تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۳.۷۹°
۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
علیرضا زالی :

برای رفع کمبود نیرو در حوزه پرستاری همچنان نیازمند تلاش هستیم

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، برای عبور از مشکل کمبود پرستار، خواستار بورسیه دانشجویان پرستاری در مراکز درمانی شد.
کد خبر: ۷۲۹۱۹

به گزارش معاصر، علیرضا زالی، در مراسم جشن روز پرستار در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به جایگاه ممتاز پرستاران به عنوان مدافعان قهرمان سلامت در پاندمی کرونا، شهادت ۱۰۰ پرستار را نشان ایثارگری جامعه پرستاری کشور در آن دوران عنوان کرد.

وی با اشاره به ابتلای بیش از ۱۳۰ هزار پرستار در پاندمی کرونا، یادآور شد: ۶۵ درصد پرستارانی که به صورت مستقیم در مراقبت از بیماران کرونایی دخالت داشتند، بیش از یکبار به کرونا مبتلا شدند و ۷۵۰۰ نفر از پرستاران کشور در دوران کرونا به حدی از ناتوانی حرفه‌ای مبتلا شدند که ادامه کار برای آنان دشوار بود.

زالی با اشاره به مطالعه صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: بر اساس این مطالعه شاخص خطر تجمیعی ابتلاء به عوارض ناشی از کرونا در پرستاران خانم ۶۵.۵ درصد و در آقایان پرستار ۶۲.۴ درصد بود. بیشترین عوارض ماندگار در پرستاران دانشگاه در این تحقیق اضطراب، دردهای عضلانی مزمن فرسایشی و عوارض پوستی بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به برخی موضوعات و چالش‌های پرستاران اشاره کرد و افزود: رسیدن به استاندارد جهانی تعداد پرستار به ازای تخت (۲.۵) یکی از این موارد است که با وجود آزمون‌های استخدامی همچنان در برخی مراکز با این میزان فاصله زیادی داریم.

زالی با اشاره به اینکه ۶۵ درصد گروه پرستاری کشور حدود ۱۰ سال سابقه کاری دارند، گفت: این امر حاکی از جوان و پویا بودن کالبد پرستاری ایران است و نشان می‌دهد که این افراد در سال‌های اخیر جذب شده اند اما برای رفع کمبود نیرو در این حوزه همچنان نیازمند تلاش هستیم.

وی ضمن ارائه گزارشی تحلیلی از آمار جذب کادر پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، یادآور شد: در حال حاضر ۲۳۰ هزار پرستار در کشور مشغول فعالیت هستند که باید گفت نسبت تعداد پرستار به جمعیت کشور، در مقایسه با این آمار در مصر، ترکیه، قطر، کویت و امارات کمتر است و در این خصوص نیازمند کمک و حمایت بیشتر هستیم.

رئیس دانشگاه با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در راستای مطالبات پرستاران تاکید کرد: باید مسئولان اجرایی کشور را متقاعد کنیم که جذب پرستار از عمق بیشتری برخوردار شود.

وی با اشاره به تعداد دانشکده‌های پرستاری کشور، جذب بخشی از پرستاران فارغ التحصیل این دانشکده‌ها را سبب رفع کمبود نیروی نظام سلامت برشمرد و پیشنهاد داد: اگر دانشجویان پرستاری از ابتدا بر اساس نیاز مراکز درمانی بورسیه آن مرکز شوند، می‌توان کمبود نیرو را مرتفع کرد.

زالی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص بحث فوق العاده خاص پرستاران، بر اصلاح قدر مطلق اضافه کاری پرستاران تاکید و تصریح کرد: در هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال اجرای یک مدل درون دانشگاهی هستیم اما برای اصلاح آن نیازمند کمک همه دوستان و وزارت بهداشت هستیم.

وی، انجام تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری با دستور رهبری و رئیس جمهور را اقدامی برجسته برشمرد و این تجربه نوین را نیازمند ترمیم و بازنگری و آسیب شناسی دانست.

زالی همچنین خواستار همکاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت در خصوص استمرار تحصیل همکاران پرستاری در مقاطع مختلف شد و بر ترویج شرایط تحصیل در مقطع دی ان پی پرستاری در نظام آموزش عالی کشور تاکید کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر پیگیری مطالبات و مسائل پرستاران با کمک وزارت بهداشت، گفت: پرستاران همواره با تمام تلاش و ایثار به بیماران خدمت رسانی می‌کنند و به رغم تمام کمبودها و کاستی‌ها هیچگاه خدمت به خلق را ترک نکردند که این موضوع بزرگ منشی و نجابت آنان را می‌رسانند.

انتهای پیام
منبع: مهر
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز