷۲۱۵۱

به گزارش معاصر، سعیده صالح‌ غفاری با اشاره به نقش راهبردی بیمه‌های پایه در رسیدگی به وضعیت سلامت جامعه،‌ گفت: پوشش دهی بیمه‌های پایه زمانی اهمیت خود را چند برابر نشان می‌دهد که ما با بیمارانی مانند بیماران خاص و صعب‌العلاج مواجه هستیم. در رده بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، اختلالات روحی و روانی بسیار حادتر از اختلالات جسمی هستند؛ از این جهت که بسیاری از اختلالاتی که به جسم هر فرد وارد می‌شود به نوعی قابل پیشگیری یا درمان هستند، اما متاسفانه در حوزه اختلالات روحی _ روانی با شرایطی بسیار پیچیده مواجه هستیم که روند درمان را برای متخصصین و از طرفی برای خانواده بسیار پرچالش و پیچیده می‌کند.

وی افزود: اختلال طیف اوتیسم یکی از اختلالات دوره رشدی و تکاملی است و درمان آن از جنس دارویی نیست و نیازمند زمان بسیار بالایی شامل خدمات توانبخشی، گفتاردرمانی، رفتاردرمانی و آموزش‌های مکرر برای اینکه فرد طیف اوتیسم حداقل مهارت‌های ابتدایی زندگی را کسب کند، است.

او با اشاره به اینکه این خدمات بسیار پرهزینه و زمان‌بر هستند، اظهار کرد: ممکن است که ماه‌ها برای یک فرد اوتیسم نیاز به خدمات گفتار درمانی باشد اما به دلایل مختلف این کودک به کلام نیفتد و از طرفی خانواده متحمل هزینه‌های بالایی شود که نهایتا مجبور می‌شود تمام زندگی خود را وقف سلامت کودک کند تا شاید بتواند وارد اجتماع شده و در عین حال از حداقل حقوق شهروندی بهره‌مند شود.

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران ادامه داد: از سال ۱۳۹۸ انجمن اوتیسم ایران در خصوص طیف اختلال اوتیسم رایزنی‌های بسیار منسجمی با سازمان‌های بیمه آغاز کرد که بتواند برای هزینه‌های توانبخشی پوشش بیمه‌های پایه را برقرار کند. این هزینه‌ها امروزه حداقل ۸ تا ۱۰ میلیون تومان در ماه بر اساس تعرفه‌های موجود است و اگر بخش دارو و درمان و سایر هزینه‌های جانبی که یک فرد اوتیسم دارد را محاسبه کنیم، شاید هزینه ماهانه این افراد به عدد ۱۳ تا ۱۵ میلیون تومان در ماه برسد.

وی افزود: به لطف خداوند، شهریورماه سال ۱۴۰۱ انجمن اوتیسم توانست با مصوبه شورای عالی بیمه سلامت بخش عمده‌ای از خدماتی که در بسته خدمتی وزارت بهداشت تعریف شده بود را تحت پوشش بیمه پایه ببرد؛ به شکلی که تقریبا ۷۰ درصد تعرفه در  بخش خصوصی قابل پرداخت توسط بیمه‌های پایه است که سیستم پاسخ‌دهی و پرداخت در سازمان بیمه سلامت ایران به دلیل وجود ساختار منسجم و لازم بسیار سهل‌تر درحال انجام است.

صالح‌ غفاری ضمن تبریک هفته بیمه سلامت همگانی، اظهار کرد: مسئولین امر همت کردند و به نیازهای جامعه اوتیسم ایران توجه کردند اما بزرگترین و مهم‌ترین درخواست ما امروز اجرایی شدن این مصوبه و سرعت بخشی آن است. اکنون متاسفانه همچنان خانواده‌های افراد طیف اوتیسم در سراسر کشور با کلینیک‌ها و مراکزی مواجه هستند که هنوز با بیمه‌ها قرارداد ندارند. از سوی دیگر با چالش‌هایی که سازمان بیمه تامین اجتماعی دارد نیز مواجه هستند؛ چرا که هنوز زیرساخت لازم را در ثبت و نشان‌دار کردن افراد دارای طیف اوتیسم ندارد.

او تاکید کرد: از سوی دیگر گاهی نیز با مقاومت‌های مدیران کلینیک‌ها مواجه هستیم که آمادگی لازم را برای طی کردن پروسه‌های مربوط به عقد قرارداد با بیمه‌ها را ندارند. درخواست ما این است که این پروسه را تا حد امکان تسهیل کنیم تا در اقصی‌نقاط کشور یک درمانگر که شرایط لازم برای ارائه خدمات توانبخشی به افراد طیف اوتیسم را دارد بتواند با بیمه‌های پایه قرارداد ببندد و مابه‌التفاوت هزینه‌ها را از بیمه‌ها بگیرد تا سهم بیمار به حداقل میزان ممکن برسد.

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران در پایان، گفت: این انجمن کاملا آمادگی دارد که در این تسهیل بخشی و کوتاه کردن زمان عقد قراردادها در کل کشور، در آموزش مراکز توانبخشی و مدیران آنها اقدام کند. این خدمات کار را برای مدیران مراکز درمانی راحت‌تر کرده و سهم بیمار در پرداخت هزینه‌های کمرشکن توانبخشی را به حداقل می‌رساند. نباید فراموش کنیم که سلامت حق هر فردی است که در جامعه زندگی می‌کند.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز