تهران ۲۶.۷۳° كمينه ۲۶.۵۱°  بیشینه ۲۶.۹۹°
۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
رئیس شورای عالی نظام پرستاری :

کمبود پرستار در بیمارستان‌های کشور

این کمبود نیرو در شرایطی است که طی دو سال گذشته حدود ۱۷ هزار تخت بیمارستانی به ناوگان‌ تخت‌های کشور اضافه شده و طی همین مدت حدود ۱۰ هزار نفر هم بازنشست شده‌اند.
کد خبر: ۷۲۷۰۳

به گزارش معاصر، دکتر شمس‌الدین شمس در نشست خبری به مناسبت روز پرستار ضمن تبریک این روز به جامعه پرستاری کشور، گفت: جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنیم که حتی امن‌ترین فضاهای درمانی را هم زیر آتش برده‌اند.

وی به مشکلات این روزهای جامعه پرستاری کشور اشاره کرد و ادامه داد: کمبود شدید نیروی انسانی موضوعی جدی است که همه به آن اذعان دارند و این در شرایطی است که به گفته وزارت بهداشت در دو سال گذشته حدود ۱۷ هزار تخت بیمارستانی هم به ناوگان‌ تخت‌های کشور اضافه شده است و طی همین مدت حدود ۱۰ هزارنفر هم بازنشست شدند و ما بیش از ۳۰هزار نفر کمبود نیرو از این بابت داریم اما، باز اینکه تعداد نیروی انسانی ما نسبت به تخت چگونه است هم خود جای سوال دارد.

وی افزود: فقط ایجاد تخت بیمارستانی نیست که مهم است بلکه باید به فکر تامین نیروی انسانی متناسب با آن هم باشیم؛ اگر نیروی انسانی کافی نداشته باشیم چگونه می‌خواهیم خدمت مناسب و با کیفیت به مردم ارائه دهیم؟ ما اگر به موضوع کمبود پرستار اشاره می‌کنیم به این دلیل است که مردم خدمت درست و کامل دریافت کنند و سلامت آنها به خاطر کمبود شدید نیروی پرستاری صدمه نبیند.

او تاکید کرد: این درحالی است که خود پرستاران هم از این کمبود نیرو به شدت تحت آسیب هستند؛ چراکه باید دو تا سه برابر توان خود کار کنند و شیفت‌ها و اضافه‌کاری‌های اجباری بردارند آنهم در شرایطی که قیمت اضافه کاری ساعتی ۱۵ تا ۲۰ هزارتومان است.

شمس ادامه داد: پرستاران در روزهای سخت کرونا به کمک مردم و نظام سلامت آمدند اما چرا باید الان با این بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌ها روبرو شوند؟

وی اختصاص "فوق‌العاده خاص" را موضوعی دانست که درخواست کارکنان نظام سلامت از جمله پرستاران است و تصریح کرد: پرستاران سختی کار بالایی دارند؛ اختصاص فوق‌العاده خاص به جامعه پرستاری یکی از خواسته‌های مهم ما است که حتما باید انجام شود. ریاست جمهوری هم در این زمینه تاکیدات زیادی به وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه داشتند که این موضوع پیگیری شود.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری با تاکید بر اهمیت گسترش خدمات پرستاری در منزل، اظهار کرد: جامعه به سمتی رفته است که بیمارستان‌ها توان این حجم از ارائه خدمت را ندارند؛ بنابراین بیماران مزمن می‌توانند خدمات مراقبتی با کیفیت را در منزل خود با قیمت مناسب دریافت کنند. در این زمینه موضوع مهم پوشش بیمه‌ای خدمات است تا همه افراد از نظر اقتصادی قدرت دریافت این خدمات را داشته باشند و امیدواریم در قانون برنامه هفتم توسعه به این مهم پرداخته شود.

وی با اشاره به مخالفت صریح سازمان نظام پرستاری با برخی مواد قانون برنامه هفتم توسعه در زمینه پرستاری، به قانون ارتقای بهره‌وری اشاره و تصریح کرد: ممکن است بگویند که بر نحوه اجرای قانون تاکید کرده‌اند اما بیایید به جامعه پرستاری توضیح دهید که آیا در قانون ارتقای بهره‌وری خدمات را کامل اجرا کرده‌اند؟ اگر نمی‌توانند کامل آن را اجرا کنند چرا تنها به بخش‌هایی از آن اشاره می‌کنند؟

او به ماده قانونی که در برنامه هفتم توسعه به آموزش بهیاران اشاره کرده است نیز گریزی زد و گفت: یک زمانی از جمله در دوره دفاع مقدس همکاران بهیار خدمات بسیار ارزنده‌ای ارائه دادند که سپاسگزار آنها هستیم اما در جامعه امروزی و با فوق‌تخصصی شدن خدمات سلامت، دیگر جای تربیت بهیار و واگذاری آموزش رشته‌های گروه‌های پزشکی به بخش خصوصی نیست. آیا بخش خصوصی توان کافی آموزش گروه پزشکی و پیراپزشکی را دارد؟ ما می‌دانیم که این امکان وجود ندارد و خصوصی‌سازی اینجا جواب نمی‌دهد.

وی در خاتمه تاکید کرد: پرستاران باید به حقوق خود بر اساس آنچه که قانون گفته است، برسند. تا زمانی که سهم مراقبت‌های پرستاری از سرانه سلامت مشخص نشود به نظر ما بودجه تعرفه‌گذرای خدمات و سایر موارد اتفاق نخواهد افتاد.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز