تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۶.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
فوق تخصص شبکیه :

شایع‌ترین علت نابینایی چیست

در ایران شیوع دیابت در بزرگسالان بین ٢٠ تا ٧٩ سال حدود ۹.۱ درصد است که از این میزان حدود ٣٠ درصد ؜معادل سه درصد؜ کل جمعیت، رتینوپاتی دیابت دارند.
کد خبر: ۷۲۶۷۱

به گزارش معاصر، محمدحسین نوروززاده، روز چهارشنبه در افتتاحیه برگزاری ششمین همایش مشترک بیماری‌های چشم دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و ایران که سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار است، افزود: در ایران شیوع دیابت در بزرگسالان بین ٢٠ تا ٧٩ سال حدود ۹.۱ درصد است و از این میزان حدود ٣٠ درصد ؜ معادل سه درصد؜ کل جمعیت، رتینوپاتی دیابت دارند.

وی اظهار داشت: اگر نتوانیم در پیشگیری و درمان رتینوپاتی دیابتی موفق باشیم، هزینه‌های زیادی بر بیمار و خانواده او تحمیل خواهد شد.

نوروززاده ادامه داد: رتینوپاتی دیابتی در اثر عدم کنترل بیماری دیابت اتفاق می‌افتد و آنچه مسلم است، با توجه به شیوع روزافزون دیابت در کشور، باید شاهد افزایش موارد رتینوپاتی دیابتی هم باشیم. که بهتر است این بیماران در بازه‌های زمانی مشخص، به چشم پزشک مراجعه کنند.

وی افزود: افراد دارای دیابت نوع یک که انسولین استفاده می‌کنند، بین سه تا پنج سال بعد از ابتلا به بیماری باید جهت شروع معاینات دوره ای سراغ چشم پزشک بروند و برای دیابت نوع ۲، نیز بلافاصله بعد از تشخیص دیابت، به چشم پزشک مراجعه کنند.

به گفته نوروززاده، هدف ما این است که بیماری‌های چشم این افراد در اولین مراحل تشخیص داده شود تا علاوه بر "مؤثرتر" بودن درمان‌ها، از هزینه‌های سنگین "درمانهای جراحی" نیز جلوگیری شود.

این چشم پزشک تصریح کرد: درمان نهایی بیماری "رتینوپاتی دیابتی پیشرفته" جراحی است که امکان تکرار آن نیز وجود دارد. از همین رو، لازم است بیماران مبتلا به دیابت، همواره در "فواصل منظم" برای معاینه چشم‌های خود نزد چشم پزشک بروند.

این فوق تخصص شبکیه در ادامه به بیماری استحاله شبکیه یا همان پیری شبکیه اشاره کرد و افزود: این بیماری با افزایش سن و از بین رفتن سلول‌های شبکیه اتفاق می‌افتد. این بیماری، "انواع" خشک و خون ریزی دهنده دارد که در هر دو مورد، باعث کاهش دید می‌شود.

نوروززاده، مهم‌ترین عامل بیماری استحاله شبکیه را افزایش سن دانست و گفت: سن شروع بیماری بعد از ۵۰ سالگی است، اما در افراد بالای ۶۵ "سال" شایع‌تر می باشد.

یادآوری می شود ششمین همایش مشترک دانشگاه های علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی از ۲۴ تا ۲۶ آبان ۱۴۰۲ به مدت سه روز در حال برگزاری است.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز