تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۲.۷۹°
۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱

کشور ظرفیت بالا برای توریسم درمانی را دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ظرفیت‌بالای نظام سلامت در پاسخگویی به نیازهای درمانی، بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی در توسعه گردشگری سلامت تاکید کرد.
کد خبر: ۷۳۰۰۳

به گزارش معاصر و بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، در نشست بررسی فرصت‌های گردشگری سلامت که صبح امروز در سالن امام علی(ع) دانشگاه برگزار شد، مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه، روسای بیمارستان‌ها و دانشکده‌ها و نمایندگان بخش‌های خصوصی فعال در حوزه گردشگری سلامت به گفت و گو و تعامل و بررسی‌های چالش‌های این حوزه پرداختند.

دکتر علیرضا زالی - رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در این نشست با اشاره به اینکه هم‌اندیشی بخش‌های پرتوان خصوصی در حوزه سلامت با دانشگاه می‌تواند منجر به رشد این حوزه شود، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های علمی، آموزشی، درمانی و گردشگری باید به عنوان بسته‌ای ویژه از سوی شرکت‌های ثبت شده و قانونی به گردشگران خارجی معرفی شود.

وی با تاکید بر اهمیت جذب گردشگران سلامت توضیح داد: تنوع خدمات، رقابت کشورهای همسایه، توسعه زیرساخت‌ها در کشورهای منطقه و تغییراتی در فرآیند پذیرش بیماران موجب شده تا این حوزه با چالش‌های مختلفی روبه‌رو باشد.

وی خاطرنشان کرد: باید ظرفیت بخش خصوصی و دانشگاهی تجمیع شود تا تلاش‌ها اثرگذاری مطلوب را داشته باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه همکاری دانشگاه با آژانس‌های فعال در حوزه جذب توریسم سلامت فرصت بی‌بدیلی برای ارتقای هر دو حوزه را فراهم می‌کند، اضافه کرد: ۲۴۷ مرکز درمانی در کشور مجوز  دارند و بسیاری از بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز دارای این مجوزند.

وی ادامه داد: ضمن اینکه تا سه ماه آینده سایر بیمارستان‌های دانشگاه نیز این اعتبارنامه را دریافت خواهند کرد. ( IPD نوعی مجوز است که تعدادی از بیمارستان ها دارای آن هستند در واقع بخش بین‌المللی بیمارستان‌هایی که در زمینه توریسم درمانی فعالیت می‌کنند، نامه‌ای مبنی بر قبول درمان آن بیمار صادر می‌ کند.)

دکتر زالی با تاکید بر اینکه اجرای برنامه‌های توسعه‌ای خصوصا در حوزه ملی و بین‌المللی در دستور کار دانشگاه است، ادامه داد: کشور ما به دلیل ارایه خدمات درمانی باکیفیت و قیمت مناسب یا به عبارتی استثنایی می‌تواند به قطب گردشگری سلامت مبدل شود.

به گفته رییس دانشگاه، هیچ خدمت درمانی وجود ندارد که مجموعه نظام سلامت کشور توان پاسخگویی به آن را نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه انتخاب ایران به عنوان مقصد درمانی از سایر کشورها می‌تواند چالش‌های ارزی را مرتفع کند، ادامه داد: طبق آمار رسمی ایران میزبان گردشگرانی از ۱۶۴  کشور بوده، ولی با این وجود این حوزه نیاز به ارتقا و فعالیت بیشتر دارد.

زالی در ادامه ضمن معرفی توانمندی‌های دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، گفت: حضور هزارو ۵۵۰ عضو هیئت علمی، بالغ بر ۱۳ هزار دانشجو، ۲۰ بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی، ۸۶ مرکز تحقیقاتی، ارایه خدمت به بیش از ۶میلیون جمعیت تحت پوشش و مراکز مختلف بهداشتی، تنها گوشه‌ای از ظرفیت‌های علمی و تخصصی دانشگاه است.

وی با اشاره به اینکه این دانشگاه در تمامی ۲۵ رشته تخصصی دوره دستیاری و ۲۶ رشته فلوشیپ و فوق تخصص مرتبط با علوم پزشکی، دانش‌آموخته تربیت می‌کند، ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی زیرساخت پذیرش ۲.۳ متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد را دارد.

زالی با بیان اینکه ایران در زمینه جذب توریسم سلامت رتبه ۴۶ را از بین کشورها دنیا از آن خود کرده اضافه کرد: باید ظرفیت‌های بیشتری برای این حوزه فراهم شود، به طور مثال کشور هندوستان به لحاظ قیمت تمام شده، خدمات ارزانتری را در مقایسه با بسیاری از کشورها به گردشگران سلامت می‌دهد، این در شرایطی است که ایران با توانمندی بالاتر قیمت تمام شده پایین‌تری دارد، بنابراین می‌توانیم در این زمینه رقیب جدی بسیاری از کشورها حتی کشورهای ارزان قیمت باشیم.

پشتیبانی مناسب، کاهش بروکراسی اداری، افزایش فعالیت‌های بین بخشی و تقویت کار تیمی، طراحی برنامه‌های جامع برای همراهان بیمار، پیگیری و فالوآپ در کشور مبدا از جمله راهکارهای دکتر زالی برای تقویت و تسهیل روند درمان گردشگران خارجی بود.

وی با تاکید براینکه بسیاری از خدمات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی مثل دندانپزشکی، پیوند اعضا، مداخلات غیرتهاجمی گوارش، جراحی اعصاب و ستون فقرات، پیوند ریه، جراحی عروق و تحریک عمقی مغز در کشور ممتاز است، ادامه داد: به طور مثال بیمارستان ۱۵ خرداد دانشگاه جراحی‌های پلاستیک و ترمیمی را انجام می‌دهد و بسیاری از برجسته‌ترین جراحان کشور تربیت شده این بیمارستان هستند.

دانشکده داروسازی فعال در دانشگاه یکی دیگر از حوزه‌های علمی دانشگاه است که دکتر زالی به آن اشاره کرد و ادامه داد: تولید داروی فاویپیراویر در بحرانی‌ترین روزهای کرونایی در کمتر از ۲۰ روز و قابل مقایسه با نمونه اصلی ژاپنی، نشان از توانمندی محققان این دانشگاه در حوزه‌های مختلف دارد.

رییس دانشگاه با تاکید بر اینکه درهای دانشگاه به روی فعالان حوزه گردشگری سلامت باز است، گفت: بی‌تردید در جلسات آتی مدل‌های پیشنهادی نمایندگان شرکت‌ها را برای ارتقای این حوزه به اشتراک خواهیم گذاشت.

به گفته دکتر زالی، چنانچه بخواهیم روند درمان گردشگران سلامت را ارزیابی و ساماندهی کنیم، باید ورودهای داخلی و درمانی به دقت کنترل شود، این موضوع به معنای نفی و یا حذف گروه خاصی نیست بلکه صرفا برای تسهیل در روند درمان و ارایه خدمات باکیفیت انجام خواهد شد.

رییس دانشگاه با تاکید بر این موضوع که بخش خصوصی در زمینه جذب گردشگران حوزه سلامت حرف اول را می‌زند، ادامه داد: بخش‌های دولتی و دانشگاهی می‌توانند با ارایه خدمات باکیفیت و اقتصادی این چرخه را تکمیل کنند.

وی با بیان اینکه فضای گردشگران سلامت با توریسم کاملا متفاوت است، ادامه داد: باید به مراتب در حوزه سلامت قوی‌تر فعالیت کنیم.

دکتر محمدحسین نیکنام - مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت نیز با اشاره به اینکه ایران یکی از سرآمدترین کشورهای منطقه در حوزه سلامت است، تاکید کرد: این مهم دستاورد کمی نیست و یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به جذب هفت هزار دانشجوی بین‌الملل پزشکی در کشور گفت: این درخواست‌ها حتی از کشورهای اروپایی به طور فزاینده، بیشتر شده و این موضوع مهر تاییدی بر توانمندی کشور در حوزه پزشکی است.

نیکنام با بیان اینکه ۹۷ درصد از داروهای مورد نیاز کشور تولید داخل است اضافه کرد: این در شرایطی است که در بسیاری از کشورهای منطقه یا پیشرفته این عدد کمتر از ۱۰ درصد است.

ادغام آموزش و خدمات و استقرار نظام یکپارچه بهداشتی که تا دورترین نقاط مرزی را پوشش می‌دهد، بخش دیگری از سخنان مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت را به خود اختصاص داد.

وی با تاکید براینکه غنای نظام سلامت به سیستم ادغام گره خورده گفت: بدون شک نیروهای علمی پشتوانه نظام هستند.

به گفته نیکنام، یکی از مهمترین عرصه‌های خدمت دهنده در حوزه بین‌الملل، اقتصاد سلامت است، بنابر این باید تلاش بیشتری برای رونق این حوزه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه سهم کشور ما در بازار سلامت، با نقطه مطلوب فاصله دارد، ادامه داد: توجه بیش از پیش به جذب گردشگران سلامت از مبادی قانونی یکی از نقاط کانونی و در دستور کار دستگاه‌های دیپلماسی است.

نیکنام با تاکید بر اینکه فعالیت در زمینه گردشگری سلامت، کار تیمی است، اظهار امیدواری کرد که با تعامل بیشتر بخش دولتی و خصوصی شاهد ارتقای روزافزون این حوزه باشیم.

دکتر اسماعیل توحیدلو - معاون اجرایی معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز در این نشست، هدف از برگزاری این گردهمایی را، بارش افکار و هم‌اندیشی بیشتر دانشگاهیان و بخش خصوصی برای جذب سیتماتیک توریسم سلامت عنوان کرد.

وی به ویژگی‌های ممتاز بهداشتی و درمانی کشور اشاره کرد و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی را راهکار موثری برای کمک به رشد گردشگری سلامت دانست.

دکتر رضا زندی - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز در این نشست با اشاره به اینکه عزم جدی در راه‌اندازی واقعی، علمی و قانونی در چارچوب آموزش و درمان در زمینه جذب توریسم سلامت در دانشگاه شکل گرفته است، نسبت به آمادگی حوزه درمان دانشگاه در زمینه همکاری برای گردشگران سلامت اعلام آمادگی کرد.

وی با اشاره به اینکه شناسایی الگویی که قابلیت عملیاتی شدن در زمینه جذب توریسم را داشته باشد، مورد توجه است، خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی عزم جدی دارد که برنامه توریسم درمانی را به شکلی هدفمند و حرفه‌ای دنبال کند.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز