تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
محققان دانشگاه فردوسی مشهد :

آدامس و آبنبات در درمان آلزایمر موثرند

محققان دانشگاه فردوسی مشهد موفق به تولید دارویی به شکل آبنبات و آدامس برای درمان آلزایمر شدند. مصرف این دارو برای سالمندان بسیار راحت است و حتی به پیشگیری از این بیماری نیز کمک می کند.
کد خبر: ۷۲۳۶۵

به گزارش معاصر، ارتباط بین پژوهشگران، محققان و دانشگاهیان با جامعه، در نهایت باعث حل مشکلات کشور و رشد دانشگاه‌ها شده و در درازمدت، مسائل علمی مطرح شده در کلاس‌های درس، هرچه بیشتر عملی و کاربردی می‌شوند. دانشگاه فردوسی مشهد یکی از دانشگاهای فعال در حوزه داروسازی است که علاوه بر پرورش نخبگان این حوزه، از تولید محصولات کاربردی نیز حمایت می‌کند.

دکتر ماریا بیهقی مدیر عامل شرکت نانوزیست فناوری فردوسی، یکی از شرکت های مرکز رشد و هسته فناور دانشگاه فردوسی مشهد، است. این شرکت از اعضای هیئت علمی دانشگاه و نیروهای متخصص در حوزه بیوتکنولوژی، شیمی دارو، ایمونولوژی، آلرژی، بیوشیمی بالینی و پزشکی تشکیل شده است و در سال ۱۴۰۰ فعالیت خود را در زمینه تولید فرآورده‌های زیست فناوری، آرایشی – بهداشتی، تولید کیت‌های تشخیصی، ارائه خدمات تخصصی در زمینه ژنتیک مولکولی، ژنومیکس و بیوانفورماتیک آغاز کرده است.

بیهقی، دارای مدرک دکتری بیوتکنولوژی و فوق دکتری طراحی دارو از دانشگاه فردوسی مشهد ، درباره نقش حمایت‌های دانشگاه فردوسی مشهد از شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا در حوزه داروسازی گفته و به دستاوردهای شرکت نانوزیست فناوری فردوسی در مسابقات بین المللی اختراعات و نوآوری های سوئیس نیز اشاره کرده است.

وی در ادامه به معرفی محصولات تولید شده توسط این شرکت دانش‌بنیان پرداخت و گفت: یکی از محصولات ما، کرم ترمیم‌کننده زخم است که در مسابقات بین‌المللی سوئیس در سال گذشته، توانست مدال نقره را کسب کند. این کرم جهت محافظت و درمان پوست ساخته شده و در ترکیبات آن از گیاهان و جلبک‌های دارویی استفاده شده است.

همچنین اضافه کرد: در حال حاضر در مرحله تجاری‌سازی محصول هستیم. نکته قابل توجه در خصوص این دارو، امکان شخصی‌سازی آن به کمک سرم خونی اشخاص برای هریک از افراد است. در این صورت اثربخشی این دارو خیلی بالاتر رفته و برای درمان خیلی از بیماری‌ها، مثل اگزماهایی که در دوران بارداری افراد به آن‌ها مبتلا می‌شوند، افتادگی ناشی از پیری پوست، بهبود ضخامت پوست و رفع برخی از خال‌های پوستی می‌تواند مفید باشد. جدای از این شخصی‌سازی، داروی ما قابلیت مصرف برای عموم مردم با یک فرمول مشخص را هم دارد.

وی در مورد تولید این دارو در مقیاس انبوه هم گفت: اگر ما بخواهیم دارو را برای هر یک از افراد بیمار، شخصی‌سازی کنیم، نیاز به سرم خونی آن فرد داشته و داروی تولید شده بیشترین اثربخشی را برای همان شخص خواهد داشت. بنابراین نمی‌توانیم به کارخانه‌ای مشخص سفارش داده و در مقیاس انبوه این دارو را تولید کنیم. درواقع این شخصی‌سازی درمان است که در خصوص این دارو رخ می‌دهد و نمونه مشابه خارجی این محصول با همین کیفیت در حال حاضر وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت نانوزیست فناوری فردوسی در ادامه به دیگر دستاورد این شرکت در مسابقات بین‌المللی سوئیس که باعث شد آن‌ها مدال طلای این مسابقات را دریافت کنند اشاره کرد و گفت: ما موفق شدیم یک پروتئین نوترکیب بسازیم که می‌شود از آن برای تهیه و تولید واکسن‌هایی به منظور شناسایی و پیشگیری از بیماری‌های ویروسی مثل کرونا و اچ‌آی‌وی استفاده کرد. همچنین این پروتئین، خاصیتی دارد که می‌تواند در شناسایی به بیماری‌هایی مثل سرطان به افراد مختلف کمک کرده و از بدتر شدن وضع بیمار جلوگیری کند.

وی در مورد دیگر دستاوردهای کاربردی این شرکت در حوزه دارو هم گفت: چسب زخمی که ما در شرکت تولید کرده‌ایم نیز ثبت جهانی شده و مرحله آزمایشگاهی و بالینی را پشت سر گذاشته است. از جمله کاربردهای این محصول این است که می‌تواند به درمان بیماری‌های عفونی روی پوست افراد کمک بکند. همچنین به دلیل ترکیباتی که دارد، توانایی قدرت نفوذ بالا، پاکسازی سطح پوست و ترمیم بافت در بازه زمانی کوتاه‌مدت را دارد.

بیهقی اضافه کرد: ما توانسته‌ایم برای سالمندان و افراد مبتلا به بیماری آلزایمر، دارویی را به شکل آبنبات تولید کنیم تا مصرف آن راحت‌تر باشد. همچنین این دارو می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به آلزایمر و حتی درمان آن کمک کند، البته اثر مربوط به پیشگیری در این دارو بیشتر از اثر درمان آن است. روش مصرف آن هم مدت زمان مشخصی دارد؛ برای مثال باید توسط فرد برای ۵ دقیقه مکیده شده تا مواد مورد نظر، به خوبی جذب بدن شوند. این دارو در فاز آزمایشگاهی، کاملا موثر عمل کرد و در ادامه قصد تولید انبوه آن را داریم.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز