تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۶.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
وزیر امور اقتصادی و دارایی:

افزایش درآمدهای نفتی از دلایل ثبات بازار ارز است

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: افزایش درآمدهای ناشی از صادرات نفت از دلایلی است که بازار باثباتی برای ارز داریم و بانک مرکزی نیز توانایی مهار آن را دارد.
کد خبر: ۷۲۱۹۹

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا، سیداحسان خاندوزی (سه‌شنبه، دوم آبان‌ماه) در نشست خبری با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های رشد اقتصادی در دو سال اخیر این است که رشد اقتصادی با افزایش اشتغال توأم بوده، اظهار کرد: برخی از مقاطع در اقتصاد ایران، رشد اقتصادی مثبت بود، اما بیکاری هم افزایش می‌یافت، بر اساس تازه‌ترین اطلاعات مرکز آمار طی یک سال منتهی به تابستان امسال ۹۰۷ هزار نفر به جمعیت شاغل کشور افزوده شده است.

وی در زمینه وعده رفع فقر مطلق نیز افزود: رفع نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی جزو تدابیر دولت است و رئیس‌جمهوری نیز بر آن تأکید زیادی دارد. برخی از تدابیر شامل افزایش ۱۰ برابری یارانه نقدی و افزایش دهک‌های مشمول کالابرگ الکترونیکی به هفت دهک و طرح بیمه سلامت رایگان برای پنج دهک نخست بخشی از این برنامه‌هاست.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: رایگان شدن برق، آب و گاز خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی بخش دیگری از برنامه‌هاست که سبب شد ضریب جینی از ۴۰ صدم در سال ۱۴۰۰ به ۳۸ صدم در سال ۱۴۰۱ کاهش یابد و اکنون مسیر شکاف‌های آزاردهنده در کشور برگشته و وارد مسیر جدید افزایش تولید ناخالص داخلی هم‌زمان با کاهش شکاف‌های اقتصادی و اجتماعی شده است.

خاندوزی با بیان اینکه سیاست ستاد اقتصادی دولت کنترل بازار ارز است، گفت: افزایش درآمدهای ناشی از صادرات نفت از دلایلی است که بازار با ثباتی برای ارز در پیش رو داریم و بانک مرکزی نیز توانایی کنترل آن را دارد.

وی اظهار کرد: یکی از نقاط تمرکز دولت سیزدهم مسئله دیپلماسی اقتصادی با تأکید بر کشورهای همسایه و افزایش تعاملات تجاری و سرمایه‌گذاری بوده است تا از این مسیر، فشار بر کشور به نحوی کاهش یابد که اثر تحریم‌ها بر اقتصاد کمرنگ شود. کمرنگ شدن اثر تحریم به‌معنای افزایش قدرت چانه‌زنی مذاکره‌کنندگان و بالا بردن جایگاه کشور در مذاکره با کشورهای غربی در مسائلی مانند برجام است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز