تهران ۲۱.۵۱° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت :

ارسال پیامک وزارت بهداشت برای غربالگری دیابت و فشارخون

دکتر علیرضا مهدوی گفت فعلا به صورت آزمایشی از روز شنبه (۱۱ آذرماه) تعدادی پیامک در حال ارسال است و چند مورد خوداظهاری هم به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۷۳۲۱۶

به گزارش معاصر،دکتر علیرضا مهدوی با اشاره به اینکه پویش ملی «غربالگری پرفشاری خون و دیابت» از 20 آبان‌ماه آغاز به کار کرده است، گفت: در مناطق روستایی، شهرهای زیر ۲۰هزار نفر و ۹۳ شهری که وارد برنامه سلامت خانواده شده‌اند، غربالگری و مراقبتی که انجام می‌شد ادامه یافت و در واقع ۱۰ روز نخست کار ما در این مناطق متمرکز بود.

وی افزود: از اول آذر ماه برنامه به شکل منسجم در بُعد کشوری در ۶۳ دانشگاه علوم پزشکی اجرایی شد و تا ظهر روز یکشنبه ۱۲ آذرماه حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت غربالگری دیابت و پرفشاری خون در مراکز بهداشتی درمانی ما قرار گرفتند.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، تصریح کرد: بیشترین تعداد شرکت کننده در این پویش تاکنون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بوده است که ۶۰۰ هزار نفر از تعداد کلی غربالگری شده مربوط به این دانشگاه علوم پزشکی است. تاکنون بیشترین تعدادی که مشکوک به دیابت بودند در دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، کرمانشاه، ارومیه و شیراز بودند. بیشترین موارد مشکوک به پرفشاری خون نیز در دانشگاه‌های علوم پزشکی شیراز، اصفهان، کرمانشاه و شهید بهشتی شناسایی شده‌اند. بیشترین موارد مشکوک به پره ‌دیابت نیز در دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، البرز و اصفهان و بیشترین موارد پیش‌ فشار خون بالا نیز در دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمانشاه، البرز و شهید بهشتی تاکنون شناسایی شده است.

او درباره اجرای فرایند خوداظهاری در این پویش،‌ توضیح داد: قرار بود یک پیامک حاوی لینک خود اظهاری از اوپراتورهای تلفن همراه برای افراد ارسال شود. فرم خوداظهاری پیامک‌ها اخیرا آماده شده است و فقط موضوع ارسال پیامک باقی مانده بود که مدیریت این شرایط در دست انجام است و فعلا به صورت آزمایشی از روز شنبه (۱۱ آذرماه) تعدادی پیامک در حال ارسال است و چند مورد از خوداظهاری هم به ثبت رسیده است.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، تاکید کرد: یک نکته مهم برای تکمیل فرم خوداظهاری فشارخون و دیابت این است که اولا سرشماره ارسال پیامک از سوی وزارت بهداشت است و ثانیا در صورت نصب فیلترشکن‌های احتمالی بر تلفن همراه، این فیلترشکن‌ها باید خاموش باشد و بعد روی لینک بزنند.

وی افزود: زمانی که افراد وارد لینک می‌شوند لازم است که کد ملی، شماره تلفنی به نام همان کد ملی و تاریخ تولد خود را ثبت کنند؛ با انجام این فرایند یک کد برای فرد پیامک می‌شود که با تایید و ثبت آن وارد سامانه اصلی می‌شوند و می‌توانند پس از مطالعه راهنمای مخصوص، پرسشنامه را تکمیل کنند. درصورتی که فرد بر اساس اظهارنامه‌ای که پر کرده است، در خطر شناخته شود باید به صورت ناشتا (منظور از ناشتا ۸ ساعت عدم دریافت کالری کافی است و افراد می‌توانند آب ساده بنوشند) به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کند. در صورتی که فرد کمتر از شش ماه قبل نیز آزمایش قندخون داده باشد، نتایجش قابل قبول است.

مهدوی ادامه داد: توصیه ما این است که اگر فشارخون فرد بالاتر از ۱۴۰ روی ۹۰ بود، دو بار فشارخون را اندازه‌گیری کرده و میانگین آن را در سامانه ثبت کنند. درصورتی که فشارخون پایین‌تر از عدد ذکر شده باشد همان یکبار اندازه‌گیری فشارخون کافی‌ است.

گفتنی است؛ طبق اعلام قبلی مسئولان وزارت بهداشت، غربالگری دیابت و فشارخون گروه هدف از ۲۰ آبان‌ماه شروع شده و تا ۱۵ دی‌ماه ادامه دارد و قرار است طی این پویش که همه افراد ۱۸ سال و بالاتر (متولدین قبل از ۱۳۸۴/۰۸/۰۱) ساکن در کشور گروه هدف آن هستند تحت غربالگری پرفشاری خون و دیابت قرار گیرند.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز