تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۳

گزینه تعمیق کاهش تولید اوپک‌پلاس همچنان در دستور کار است

بانک آمریکایی گلدمن ساکس از احتمال بررسی گزینه تعمیق کاهش تولید نفت اوپک‌پلاس در نشست وزارتی اعضای این ائتلاف خبر داد.
کد خبر: ۷۲۹۷۹

به گزارش معاصر، بانک آمریکایی گلدمن ساکس اعلام کرد گزینه احتمال تعمیق کاهش تولید جمعی تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) در نشست وزارتی آخر هفته همچنان روی میز است و انتظار می‌رود عربستان و روسیه کاهش عرضه داوطلبانه خود خارج از توافق جمعی اعضا را حداقل تا سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی تمدید کنند.

وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس قرار است روز پنجشنبه، ۳۰ نوامبر (نهم آذرماه) برای تصمیم‌گیری درباره سیاست تولید از طریق ویدیوکنفرانس نشست برگزار کنند.

قیمت نفت پس از به تعویق افتادن نشست وزارتی اوپک‌پلاس از ۲۶ نوامبر (یکشنبه، پنجم آذرماه) به ۳۰ نوامبر (نهم آذرماه) بیش از ۳ دلار کاهش یافت، اما پس از آن دوباره قیمت‌ها بهبود یافت و نفت خام شاخص برنت دریای شمال در معاملات روز جمعه (سوم آذرماه) بالای ۸۱ دلار برای هر بشکه معامله شد.

گلدمن ساکس در یادداشتی که به‌تازگی منتشر کرده است، اعلام کرد: پیش‌بینی ما این است که اعضای اوپک‌پلاس افزون بر کاهش عرضه جمعی، کاهش‌های داوطلبانه تولید را با توجه به سطح ذخیره‌سازی‌ها، سهم پایین بازار عربستان و پیش‌بینی تقاضای قوی برای اوپک، بدون تغییر رها می‌کنند.

بنابر پیش‌بینی گلدمن ساکس، احتمال ۳۵ درصدی وجود دارد که اعضای اوپک‌پلاس کاهش بیشتر را در نشست روز نهم آذرماه اعلام کنند.

بر اساس این برآورد، اعضای این ائتلاف ممکن است بخواهند در مقابل احتمال کاهش قیمت نفت برنت به زیر ۸۰ دلار برای هر بشکه در بحبوحه تقاضای فصلی ضعیف‌تر، بازار نفت را در سه ماه نخست ۲۰۲۴ بیمه کنند.

گلدمن ساکس اعلام کرد  تعمیق کاهش می‌تواند در میان تولیدکنندگان بزرگ اوپک‌پلاس به اشتراک گذاشته شود و دوره نسبتاً کوتاهی را پوشش دهد و از نظر مقدار متوسط باشد.

بر اساس برآورد این بانک آمریکایی، یکی از گزینه‌ها کاهش روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تا یک میلیون بشکه‌ای در سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی است که به نسبت میان تولیدکنندگان بزرگی که در آوریل کاهش دادند، از جمله عربستان، روسیه، امارات، عراق و کویت تقسیم می‌شود.

گلدمن ساکس اعلام کرد: در حالی که قیمت نفت در سناریوی تعمیق کاهش روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تا یک میلیون بشکه‌ای در سه ماه نخست احتمالاً چند دلار افزایش می‌یابد، امکان دارد واکنش فوری قیمت در بیشتر سناریوهای دیگر خنثی یا کاهشی باشد.

اعضای اوپک‌پلاس در مجموعه اقدام‌هایی که از اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی آغاز شد، متعهد شده‌اند در مجموع روزانه ۵ میلیون و ۱۶۰ هزار بشکه یا حدود ۵ درصد از تقاضای روزانه جهانی از تولید خود بکاهند.

عربستان ابتدا در ماه ژوئیه کاهش داوطلبانه را به‌عنوان اقدامی اضافه به توافق گسترده محدود کردن عرضه که نخستین بار از سوی برخی اعضای اوپک‌پلاس در آوریل توافق شد، انجام داد.

عربستان سعودی و روسیه اعلام کرده‌اند که کاهش عرضه داوطلبانه خود (در مجموع روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه) را تا پایان سال جاری میلادی ادامه می‌دهند.

اوپک‌پلاس تا پایان سال ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه کاهش تولید (معادل ۳.۶ درصد از تقاضای جهانی نفت) دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه آن داوطلبانه و ۲ میلیون بشکه آن مصوب است، در عین حال اعضای این ائتلاف به‌منظور بهبود قیمت‌های جهانی نفت خام، در نشست سی‌وپنجم در وین تصمیم گرفتند این ارقام تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی ادامه یابد و برای کل سال ۲۰۲۴ افزون بر این مقدار یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه دیگر هم تولید کشورهای عضو این ائتلاف کاهش یابد و مجموع تولیدشان به ۴۰ میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه در روز برسد.

به گزارش شانا، یکصدوهفتادوهشتمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی اوپک و سی‌وششمین نشست اوپک‌پلاس که از ۲۵ و ۲۶ نوامبر (چهارم و پنجم آذرماه) به ۳۰ نوامبر (نهم آذرماه) موکول شده بود، از طریق ویدیوکنفرانس برگزار خواهد شد.

در همین حال، پنجاه‌ویکمین نشست کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) که قرار بود پیش از نشست وزارتی اوپک‌پلاس در دبیرخانه اوپک در وین برگزار شود هم در تاریخ یادشده از طریق ویدیو کنفرانس برگزار می‌شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز