تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷

قیمت گوجه فرنگی در مزارع از ۱۵ هزار تومان تا ۲۳ هزار تومان

بذر مورد نیاز گوجه‌کاران استان بوشهر از خارج کشور تامین می‌شود که با تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان استان بوشهر تولید داخلی این بذر تا پنج سال آینده به ثمر می‌نشیند.
کد خبر: ۷۳۱۳۷

 

به گزارش معاصر، گروه استان‌ها: استان بوشهر به عنوان قطب تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل کشور شناخته می‌شود که در فصل سرد سال نیازهای کشور را تأمین و کمبودهای بازار را جبران می‌کند.

در شرایطی استان بوشهر به عنوان قطب تولید گوجه فرنگی کشور شناخته می‌شود که بذر این محصول کشاورزی از خارج کشور وارد می‌شود و بذرهای تولید داخل کارایی و اثربخشی لازم برای تولید باکیفیت محصول را ندارند.

به منظور تأمین نیازهای کشاورزان گوجه‌کار در استان بوشهر دیگر استان‌های کشور، محققان و فعالان حوزه علم و فناوری دست به کار شده‌اند تا این نیاز اساسی در حوزه کشاورزی را تأمین کنند.

 

تأمین نیاز در داخل

رحمان دشتی رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر اظهار داشت: به منظور تأمین نیازهای حوزه کشاورزی استان بوشهر از جمله گوجه‌کاران کارهای خوبی در پارک علم و فناوری استان بوشهر در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه بذر گوجه‌فرنگی مورد نیاز کشاورزان از خارج کشور وارد می‌شود اضافه کرد: طرحی برای تأمین نیازهای گوجه‌کاران به بذر آغاز شده است که طی ۶ سال به ثمر خواهد نشست.

رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر با بیان اینکه این طرح از سال گذشته آغاز شده است ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته طی پنج سال آینده شاهد به ثمر نشستن این طرح خواهیم بود.

 

نیازهای بازار تأمین می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر  اظهار داشت: از مردادماه کشت گوجه فرنگی در استان بوشهر آغاز شده و برداشت نیز در حال انجام است که طی ماه گذشته حدود هفت هزار تن گوجه‌فرنگی خارج از فصل در استان برداشت.

کبری توکلی بیشترین تولید گوجه‌فرنگی استان را مربوط به شهرستان‌های دشتی، دشتستان، دیر دانست و اضافه کرد: برداشت گوجه‌فرنگی در استان بوشهر رفته رفته افزایش می‌یابد و محصولات در حال ورود به بازار هستند.

وی از برداشت بیش از ۱۰۰ هزار تن گوجه‌فرنگی خارج از فصل طی یک ماه آینده خبر داد و اضافه کرد: با این میزان برداشت پیش‌بینی می‌شود که شاهد کاهش قیمت گوجه‌فرنگی در استان و در سطح کشور باشیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: هزینه تولید محصول گوجه فرنگی در اراضی کشاورزی استان بوشهر چند برابر سال‌های قبل بود.

وی از کاهش میزان صادرات محصول گوجه‌فرنگی خارج از فصل در استان خبر داد و افزود: هزینه‌های تولید افزایش یافته و هر هکتار بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هزینه دارد.

توکلی قیمت خرید گوجه‌فرنگی در مزارع استان بوشهر را بسته به سایز و کیفیت آن دانست و ادامه داد: قیمت گوجه فرنگی در مزارع از ۱۵ هزار تومان تا ۲۳ هزار تومان عرضه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر از برداشت بیش از ۵۶۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی طی سال جاری خبر داد و گفت: سال گذشته ۲۰۰ هزار تن گوجه فرنگی استان بوشهر صادر شد.

با توجه به کاشت و تولید گسترده محصول گوجه‌فرنگی در استان بوشهر انتظار می‌رود که زنجیره ارزش این محصول تکمیل شود و زمینه برای تأمین نیاز اولیه یعنی بذر آن در داخل استان فراهم شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز