تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
وزیر امور خارجه ترکمنستان :

ایجاد منطقه اقتصادی مشترک ایران وترکمنستان

معاون رئیس کابینه و وزیر امور خارجه ترکمنستان از علاقه‌مندی کشورش برای توسعه روابط با ایران و پیشنهاد ایجاد منطقه اقتصادی مشترک خبر داد و از شرکت‌های ایرانی برای حضور در پروژه‌های ترکمنستان دعوت کرد.
کد خبر: ۷۲۶۹۷

 

به گزارش معاصر، «رشید مردوف» در مراسم افتتاحیه همایش اقتصادی تجار و بازرگانان ایران و ترکمنستان، اظهار داشت: مشارکت طرف ایرانی با ترکیب گسترده در این همایش نشان از علاقه‌مندی ایران به ترکمنستان دارد.

وی افزود: تبادل نظر برای توسعه مبادلات تجاری، جست‌وجو برای مسیرهای جدید همکاری و به‌کارگیری ظرفیت‌های دو کشور، اهداف برگزاری این نشست است تا فرصت‌های گسترده‌ای برای سرمایه‌گذاری فراهم کنیم.

وزیر امور خارجه ترکمنستان با بیان اینکه روابط تجاری ایران و ترکمنستان رشد مستمری دارد، گفت: ترکمنستان اقداماتی را برای تحقق اهداف راهبردی دو کشور انجام می‌دهد.

رشید مردوف ادامه‌داد: اقدامات لازم را برای افزایش حجم تجارت به عمل می‌آوریم و در حوزه نفت و گاز و بخش‌های دیگر ظرفیت عظیمی در ترکمنستان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های ترکمنستان ارتقای همکاری با ایران است، تاکید کرد: ترکمنستان دارای اقتصاد فعال، ذخایر طبیعی گاز و نفت و غیره است که فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاران ایرانی فراهم می‌کند.

وزیر امور خارجه ترکمنستان اعلام‌کرد: این کشور اقدامات لازم را برای افزایش حجم تجارت با ایران انجام خواهند داد.

وی با اشاره به نقش بازارچه‌های مرزی در رشد تجارت، بیان‌داشت: بازارچه‌های مرزی باجگیران در مرز دو کشور فعال است و ایجاد منطقه اقتصادی مشترک در منطقه سرخس و اینچه برون را به ایران پیشنهاد می‌دهیم.

مردوف با بیان اینکه بخش خصوصی دو کشور در رشد مبادلات تجاری اهمیت دارد، گفت: در دوره‌های قبلی صادرات گاز به ایران تجارب خوبی کسب کرده‌ایم و این تجربه‌ها مبنای مناسبی برای صادرات گاز به ایران و افزایش آن است.

وزیر خارجه ترکمنستان ادامه‌داد: امروز سوآپ گاز به کشور ثالث در حال انجام است و ترکمنستان برای افزایش آن و گسترش بیش از پیش همکاری ها با ایران آمادگی دارد.

رشید مردوف اضافه‌کرد: امروز برای افزایش صادرات گاز به ایران با وزیر راه و شهرسازی مذاکره انجام می‌دهیم‌.

رئیس کابینه وزرای ترکمنستان با بیان اینکه شرکت‌های ایرانی فناوری بالایی در اختیار دارند، گفت: از شرکت‌های ایرانی درخواست می‌کنم با ما همکاری کنند.

وی با اشاره به پتانسیل ترکمنستان در حوزه گاز و پتروشیمی، تاکید کرد: تاکنون چند میلیارد دلار در توسعه تولید فرآورده‌های های نفت و گاز سرمایه‌گذاری شده است و پروژه‌هایی در این بخش برای سرمایه‌گذاری داریم که آماده‌ایم با برادران ایرانی در این بخش‌ها همکاری کنیم.

رشید مردوف به همکاری‌های برقی ایران و ترکمنستان اشاره کرد و گفت: ساخت خط انتقال برق با قدرت ۴۰۰ کیلووات ساعت توسط شرکت ایرانی در حال مذاکره است.

وی اظهار داشت: از شرکت‌های ایرانی می‌خواهیم در احداث جاده‌ و ورود تجهیزات و فناوری‌های جدید به ما کمک کنند.

وزیر امور خارجه ترکمنستان گفت: امروز انرژی‌های تجدیدپذیر در دنیا اهمیت ویژه‌ای دارد که می‌توانیم با شرکت‌های ایرانی همکاری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه شهر جدید «آرکادا» بر اساس سیستم شهرسازی هوشمند و بالاترین استانداردهای بین‌المللی در سال ۲۰۱۴ ساخته شده است، گفت: فاز ۲ شهر عشق آباد طراحی شده است و بخش‌های صنعتی آن برای حضور شرکت‌های ایرانی از مسائل مهم است.

رشید مردوف تاکید کرد: همکاری با شرکت‌های ایرانی از اهداف ترکمنستان است و در حوزه‌ حمل و نقل و ارتباطات سال‌ها همکاری‌های داشتیم و تاکید داریم این همکاری‌ها ادامه داشته باشد.

وی درباره همکاری‌ها در بخش کشاورزی با ایران، افزود: برای کشت، افزایش بازده، اصلاح بذر و بهینه سازی مصرف برنامه داریم که در این راستا برای توسعه روابط تجاری با ایران پیشنهاد می‌دهیم.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز