تهران ۲۳.۷۳° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱

سازمان بهداشت جهانی از اوضاع وخیم انسانی در فلسطین در ۲۰ سال اخیر خبر داد

دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارش ها و مستندات سازمان بهداشت جهانی از اوضاع وخیم انسانی در فلسطین طی ۲۰ سال اخیر را تشریح کرد.
کد خبر: ۷۲۸۶۳

به گزارش معاصر، دکتر محمد حسین نیکنام در «کارگاه آموزشی و جریان شناسی یهودیت و صهیونیزم در تاریخ فلسطین» که در تالار شهید سلیمانی وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: گمان غلط افرادی که وضعیت بحرانی فلسطین را دنبال نمی کنند این است که فلسطین و غزه در وضعیت خوبی به سر می برده و عملیات «طوفان الاقصی» بی دلیل انجام شده است و نباید اتفاق می افتاد.

وی افزود: ولی به اذعان گزارش های متعدد سازمان های بهداشت جهانی که هر ساله در مجمع عمومی سالانه این سازمان تحت عنوان قطعنامه مخصوص فلسطین، تشریح می شود و بیش از ۱۹۰ کشور جهان به آن رای مثبت می دهند و ایران در صدور آن نقش اساسی دارد، وضعیت فلسطین در ۲۰ سال اخیر هیچگاه عادی نبوده است و در شرایط پیش از جنگ اخیر، فلسطینیان هیچگاه از شرایط انسانی برای یک زندگی حتی معمولی، برخوردار نبوده اند.

وی ادامه داد: مطابق گزارشات و مستندات سازمان بهداشت جهانی که بخشی از آن توسط رییس این سازمان در جلسه اخیر شورای امنیت درباره فلسطین نیز مطرح شد، رژیم اشغالگر فلسطین ۱۸۷ مورد حمله به مراکز درمانی و ۲۶ بیمارستان فلسطینیان فقط در سال ۲۰۲۲ داشته است.

دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت با بیان این که رییس سازمان بهداشت جهانی به عدم کارآیی شورای امنیت در رسیدگی به بحران فجیع انسانی در غزه نیز تاکید کرد، بیان داشت: هیچ نقطه ای در غزه امنیت نداشته و ندارد و ۱.۵ میلیون آواره در زندانی روباز زندگی می کنند.

نیکنام افزود: سازمان بهداشت جهانی گزارش داده که از دیدگاه عوامل اجتماعی موثر بر سلامت ۴۴ درصد فلسطینیان در غزه و ۱۴ درصد در کرانه باختری بیکار هستد. ۱.۷۸ میلیون فلسطینی طی این سال‌ها فقر و عدم امنیت شدید غذایی و ۱.۳۷ میلیون فلسطینی نیاز شدید به آب را تجربه کرده‌اند.

وی یادآور شد: در ادامه گزارش سازمان بهداشت جهانی آمده که در سال ۲۰۲۲ دسترسی به آب و بهداشت در شرایط عادی زندگی کاملا در فلسطین مخدوش بوده و سیستم بهداشتی در این کشور کاملا از هم گسیخته است.

دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مطابق معاهدات بین‌المللی، اشغالگر مسئول حفظ بهداشت منطقه اشغال شده است، گفت: سازمان بهداشت جهانی گزارش می دهد که هر فلسطینی به جز معدود زنان و مردان سالمند، برای درمان خود یا وابستگانش در مراکز درمانی، باید ابتدا از رژیم اشغالگر مجوز دریافت کند.

نیکنام افزود: در سال ۲۰۲۲ یک سوم بیماران فلسطینی از دریافت خدمات درمانی محروم شده اند. همچنین همراهان بیماران باید برای همراهی بیمارشان از دستگاه امنیت رژیم اشغالگر مجوز دریافت کنند که ۶۲ درصد تقاضاها در این خصوص از سوی این رژیم رد می شود.

وی اضافه کرد: ضمن این که همراهان بیماران بازجویی نیز می شوند. به طوری که مطابق گزارش سازمان بهداشت جهانی ۲۲۵ بیمار و ۶۱ همراه آنان در سال ۲۰۲۲ بازجویی شده و فقط ۲۴ بیمار و ۵ همراه بیمار مجوز دریافت کرده اند.

دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت با بیان این که بازجویی بیماران و همراهان بیمار در فلسطین توسط اشغالگران کاملا بی حساب و کتاب است، خاطرنشان کرد: مطابق گزارش سازمان بهداشت جهانی، جابجایی بیماران در غزه نیز با تعلل بسیار و با صدور مجوز انجام می گیرد و در ایستگاه های ایست و بازرسی موظف هستند بیمار را از آمبولانسی به آمبولانس دیگر جابجا کنند. این پروسه گاهی تا یک ساعت طول می کشد و بیماران بسیاری تلف شده یا خسارات جانی سنگین تری متحمل می شوند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، نیکنام اظهار داشت: پزشکان می توانند از این ایستگاه ها با خودرو عبور کنند ولی پرستاران باید مسیرهای طولانی را برای رسیدن به مراکز درمانی و رسیدگی به بیماران پیاده طی کنند.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی در گزارش خود تصریح کرده است که از ۲ تا ۷ آگوست ۲۰۲۲ بیت حانون که مرز عبور بیماران است، مسدود بوده و در این مدت ۲۲۴ بیمار حتی با داشتن مجوز عبور نتوانسته‌اند به مراکز درمانی برسند.

وی با اشاره به این که در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۹۱ فلسطینی در شرایط غیرجنگی کشته شده‌اند، گفت: متاسفانه در اردوگاه‌های پناهندگان شرایط وخیم‌تر از این است. در زندان‌های مسقف غزه نیز در سال گذشته ۲۳۶ زندانی، یعنی یک سوم جمعیت زندانیان فوت کرده‌اند. فجایع بازداشت، بازجویی و شکنجه زندانیان نیز در این زندان‌ها بی‌شمار است.

نیکنام با نقل خاطره‌ای از وزیر بهداشت فلسطین در دیدارش با وی، یادآور شد: این وزیر به من گفت پدرم دچار سرطان مغز بود ولی به دلیل سختی تردد به بیمارستان و آزارهای رژیم اشغالگر در صدور مجوز، از بردن وی به بیمارستان منصرف شدیم تا زمانی که فوت کرد.

دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت گفت: در خصوص شاخص های دیگر سلامت در فلسطین نیز گزارش سازمان بهداشت جهانی حاکیست ۲۶.۷ درصد فلسطینی‌های ۳۰ تا ۷۰ ساله دچار بیماری‌های مسری هستند. مرگ و میر نوزادان در هر تولد زنده بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۲ کودک و در اردوگاه‌ها ۱۷ کودک بوده است. مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال نیز ۱۴ نفر در هر ۱۰۰۰ کودک است.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز