تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۱.۷۹°
۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت :

شیوع دیابت نوع یک در کشور

هشت درصد کودکان زیر ۵ سال چاق هستند که باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.
کد خبر: ۷۲۸۶۲

به گزارش معاصر از انجمن متخصصین غدد ایران، دکتر یونس پناهی روز چهارشنبه در افتتاحیه کنگره بین‌المللی بیماری‌های غدد و متابولیسم در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تحقیق و پژوهش برای رسیدن به مرجعیت علمی و ورود به سرامدان عرصه علم و فناوری و حل مسایل و مشکلات فعلی و آینده حوزه سلامت، موثر است، افزود: طبیعی است باید برای پژوهش چهار کار را انجام دهیم و الزامات و زیرساخت هایی داشته باشیم. اولین اقدام توسعه نیروی انسانی توانمند است که آمار موجود درباره فوق تخصص غدد گواهی این موضوع است.

وی توسعه زیرساخت ها برای مرجعیت علمی را اقدام دوم برشمرد و افزود: باید به ظرفیت موجود پژوهشگاه های علوم آزمایشی و آزمایشگاه ها توجه شود؛ ما نیز در وزارت بهداشت حمایت های خوبی برای بروزرسانی دانشگاه ها داشته ایم.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه باید تحقیقات صورت گرفته مورد استفاده افراد و دیگر محققان قرار بگیرد، اظهار داشت: نکته دیگر، ارتباطات بین المللی است؛ درصد تولید علم از این طریق حدود ۳۰ درصد است که خوشبختانه درصد تولید علم از محل ارتباطات بین المللی در رشته غدد و متابولیسم حدود ۳۵ درصد است این رشته قابلیت این را دارد که این رتبه افزایش یابد.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم مرجع علمی در دنیا شویم نمی توانیم از علوم جدید فاصله بگیریم باید به سمت علوم نوین و جدید برویم و علم را به سمت پزشکی فردمحور ببریم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به بیماری دیابت به عنوان یکی از بیماری های مرتبط با غدد اشاره کرد و گفت: دیابت از نظر مرگ و میر در سال ۲۰۰۹ میلادی رتبه ۱۱ را داشت اما در سال ۲۰۱۹ میلادی با رشد ۷ درصدی به رتبه پنجم رسید.

پناهی پیشگیری از دیابت را یکی از اهداف وزارت بهداشت عنوان کرد و با یادآوری اینکه بحث چاقی در این زمینه باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، افزود: امروزه شیوع دیابت یک را داریم که روبه افزایش است همچنین حدود ۸ درصد کودکان زیر ۵ سال چاق هستند.

معاون وزارت بهداشت بر استفاده از روش‌های نوین در پیشگیری و درمان و کم کردن هزینه‌های سلامت تاکید کرد.

فریدون عزیزی رئیس چهاردهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم نیز در این آیین گفت: رتبه ایران در تولید علم در دهه گذشته از رتبه جهانی ۱۸ به ۱۰ ارتقا یافته است.

وی با مقایسه مجموعه تولیدات علمی حیطه علوم غدد و متابولیسم با تولیدات علمی سایر علوم در ایران افزود: حدود ۲۰ سال پیش، رتبه پنجم را در تولید علم در منطقه داشتیم اما در ۵ سال گذشته از سایر کشورها فاصله گرفتیم و رتبه اول را در منطقه و رتبه ۱۰ را در دنیا داریم.

عزیزی تصریح کرد: برای افزایش نوآوری، تولید علم نافع و رسیدن به مرجعیت باید حفظ و تکریم دانشمندان، تقویت ساختارها، افزایش اعتبارات پژوهشی و هدفمند کردن تحقیقات را مدنظر قرار دهیم. گفتنی است در این مراسم از تعدادی پیشکسوت حوزه پزشکی و غدد و متابولیسم تقدیر و تشکر شد.

ایران جزو ۶ کشور چاق جهان

رییس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی نیز در این افتتاحیه چاقی را یکی از بیماری های شایع دانست و گفت: بیش از ۷۰ درصد افراد چاق هستند و باید بپذیریم ایران جز ۶ کشور از نظر چاقی است.

علیرضا زالی در افتتاحیه چهاردهمین کنگره بین المللی بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم که از امروز اول آذرماه به مدت سه روز در سالن ابوریحان دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود، با اشاره به رشد قابل توجه در تولید علم اظهار کرد: در بررسی های ما آنالیز دقیقی از رتبه های علمی داشتیم به ویژه که در رشته غدد و متابولیسم درجه خوب و ممتازی را داریم.

وی با تاکید بر اینکه چالش های بیماری های غدد و متابولیسم تلاش گسترده همکاران را می طلبد، افزود: شایع ترین بیماری در ایران چاقی است و بیش از ۷۰ درصد افراد جامعه، چاق هستند و ۴.۵ درصد افراد چاقی مفرط دارند که این عدد روبه افزایش است لذا نیازمند برنامه های اصلاحی عمیق در این بازه هستیم.

زالی بیان کرد: موضوع دیابت مساله جدی نظام سلامت است که در سال های آینده این مشکل افزایش می یابد؛ به طور مثال با قند ۱۲۶، حدود ۱۵ درصد مردم در استان تهران دیابت دارند پیش بینی می کنیم در استان تهران و در عرصه ملی، تعداد افراد «پردیابت» به ۲۵ درصد افزایش پیدا کنند و آمار نشان می دهد از ۴ ایرانی ۳ نفر آگاه به دیابت خود هستند.

وی با بیان اینکه باید بپذیریم ایران جز ششمین کشور از نظر چاقی است افزود: در بحث تیروئید نیز حدود ۱۰ درصد افراد یک گرفتاری تیروئید دارند پیش بینی می‌کنیم در ایران ۷ درصد افراد پرکاری تیروئید اوورت داشته باشند و هشدار داریم که در سال های آینده شانس سرطان تیروئید افزایش می یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به وجود ۵۰۰ فوق تخصص غدد و متابولیسم در کشور اشاره کرد و گفت: روش‌های نوین را در بیماری ها جدی بگیریم چراکه به تشخیص و درمان بیماری کمک می کند.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز