تهران ۲۱.۵۱° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۶
رئیس جهاد کشاورزی فارس:

سرمایه 80 میلیارد تومانی در صندوق حمایت از کشاورزی فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در حال حاضر سرمایه این صندوق با 377 تشکل سهامدار به بیش از 80 میلیارد تومان رسیده است.
کد خبر: ۷۲۳۲۴


به گزارش پایگاه خبری معاصر به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مجتبی دهقان پور در حاشیه مراسم تقدیر از مدیر اسبق و معارفه مدیر عامل جدید صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی این استان بیان کرد: صندوق حمایت این استان در حال حاضر به جایگاه خوب و مناسبی رسیده که برای پویایی بیشتر بخش کشاورزی از هر نوع کمک به آن مضایقه نخواهیم کرد.
این مقام مسئول با بیان اینکه استفاده از ساز و کارهای آسان و تسهیل فرایندهای مالی با مشارکت بخش خصوصی و غیر دولتی یکی از فلسفه ها و رویکردهایی تشکیل صندوق های حمایت بوده است، اظهار کرد: این صندوق ها از جمله در استان فارس توانسته اند کارکردهای مطلوبی را داشته باشند و در طول مدتی که از ایجاد صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان فارس گذشته با مرور فعالیت هایی که انجام شده، هیچگونه خلائی مشاهده نمی شود.
به گفته وی؛ صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی فارس 2500 فقره تسهیلات کم بهره با مبلغی بالغ بر 5 هزار میلیارد ریال به کشاورزان اعطاء کرده و از سویی دیگر عاملیت توزیع 7500 میلیارد ریال یارانه های دولتی را بر عهده داشته است. همچنین در توسعه بخش کشاورزی به ویژه اختصاص تسهیلات آبیاری تحت فشار خروجی های ارزشمندی داشته است.
او با اذعان به اینکه با تشکیل صندوق ها ظرفیت های خوبی ایجاد شده، افزود: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی فارس از امکانات مختلفی برخوردار است که می توان به زیر ساخت هایی از جمله نظام مالی و اعتباری الکترونیک و به روز اشاره کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: وقتی واکاوی و تحلیلی که از کارکردهای صندوق های حمایت را بررسی می کنیم، می بینیم واقعا اثرگذاری خوبی داشته اند و به عبارت دیگر رضامندی تولیدکننده حاصل شده است، شفافیت وجود دارد و واقعا کمک کرده قسمتی از مشکلات بخش کشاورزی حل شود.
دهقان پور در ادامه به ضرورت تقویت سرمایه های اجتماعی به عنوان یکی از رویکرد های مد نظر در حوزه صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی پرداخت و افزود: سرمایه اجتماعی متشکل از سه مؤلفه اعتماد، مشارکت، مسئولیت پذیری و پاسخگویی است.
او اضافه کرد: وقتی اعتمادی اتفاق بیفتد مشارکتی هم در پی خواهد داشت و وقتی مشارکتی اتفاق بیفتد افراد به نسبت سهمی که مشارکت دارند در برابر اقداماتی که انجام خواهند داد‌ پاسخگویی را وظیفه خود می دانند و مسئولیت پذیر خواهند بود.
وی با بیان اینکه به نظر می آید در خصوص صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی چند مسئله باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: واقعیت این است که اساسنامه صندوق ها و شاید در راس آن شرکت مادر تخصصی، متناسب با آن وظایف و انتظاراتی که در حوزه وزارت جهاد کشاورزی اتفاق افتاده از جمله در بحث قانون انتزاع، باید یک بازنگری شود.
به عقیده دهقان پور؛ نیاز است به سمتی برویم که براساس شرایط موجود بتوانیم در رویکرد های صندوق ها تغییر داشته باشیم؛ از جمله اینکه در بحث خرید میوه شب عید می توانند نقش آفرینی و کنشگری فعالانه تری را داشته باشند و یا در بحث تامین نهاده های دامی که یکی از چالش های بخش کشاورزی است می توانند نقش پر رنگی ایفاء کنند.
او حضور تشکل ها را در هیات مدیره صندوق ها در سراسر استان های کشور به مثابه یک نقطه قوت تلقی کرد و افزود: به همین دلیل صندوق ها می توانند به مشارکت بخش غیر دولتی کشاورزی در حوزه تخصصی کشاورزی کمک کنند و این بسیار می تواند مفید باشد.
مراسم تقدیر از غلامرضا مقصودی مدیر اسبق و معارفه ابوذر امیری مدیر عامل جدید صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان فارس با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان و سیامک جلیله وند مدیر امور نمایندگان و مجامع شرکت مادر تخصصی حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کشور برگزار شد.
این مراسم در سالن اجتماعات موسسه سرم سازی رازی شعبه شیراز با حضور جمعی از مدعوین از جمله سید محسن قائمی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، علیرضا واحدی پور قائم مقام رئیس سازمان و معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی این سازمان و رئیس هیات مدیره صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی فارس، اعضاء هیات مدیره، تعدادی از روئسا و معاونین سازمان های کشاورزی سابق و جهاد کشاورزی و پیشکسوتان این صندوق، تعدادی از مدیران کل دستگاه های وابسته، مدیران ستادی سازمان جهاد کشاورزی و مدیران عامل و اعضاء هیات مدیره تشکل های سهامدار و صندوق زنان روستایی برگزار شد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز