تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۸.۷۳°  بیشینه ۱۹.۷۹°
۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
گزارش تحلیلی معاصر :

آغاز مدارس و مشکلات کودکان کلاس اولی

شروع مدارس برای کودکان،آغاز مرحله‌ی جدیدی در زندگی‌شان است که در این راه ممکن است با مشکلات جدید و زیادی رو به رو شوند.
کد خبر: ۷۲۵۹۴

به گزارش معاصر، شروع مدارس برای کودکان،آغاز مرحله‌ی جدیدی در زندگی‌شان است که در این راه ممکن است با مشکلات جدید و زیادی رو به رو شوند مثل اضطراب از محیط جدید،ترس از جدایی از والدین،اختلال در تمرکز،افزایش فشار و استرس،ناتوانی در تطبیق خود با روال جدید زندگی،عدم سازگاری اجتماعی.

1- اضطراب جدایی از والدین :

چون در این شرایط کودکان برای اولین بار از والدین یا مراقبان خود جدا می‌شوند و به دلیل وابستگی که به آن ها دارند،هنگام جدایی احساس ترس می‌کنند و مضطرب می‌شوند.کودکان به چند شکل این ترس و اضطراب را نشان می‌دهند : گریه،کج خلقی یا علائم فیزیکی مثل درد معده یا سردرد.

مهم است که والدین و معلمان این اطمینان را در کودکان به وجود آورند که قرار نیست کسی آن ها را ترک کند.اگر این علائم در کودکان طولانی شد،لازم است با مشاور صحبت شود.

۲- عدم سازگاری اجتماعی :

کودکان برای پیدا کردن دوست و تعامل اجتماعی با همسالان خود و شرکت در فعالیت های گروهی ممکن اشت دچار مشکل شوند.

والدین و معلمان باید با همکاری یکدیگر فرصت هایی را برای کودکان به وجود آورند تا کودکان بتوانند مهارت های اجتماعی را تمرین کنند مثل مشارکت دادن آن ها در برنامه های فوق برنامه.

3- قلدری :

کودکان ممکن است از سمت همسالان خود با قلدری مواجه شوند که بر روان و احساسشان تاثیر منفی می‌گذارد.

آغاز مدارس و مشکلات کودکان کلاس اولی

۴- اضطراب و استرس :

شروع مدرسه یکی مهم ترین دلایل تشدید استرس و اضطراب در کودکان است.زمانی شدت این دو عامل در آن ها بالا می‌رود که خود را تحت فشار برای جدایی از والدین یا برآورده کردن انتظارات تحصیلی یا اجتماعی حس کنند.تکنیک تمرکز حواس یا خودگویی مثبت به آن ها در مدیریت کردن این دو عامل کمک می‌کند.

۵- سلامت جسمانی :

برخی کودکان به دلیل داشتن شرایطی مثل آسم یا بیماری مزمن،اعتماد به نفس پایینی دارند و خود را دچار کمبود حس می‌کنند و همین عامل باعث می‌شود در فعالیت های مدرسه کمتر شرکت کنند.

۶- تفاوت های فرهنگی :

کودکانی که فرهنگ های متفاوتی دارند خود را در محیط مدرسه و نسبت به دیگر دانش آموزان،بیگانه می‌پندارند و حس می‌کنند به حاشیه رانده می‌شوند.مثلا در بعضی فرهنگ ها بر پیشرفت تحصیلی تاکید زیادی می‌شود که باعث افزایش فشار و اضطراب می‌شود اما در فرهنگی دیگر بر روابط اجتماعی تاکید می‌شود که بر تجربه ی کودکان تاثیر می‌گذارد.درک و احترام متقابل به تمام فرهنگ ها این اطمینان را به کودکان می‌دهد که تمام آن ها از حمایت و منابع مورد نیاز برای پیشرفت برخوردار هستند.

۷- محیط خانه :

کودکانی که در محیط خانه چالش دارند،تمرکز کافی برای انجام تکالیف مدرسه را ندارند. محیط خانه می‌تواند بر دیدگاهی که کودکان در مورد آموزش و مدرسه دارند تاثیر بگذارد.

در پایان بهتر است بدانیم که باید مربیان و والدین از به وجود آمدن این مشکلات در کودکان آگاه باشند و برای گذر از این دوران باید یک محیط حمایتی و پرورشی فراهم کنند تا کودکان بتوانند مشکلشان را با پرسیدن سوالات و بیان نگرانی های خود،برطرف کنند.

 

خبرنگار: مهتاب صمدی

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز