تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
با ابلاغ جهاد کشاورزی فارس؛

پروانه تاسیس گلخانه تابع اقلیم در شهرستان های فارس صادر می شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از ابلاغ دستورالعمل صدور پروانه تاسیس گلخانه های تابع اقلیم به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان های این استان خبر داد.
کد خبر: ۷۲۳۹۰

به گزارش معاصر به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، حمید دبیری با بیان اینکه طرح احداث گلخانه تابع اقلیم اولین بار توسط استان فارس به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد شده بود، گفت: با اجرای موفق گلخانه تابع اقلیم در پنج هکتار از اراضی شهرستان شیراز، معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اجرای این طرح در سطح شهرستان های استان فارس موافقت کرد و این طرح به تصویب رسید.

به گفته وی؛ طرح گلخانه تابع اقلیم برای اولین بار در استان فارس در منطقه محمود آباد شهرستان شیراز با همکاری جهاد کشاورزی فارس و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و‌منابع طبیعی فارس، توسط انجمن گلخانه سازان ایران اجرا شد و به کشت گوجه فرنگی اختصاص یافت. این مقام مسئول تصریح کرد: با بررسی مزایای کشت در گلخانه تابع اقلیم از جمله کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی مصرف آب و افزایش عملکرد بیش از ۳۰ درصد، توسعه آن در سطح استان فارس مدنظر قرار گرفته است.

دبیری، توسعه کشت در محیط های کنترل شده را از مهمترین سیاست های وزارت جهاد کشاورزی دانست و بیان کرد:در این راستا کارگاه آموزشی با هدف آشنایی مدیران و‌ کارشناسان باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان های استان فارس با طرح گلخانه تابع اقلیم با همکاری جهاد کشاورزی فارس توسط انجمن گلخانه سازان ایران برگزار شد. وی به بیان موضوعات مطرح شده در این کارگاه آموزشی پرداخت و گفت: تطابق نوع سازه با نوع کشت و رعایت اصول مهندسی از جمله موارد مطرح شده در این کارگاه آموزشی بود.

دبیری تصریح کرد: افزایش بهره وری، کاهش یک دهم هزینه احداث نسبت به احداث گلخانه های معمولی، کاهش چشمگیر مصرف انرژی از قبیل برق و گازوئیل با توجه به اینکه هیچگونه سوختی در این نوع گلخانه مصرف نمی شود از جمله مزایای اجرای این طرح است که در این کارگاه آموزشی به آنها اشاره شد. در حاشیه برگزاری این کارگاه آموزشی مدیران جهاد کشاورزی شهرستان های استان فارس از گلخانه پنج هکتاری تابع اقلیم در منطقه محمودآباد بازدید کردند و از نزدیک با نحوه اجرای سازه و کشت در این نوع گلخانه آشنا شدند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز