تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۶.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
رئیسی در دومین همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی؛

جمهوری اسلامی از غزه و فلسطین طبق اصول قانون اساسی حمایت می‌کند

- رئیسی جمهور گفت: حمایت ما از غزه و فلسطین بر اساس قانون اساسی است حمایت از مظلومان جزو مبانی قانون اساسی است لذا از اول انقلاب حمایت از فلسطین به عنوان مسئله اول انقلاب بود.
کد خبر: ۷۳۱۷۳

به گزارش  معاصر، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در دومین همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی در سالن اجلاس سران، اظهار داشت: قانون اساسی، اساس قوانین ومقررات‌ و ارتباطات میان بخش های مختلف و اساس نظام اسلامی و تشکیلات و ساختار نظام اسلامی را به ما آموخته است.امام (ره) درباره حکومت اسلامی و ولایت فقیه نظریه ای دارند و قبل از امام، بحث ولایت فقیه در کتب بزرگان اشاره شده‌است. در اصل ولایت فقیه بعد از قرن ۴ و ۵ و بعد از مرحوم شیخ طوسی بزرگان فقها همگی در آثار خود به موضوع ولایت فقیه پرداخته اند ولی نظریه امام(ره)کامل و جامع تر است و صاحب نظریه دکترین ولایت فقیه در دوران‌معاصر را می توان امام بزرگوار دانست.

وی تاکید کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی مترقی‌ترین قوانین بین تمام کشور هاست. به اذعان یک حقوقدان افریقایی قانون اساسی جمهوری اسلامی میان دموکراسی و آرمان تجمیع شده است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه از افتخارات نظام‌جمهوری اسلامی است که تمام‌نهاد ها وسازمان ها و ساختارهای  این‌نظام‌مبتنی بر رأی مردم است، اظهار داشت: رای مردم یک امر تشریفاتی و سیاسی نیست.امام اگر فرمودند میزان رأی ملت است، حقیقتا امام (ره) مردم باور بودند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امام ره، مردم و رأی مردم و توجه به نگاه مردم را باور داشتند، ادامه داد:  امروز اگر رهبری فرزانه انقلاب اسلامی توجه به مردم را به مسئولین گوشزد میکنند حقیقتا مردم را باور دارند.رای مردم در شکل گیری تمام‌نهاد ها در جمهوری اسلامی‌حائز اهمیت است و  قانون اساسی تکلیف کرده است که باید به آرای عمومی مراجعه داشت.

 

تکلیف مسئولان تحقق قانون اساسی است

وی ادامه داد: مردم حقوقی دارند و مسئولین تکالیفی، حق و تکلیف در یک راستاست. تکلیف نسبت به تمام دست اندر کاران و  مسئولین تحقق قانون اساسی است و مردم به موجب قانون اساسی از حقوقی برخوردارند.ظرفیتی که امروز جمهوری اسلامی از آن برخودار است، ظرفیت اقتصادی و منابع بسیار زیر زمینی و نیروی انسانی کارآمد است.

 

جلوه دولت مردمی در اقتصاد آن است که باید به مردم ، فعالان اقتصادی و بخش خصوصی میدان داده شود

رئیسی با بیان اینکه باید تلاش شود تا به اقتصاد بخش خصوصی رونق داده شود و در مسیر مردمی کردن اقتصاد پیش برویم، اظهار داشت: میدان دادن  به فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران دارای اهمیت است.کار فعالان اقتصادی به شکل قانونی و حقوقی و قضایی باید تضمین شود، تضمین سود و بهره سرمایه فعالان اقتصادی در قوانین کشور دیده شده است. در سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی و اقتصاد مقاومتی که سیاست های  آن ابلاغ شد این تضمین وجود دارد.

وی تصریح کرد: جلوه دولت مردمی در اقتصاد آن است که باید به مردم ، فعالان اقتصادی و بخش خصوصی میدان داده شود و به سرمایه آنها تضمین داده شود تا در عرصه های مختلف فعال باشند.فعالیت بخش تعاونی در کشور بسیار اثرگذار است و باید اقتصاد تعاونی فعال شود، اقدامات در این زمینه کافی نیست. بخش خصوصی و تعاونی و دولتی در قانون اساسی در کنار هم ذکر شده است.

 

هرگاه کسی اموال نامشروع کسب کند باید آن مال  به بیت المال مسترد کند

رئیس جمهور با بیان اینکه اصل ۴۹ قانون اساسی و استرداد اموال نامشروع از قبل انقلاب اسلامی تاکنون پابرجاست، گفت:  هرگاه کسی اموال نامشروع کسب کند باید آن مال  به بیت المال مسترد کند و این اصل کارآمد همچنان پابرجاست است. هیچ فردی حق ندارد مال نامشروع،  مال کسب شده از غصب، رشوه، روابط ناسالم، دست اندازی به حقوق بیت المال و غصب اراضی و بیت المال را کسب کند.

وی با تاکید بر اینکه عدالت از مبانی قانون اساسی کشور است. بعداز توحید در مبانی توحید نسبت به هیچ‌موضوعی همانند عدالت تاکید نشده است‌، اظهار داشت: عدالت فراگیر ترین موضوعی است که در فرهنگ دینی کشور به آن توجه شده است.عدالت و توحید، عدالت و خلقت، عدالت و بعثت، عدالت و امامت، عدالت و معاد ، عدالت و فرج، عدالت اقتصادی، اجتماعی، عدالت فراگیر ترین مفهومی است که در بین مفاهیم فرهنگی کشور در تمام شئون برقرار است. نزدیکترین ملاک به عدالت، اجرای قانون است.

 

 حمایت جمهوری اسلامی از غزه و فلسطین طبق اصول قانون اساسی است

وی تاکید کرد: حمایت ما از غزه و فلسطین بر اساس قانون اساسی است حمایت از مظلومان جزو مبانی قانون اساسی است لذا از اول انقلاب حمایت از فلسطین به عنوان مسئله اول انقلاب بود.این جزو اصول و مبانی ما است نمی توانیم دست از این اصول برداریم، تمایلات برخی در منطقه این اصل قانون اساسی را از بین نمی برد . این روزها پرده ها کنار رفته و برای جهانیان حقیقت روشن شده است.

 

دست انتقام الهی از قتل ۶ هزار کودکی که ظالمانه به شهادت رسیدند، بیرون خواهد آمد

رئیسی ادامه داد: تبعیض نژادی رژیم نژاد پرست صهیونیستی،  قتل و کشتار و بی عدالتی و ظلم و مظلومیت و اقتدار مردم فلسطین بر همگان روشن است و اجتماعات عظیم که در دنیا برگزار می شود به همین علت است. خون مطهر کودکان فلسطینی شرایط را بر همگان آشکار کرد. تردید نداریم دست انتقام الهی از قتل ۶ هزار کودکی که ظالمانه به شهادت رسیدند، بیرون خواهد آمد و به حکومت ظالمانه و جعلی صهیونیستی خاتمه خواهد داد.

 

خستگی و ناامیدی هرگز، باید با امید حرکت کرد

وی با بیان اینکه رهبری فرمودند؛ خستگی و ناامیدی هرگز، باید با امید حرکت کرد،اظهار داشت: این‌ نگاه دولت سیزدهم است. به نمایندگان کشور های مختف که در این جلسه حضور دارند می گویم بنای دولت سیزدهم  تقویت سیاست همسایگی و تقویت سیاست ارتباط با کشورهای اسلامی و کشور های همسو است و دست همه کسانی که بخواهند با دولت جمهوری اسلامی کار کنند را به گرمی می فشاریم.

 نخستین همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی دوازدهم آذرماه ۱۴۰۱ با حضور و سخنرانی رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس برگزار شد. اعضای هیأت علمی دانشکده‌های حقوق، پژوهشگران و صاحب‌نظران حقوقی، مدیران حقوقی دستگاه‌های اجرایی، فضلای حوزوی، اعضای مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان مجلس، دانشجویان، طلاب حوزه علمیه و سفرا و اعضای هیأت‌های نمایندگی کشورهای خارجی از جمله شرکت‌کنندگان در این رویداد علمی فاخر بودند.

آغازبه‌کار رسمی هیأت پیگیری اجرای قانون اساسی به استناد دستورالعمل نحوه اعمال مسئولیت رئیس‌جمهور در اجرای قانون اساسی، رونمایی از سامانه پیگیری اجرای قانون اساسی، گشایش خانه ملی قانون اساسی، رونمایی از تمبر قانون اساسی و برگزاری جشنواره ایده‌های برتر در حوزه اجرای قانون اساسی از رویدادهای دیگری بودند که در متن یا حاشیه نخستین همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی شکل گرفت.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز