تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۱.۷۹°
۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
وزیر بهداشت :

اقدامات سلامت به سمت پیشگیری محور باشد نه درمان محور

بهرام عین اللهی گفت اجرای برنامه‌های پیشگیرانه در اولویت نظام سلامت قرار دارد که می‌توان علاوه بر پویش ملی سلامت به اجرای برنامه سلامت خانواده که برای هر کد ملی در کشور پرونده سلامت الکترونیک تشکیل شود، اشاره کرد.
کد خبر: ۷۳۰۴۶

به گزارش معاصر، بهرام عین اللهی روز سه شنبه در آیین تقدیر از رتبه های برتر دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی پزشکی که در دانشکده پرستاری علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با تاکید بر اینکه باید اقدامات سلامت به سمت پیشگیری محور باشد نه درمان محور، افزود: از زمان اجرای پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان تاکنون ، ۲۰ درصد شرکت‌کنندگان در این پویش از وجود بیماری فشارخون بالا و قند خود بی‌خبر بودند.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران قوی ترین حوزه سلامت منطقه بر اساس گزارش سازمان جهان بهداشت است، اظهارداشت: افزایش امید به زندگی از ۵۶ به ۷۶ سال، مرگ و میر نوزادان از ۳۲ در هزار جمعیت به هشت در هزار جمعیت، مرگ و میر کودکان از ۳۳ به ۱۴ در هزار نفر جمعیت کاهش یافته است.

عین اللهی افزود: بسیاری از بیماریهای واگیر شامل سل و فلج اطفال هنوز در کشورهای همسایه از جمله افغانستان وجود دارد ولی ما توانستیم این بیماریها را در کشور کاهش و ریشه کن کنیم.

وی با اشاره به دستاوردهای نظام سلامت در دوران همه‌گیری با انجام واکسیناسیون عمومی گفت: با واردات انبوه و کمک مردم روزانه بیش از یک میلیون واکسن کرونا تزریق کردیم و میزان فوتی ها از آذر ۱۴۰۰ تا به امروز ۱۲۲ هزار نفر بوده و این ماحصل مشارکت مردم در قالب های مختلف نیروهای بسیجی و داوطلبانه بوده است.

وی با اشاره به توانمندی ایران در تولید ۶ واکسن کرونا، از آمادگی ایران برای تولید سایر واکسن با بروز احتمالی بیماریهای نو پدید خبر داد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بحث پاسخگویی به نیاز مردم و جامعه از اهداف مهم ما است، گفت: اکنون از لحاظ آموزشی در تمامی رشته های علوم پایه و بالینی دانشجو در مقاطع مختلف تربیت می شوند. حدود هزار عضو هیات علمی داریم و ۴۸ درصد اساتید زنان هستند و بر خلاف تبلیغات غلط، بانوان جزو دانشمندان کشور محسوب شده و فعالیت می کنند.

وی اظهار داشت: اکنون سیستم آموزش ما در تمام مقاطع ساختار خوبی دارد و باید در آموزش سرمایه گذاری شود که مهمترین آن استفاده از روشهای جدید به خصوص هوشمند سازی در آموزش است .

وی به ضرورت استفاده از شبیه سازها در آموزش اشاره کرد و افزود: باید آموزش های سنتی را کنار گذاشت و از روشهای جدید و سیستمی استفاده کرد.

عین اللهی، تصریح کرد: دانشجو نیز باید به روشهای نوین آموزش دستیابی داشته و خود را به روز کند ، زیرا دانش امروزه به سرعت در حال تغییر است.

وزیر بهداشت ادامه داد: باید دانشجویان با بیماریهای شایع کشور آشنا شوند، مهمترین مسئله در علم پزشکی آن است که پیشگیری محور باشیم نه درمان محور.

عین اللهی بر مسئله تغذیه نیز اشاره کرد و گفت: سبک زندگی سالم باید در جامعه ترویج یابد، مصرف زیاد فست فودها، چربی ها و نمک زیاد مضر بوده و باعث افزایش بروز بیماریهای غیرواگیر می شود.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی و ۵۰ درصد مواد اولیه داخلی تامین می شود، این دستاوردها را موفقیت آمیز دانست و گفت: باید سعی کنیم به خودکفایی در این محصولات برسیم .

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز