تهران ۱۶.۵۱° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱

استقبال از زمستان با افزایش ۱۷ درصدی تولید گاز از منطقه آغار و دالان

سرپرست منطقه عملیاتی آغار و دالان با تأکید بر اینکه تا زمستان ۱۴۰۲ بیش از ۷ میلیون مترمکعب به تولید گاز این منطقه اضافه خواهد شد، گفت: این رقم بالاتر از تعهدهای اعلام‌شده از سوی شرکت ملی نفت است و تولید گاز را از ۴۵ میلیون مترمکعب کنونی در منطقه آغار و دالان با رشدی ۱۷ درصدی به حدود ۵۳ میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد داد.
کد خبر: ۷۲۲۹۲

به گزارش معاصر، اگرچه خوزستان و بوشهر با دارا بودن سهم بزرگی از مخازن نفت و گاز کشور، قطب‌های اصلی انرژی ایران به‌شمار می‌روند، اما هر نقطه از ایران که بررسی شود، منابع کوچک و بزرگ از نفت و گاز کشف خواهد شد. در این میان استان فارس اهمیت زیادی دارد. وجود میدان‌های نفتی سروستان و سعادت‌آباد و میدان‌های گازی آغار، دالان، دی و سفیدزاخور باعث شده تا این استان نقش بزرگی در تأمین انرژی کشور بازی کند.

اگرچه تولید نفت نیز در این مناطق انجام می‌شود، اما تولید گاز از میدان‌های گازی منطقه آغار و دالان به‌عنوان یکی از مناطق عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس‌جنوبی و فرآورش آن در پالایشگاه فراشبند، تضمینی برای امنیت انرژی کشور است.

میدان گازی آغار در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شیراز و ۳۵ کیلومتری جنوبی فیروزآباد در مجاورت شهر دی قرار گرفته و سال ۱۳۵۱ کشف شده است، همچنین میدان گازی دالان در فاصله ۱۲۰ کیلومتر جنوب شرق شیراز و ۲۰ کیلومتری جنوب شرق فراشبند قرار دارد. این میدان سال ۱۳۵۴ کشف و بهره‌برداری از آن از سال ۱۳۷۱ آغاز شده است.

گاز تولیدی از میدان‌های آغاز و دالان برای فرآورش به پالایشگاه فراشبند که در کنار میدان گازی دالان واقع شده ارسال می‌شود. گاز تولیدی این پالایشگاه می‌تواند برای تزریق به میدان‌های نفتی با خط لوله ۴۲ اینچ به مناطق نفت‌خیز جنوب منتقل شود یا از سوی خط لوله ۳۰ اینچ به خط لوله گاز سراسری استفاده شود.

مایعات گازی تولیدی از این میدان‌ها نیز به پالایشگاه فجر جم می‌رود و از آنجا به بندر طاهری یا به‌وسیله تانکر به پالایشگاه شیراز ارسال می‌شود.

با این حال اگرچه تولید گاز از این میدان‌ها ادامه دارد، اما نیاز کشور به گاز در زمستان برای جلوگیری از افت فشار باعث شده تولید زودهنگام از میدان گازی دی، همچنین افزایش ظرفیت میدان آغار و دالان در دستور کار شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس‌جنوبی قرار گیرد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز