تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۵.۷۹°
۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
رئیس سازمان زندان‌ها:

اشتغال ۱۸ هزار زندانی در مراکز اشتغال خارج از زندان

غلامعلی محمدی گفت: ۱۸ هزار زندانی در مراکز اشتغال خارج از زندان مشغول به کار هستند.
کد خبر: ۷۲۹۵۷

به گزارش خبرنگار معاصر، نشست خبری "غلامعلی محمدی" رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور و "رحیم مطهرنژاد" مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان، ظهر امروز ۵ آبان‌ماه، همزمان هشتادودوسااگی بنیاد تعاون زندانیان، با چهارمین تور رسانه‌ای مرکز رسانه قوه قضاییه از اراضی کشاورزی و دامپروری اشتغال زندانیان فشافویه برگزار شد.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور گفت: در کیفرشناسی اهدافی را برای جرم تعیین کرده اند تنبیه مجرم است و باید عبرتی برای دیگران باید عبرت برای دیگران از اهداف جزای جرم است. مهمترین هدف کیفرشناسان اصلاح و تربیت است که اصلی ترین ماموریت سازمان زندان ها هم هست. باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا زندانیان به زندگی سعادتمند خود پس از زندان رسیده و تا به بازسازگاری اجتماعی برسند.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور تصریح کرد: سه بخش اقدامات تأمینی داریم که نگهداری مناسب زندانیان، کلیه خدمات نگهداری آنها، پوشاک، بهداشت، درمان و مباحث قضایی از جمله آنهاست. بخش دوم فعالیت ما در حوزه اقدامات حمایتی است که فعالیت‌های کاهش آسیب های اجتماعی زندانیان حین حبس و اصلاح و تربیت تا شرایط مطلوب و تثبیت در جامعه را شامل می شود که حمایت و مددکاری حین دوران زندان، حمایت بعد از اتمام حکم و خروج زندانیان را در برمی گیرد. یعنی تعدادی از زندانیان پس از خروج از زندان نیز قدامات تربیتی دریافت می کنند.

رئیس سازمان زندان‌ها ادامه داد: اقدامات تربیتی، اصلاح عملکرد رفتاری زندانیان می شود تا دوران آزادی اعم از آموزش دوره های کلاسیک مانند سوادآموزی و تحصیلات دانشگاهی است و دوره های غیرکلاسیک شامل اقدامات هنری و حرفه آموزی و ورزشی است.

محمدی گفت: اشتغال زندانیان در راستای پر کردن اوقات فراغت و نیل به تربیت آنها انجام می شود. در دوسال اخیر خروجی خدمات زندان ها به نحوی انجام شده که کاهش ۳۰ درصدی بازگشت به زندان ها را مشاهده کردیم؛ این حکایت از اهتمام سازمان بر گسترش فعالیت های فرهنگی زندانیان است. سال ۹۹ بازگشت مجدد به ازای هزار نفر ۶۶ نفر، در سال ۱۴۰۰ به ازای هزار نفر ۵۵ بازگشت داشتیم و در سال ۱۴۰۱، به ازای هزار نفر ۴۵ نفر بازگشت گزارش شده است.

محمدی با بیان اینکه مستند اقدامات تربیتی سازمان قانون سازمان زندان ها و آیین نامه های اجرایی است گفت: رکن اصلی سازمان زندان ها توسعه اشتغال در زندانیان است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور ادامه داد: در سه بخش کارگاه های داخل زندان، اعزام به کار در مشاغل عمومی و خصوصی و مشاغل نشست داخل بندها و زندان ها را داریم. زندانیان در بخش‌های مختلف صنعت و کشت مشغول می‌شوند. آن دسته از زندانیان که امکان اشتغال خارج از زندان ندارند اشتغال نشسته برای آنها هماهنگ شده است.

او افزود: مقدمه اشتغال‌ حرفه‌آموزی است و از انجایی بیکاری یکی از علل جرم‌هاست روی این نکته تاکید داریم. ۵۷ هزار و ۶۵۶ نفر از زندانیان یعنی ۳۴ درصد محکومان در شش ماه اخیر حرفه‌آموزی داشته‌اند و ۶۴ درصد موفق به کسب گواهینامه مهارت شدند.

محمدی تاکید کرد: ما تفاهم نامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای داریم و گواهینامه‌های مهارتی که برای زندانیان صادر می‌کنند، بدون درج عبارت زندان است. همچنین ما با نهادهای گردشگری و آموزش و ترویج کشاورزی و... نیز همکاری داریم و برای بیش از ۱۵۰ مهارت دوره حرفه آموزی برگزار می‌کنیم.

محمدی اظهار کرد: در آیین نامه اجرایی سازمان زندان برای اعمال امتیازهای رفاهی، بر اساس نمره رفتاری تغییراتی لازم بود و راه اندازی سامانه هوشمندی در دست است تا برای همه اقدامات چارجوب رفتاری و تربیتی تعیین شود و زندانیان بر اساس آن امتیاز بگیرند و اگر قرار است ارفاق قانونی بگیرند باید حداقل نمره‌های اعتباری را دریافت کنند.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور توضیح داد: تلاش می‌کنیم پایان امسال از سطح ۱۴۰۱ عبور کنیم؛ سال قبل رشد ۵۰ درصدی اشتغال را نسبت به سنوات قبل داشتیم و می‌خواهیم این رشد بیشتر شود. هم اکنون ۱۸ هزار زندانی در مراکز اشتغال خارج از زندان مشغول به کار هستند.

محمدی اضافه کرد: در شرایط مساعد ما موظف هستیم به کسانی که چه در خارج از زندان و چه در کارگاه‌های زندان فعالیت می‌کنند پرداختی با رشد ۴۹ درصد داشته‌ باشیم که اینکار را کردیم.

او عنوان کرد: مجلس اهتمام لازم را در مورد اشتغال زندانیان به خرج داده و مصوبات سال قبل و قانون بودجه سال جاری زمینه اشتغالزایی را فراهم کردند.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور افزود: تسهیلاتی مانند وام بدون بهره و هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال برای زندانیان و... در بودجه تعیین شده که برای کمک به اشتغال این افراد است.

محمدی گفت: مرکز کارآفرینی طراحی و این کار تقریبا تمام شده است که در آینده نزدیک امیدوارم که راه‌اندازی شود و در این سامانه ظرفیت اشتغال در زندان، فضاهای کارگاهی، طرح‌های کسب و کار و ایده‌ها و در واقع نیازهای اشتغال در معرض دید جامعه قرار می‌گیرد که از این طریق کارآفرینان شرایط و بسترهای لازم پیگیری می شود.

محمدی در مورد ادامه تحصیل زندانیان با بیان این‌که تفاهم‌نامه هایی با وزارت علوم وجود دارد، اظهار کرد: زندانیان می توانند مقاطع تحصیلی را چه در سطح دانشگاهی و مدرسه ای ادامه دهند و حتما اخبارش را شنیده اید که برخی از زندانیان حتی از داخل زندان از پایان نامه یا رساله خود دفاع می کنند

خبرنگار:هانیه احمدی

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز