تهران ۲۳.۷۳° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲

نگاهی به ۱۹ هزار میلیارد پروژه‌ آماده افتتاح در البرز

۱۹ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی، صنعتی و خدماتی به بهره‌برداری می رسد .
کد خبر: ۷۳۲۲۷

به گزارش معاصر، براساس اعلام معاون اجرایی رئیس جمهور، آیت الله سید ابراهیم رئیسی به زودی برای دومین بار میهمان مردم استان البرز خواهد شد و پروژه های مهمی را برای مردم این استان به بهره برداری می‌رساند. به همین‌جهت روز گذشته تعدادی از خبرنگاران به پروژه های آماده افتتاح سری زدند و در جریان آخرین جزئیات آن قرار گرفتند.

این پروژه ها متشکل از ۵۶ طرح بزرگ عمرانی در حوزه صنعتی، کشاورزی، بهداشتی، حمل‌ونقل و اجتماعی با سرمایه‌ای معادل ۱۹ هزار میلیارد تومان است که ۴۳ پروژه عمرانی دولتی با اعتباری معادل ۶ هزار و ۴۰۶ میلیارد تومان و ۱۳ طرح صنعتی و کشاورزی با اعتباری معادل ۱۲ هزار و ۴۸۴ میلیارد تومان را شامل می شود.

دو پل بزرگ B۰ و B۱ در انتهای آزادراه همت - کرج

نخستین پروژه مورد بازدید خبرنگاران در این سفر، پل B۰ و B۱ بود که این پل ها در انتهای آزادراه همت - کرج واقع شده و در صورت بهره برداری، بخش مهمی از ترافیک آزادراه فعلی تهران - کرج را رفع خواهند کرد.

به گفته استاندار البرز، سازه پل B۰ از ترکیب بتن با کابل ساخته شده و ادامه آزادراه شهید همت - کرج محسوب می شود؛ همچنین طول آن حدود ۶۳۰ متر و ۳۵ متر ارتفاع برآورد می‌شود. اگرچه کار این پروژه از حدود ۸ سال قبل آغاز شده اما حدود ۴ ماه پیش‌ فاز اجرایی آن توسط پیمانکار شروع و با ایجاد ورودی‌ها و خروجی‌های متعدد به نام شهید سلیمانی‌ مزین شد که تاکنون ۳۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ ۷۰ درصد هزینه این پروژه تامین مالی شده و ۳۰ درصد باقی مانده که حدود ۷ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که با همکاری ۵۰ درصدی شهرداری کرج و دولت تأمین خواهد شد. با این حال تاکنون کمتر از هزار میلیارد تومان (۹۴۰ همت) را پیمانکار تأمین کرده و ۱۰۰ میلیارد تومان هم در پروژه هزینه شده است.

پروژه پل B۱ روی رودخانه کرج و بر روی تصفیه خانه بیلقان واقع شده است این پل به ارتفاع ۱۳۰ متر، دهانه ۱۸۰ متر و طول یک هزار و ۵۰ متر بلندترین پل خاورمیانه محسوب می شود و پیچیده ترین پل کشور به لحاظ مهندسی است. استاندار البرز می گوید: ساخت این پروژه از سال ۹۵ آغاز شده و از سال ۱۴۰۲ با ۲۰ درصد پیشرفت تحویل گرفته ش و برای پیشبرد این پروژه از مجهزترین دستگاه های روز دنیا استفاده شده است.

فاز یک آزادراه شمالی کرج (شهید سلیمانی)

پروژه عمرانی دیگری که خبرنگاران در این تور رسانه ای از آن بازدید کردند، آزادراه شمالی کرج بود که از انتهای آزادراه شهید همت - کرج، تقاطع جاده چالوس آغاز و به آزادراه کرج - قزوین منتهی می‌شود. ساخت این آزادراه حدودا ۱۸ کیلومتری از سال ۱۳۹۵ آغاز شده بود و در حال حاضر حدود ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فاز نخست این آزادراه به طول ۷.۶ کیلومتر از بخش میانی پروژه، در حد فاصل تقاطع طالقانی شمالی تا تقاطع بلوار انقلاب شمالی قرار دارد که آماده بهره‌برداری شده و به زودی افتتاح خواهد شد.

با تکمیل بقیه فازهای این پروژه حدود ۴۰ درصد از ترافیک ورودی به البرز کاهش می یابد و این پروژه در واقع مکمل ادامه آزادراه همت - کرج در استان البرز است.

استاندار البرز در مورد آزادراه شهید سلیمانی اظهار کرد: در ۱۰ ماه گذشته بخش میانی این اتوبان با طول ۷.۶ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است. حدود ۴.۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری و ۱۲۰ هزار تن آسفالت انجام شده و تقریباً ۶۵ هزار مترمکعب بتن ریخته شده است.

ساخت این آزادراه از سال ٩٢ در دست مطالعات بوده و از سال ٩۵ عملیات اجرایی آن آغاز شده؛ طول کل این پروژه حدود ۱۸ کیلومتر است که بخش میانی آن آماده بهره‌برداری شده و پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آینده با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری برسد.

نگاهی به ۱۹ هزار میلیارد پروژه‌ آماده افتتاح در البرز

تکمیل ورزشگاه ۶ هزار نفری انقلاب کرج هدیه دولت مردمی سیزدهم به مردم البرز

یکی دیگر از پروژه هایی که رئیس جمهور در سفر دوم استانی خود به البرز مورد بهره برداری قرار می دهد، ورزشگاه ۶ هزار نفری انقلاب کرج است؛ عملیات اجرایی این مرکز ورزشی در سال ۱۳۹۰ آغاز شد، اما این پروژه فراز و نشیب های فراوانی را طی کرد.

در سفر نخست رئیس جمهور به استان البرز که در ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۱ انجام شد، مبلغ ۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل سالن ۶ هزار نفری مجموعه ورزشی انقلاب اسلامی کرج به عنوان مهم‌ترین مطالبه ورزش این استان تخصیص یافت.

با بهره برداری از پروژه ورزشگاه ۶ هزار نفری انقلاب کرج با توجه به اینکه این کلانشهر و استان البرز با ضعف شدید زیرساختی در حوزه ورزشی مواجه است، انتظار ۱۰ ساله ورزش‌دوستان البرز برای تکمیل پروژه سالن ۶ هزار نفری به پایان خواهد رسید.

گازرسانی به ۱۲۰ روستای صعب‌العبور استان البرز در دولت سیزدهم

اگرچه طی چند دهه اخیر نیمی از روستاهای استان البرز گازرسانی شده‌اند ولی ظرف مدت یک سال ۱۲۰ روستای فاقد گاز این استان از موهبت انرژی پاک برخوردار شدند. این روستاها با تأمین اعتبار هزار و ۱۵۰ میلیارد تومانی توانستند به شبکه سراسری گاز متصل شوند.

اقدام ویژه و بزرگی که در راستای گازرسانی به روستاهای صعب العبور استان البرز شکل گرفت با مجموع اقدامات ۴۰ سال گذشته برابری می‌کند که نشان از کار جهادی برای کسب رضایت‌مندی مردم در دولت مردمی سیزدهم دارد.

شهرستان کوهستانی و سردسیر طالقان با جمعیت شناور حدود ۱۰۰ هزار نفری و داشتن یک شهر و بیش از ۷۵ روستا از جمله مناطقی بود که ساکنان آن سال ها برخورداری از شبکه گاز طبیعی را در دولت های گذشته مطالبه می کردند اما این مطالبه درست در دولت سیزدهم که وضعیت اعتباری کشور مناسب نبود، محقق شد.

۵۵ روستای حاشیه جاده کرج - کندوان با جمعیتی حدود ۶۰ هزار نفر تا پیش از دولت سیزدهم از نعمت گاز بی بهره بودند که به همت جهادگران دولت سیزدهم از این موهبت برخوردار شدند و شبکه انتقال گاز طالقان را از دل کوه ها و صخره های بزرگ عبور داده و به منطقه صعب العبور کرج - کندوان رساندند.

 

خبر خوش برای دانشجویان دانشکده پزشکی البرز

سفر رئیس جمهور به استان البرز خبر خوشی را هم برای دانشجویان به همراه دارد. استاندار البرز در بازدید از دانشکده علوم پزشکی، اظهار داشت: تمام دانشجویان علوم پزشکی در حوزه پزشکی و پیراپزشکی در دانشکده قدیمی تحصیل می کردند که در چند روز آینده، با حضور رییس جمهور ساختمان جدید دانشکده علوم پزشکی استان به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

این ساختمان در ایران مدلی بی‌نظیر دارد و حتی می‌توان گفت در منطقه خاورمیانه، از نظر تجهیزات، امکانات و فناوری، بی‌نظیر بوده و جزو برترین دانشکده های کشور محسوب می شود.ساختمان حدوداً بر روی ۲۰ هزار متر زمین با زیربنای ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع در ۵ طبقه و ۳ بلوک، ساخته و برای احداث این دانشکده حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

ساخت پروژه ساختمان جدید دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز از سال ۱۳۹۹ آغاز شد که این پروژه شامل ۱۷ کلاس ۴۰ تا ۱۵۰ نفره، سالن آزمون الکترونیک، آمفی تئاتر با ظرفیت ۳۰۰ نفر، سالن جلسات با ظرفیت ۱۰۰ نفر، ۹ آزمایشگاه تخصصی، لانه حیوانات، مرکز مهارت های بالینی، کتابخانه الکترونیکی و اتاق اساتید است.

با احتساب ارزش روز، ۶۷۵ میلیارد تومان برای این پروژه اعتبار صرف شده است.

رفع بخش مهمی از نیاز درمانی ساکنان فردیس با تکمیل بیمارستان دولتی شهید سلیمانی پس از ۱۰ سال انتظار

بیمارستان ۲۶۰ تختخوابی سردار شهید سلیمانی فردیس پس از ۱۰ سال وقفه در مراحل ساخت، در سفر پیش‌روی رئیس جمهور به البرز افتتاح می‌شود. این بیمارستان در زمینی به مساحت ۷.۲ هکتار در ۵ طبقه دارای تمامی امکانات بهداشتی، درمانی و جراحی‌های تخصصی است که با اعتباری معادل ۶۵۰ میلیارد تومان در بخش شرقی شهر فردیس ساخته شده است. این در حالی است که ساخت نخستین بیمارستان دولتی فردیس با حضور مسوولان وقت کشوری در سال ۱۳۹۲ در زمینی به مساحت ۱۷ هزار متر مربع کلنگ زنی شد.

دولت سیزدهم این بیمارستان را که حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، تحویل گرفت و تکمیل آن را از همان روزهای آغارین دولت آغز کرد اما سفر ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ آیت الله رییسی به استان البرز نقطه عطفی برای جهش در تکمیل بیمارستان فردیس و ده ها پروژه نیمه کاره و خاک خورده البرز به شمار می رود.

بیمارستان فردیس که در ابتدای کار ساخت آن در زمینی به مساحت ۱۷ هزار متر مربع آغاز شد با همکاری مدیریت شهری فردیس و دولت مساحت اراضی آن به ۲۷ هزار متر مربع رسید. این بیمارستان با زیربنای ۲۱ هزار متر مربع در ۵ طبقه ساخته شده و دارای بخش های مختلف تخصصی و فوق تخصصی پزشکی است؛ بیمارستان فردیس در قالب ۳ بلوک و به صورت عمومی (جنرال) ساخته شده و ظرفیت تعداد تخت‌های آی‌سی‌یوی بیمارستان فردیس از ۷ به ۳۷ تخت افزایش یافته است.

۶۷ درصد اعتبارات ساخت این بیمارستان در طول ۲۰ ماه گذشته توسط دولت سیزدهم تامین شد که عملا سبب شده است تا موتور محرک تکمیل این پروژه به نام این دولت به ثبت برسد؛ ۵۰ درصد عملیات ساخت تنها بیمارستان دولتی فردیس در یک سال اخیر محقق شده است.

بیمارستان سیدالشهدای رجایی شهر

رئیس جمهور در سفر پیش روی خود به البرز از مراحل احداث بیمارستان ۲۶۰ تختخوابی سیدالشهدا (ع) رجایی‌شهر نیز بازدید خواهد کرد که در حال حاضر با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت است. این بیمارستان در زمینی به مساحت ۲۵ هزار مترمربع تمامی امکانات جراحی‌های عمومی و تخصصی را داراست.

افضلی معاون عمرانی استانداری البرز در جریان بازدید از بیمارستان سیدالشهداء (ع) رجایی شهر اظهار کرد: عملیات عمرانی این بیمارستان از سال ۹۱ آغاز شد و به دلایل مختلف، گاهی پروژه متوقف شده یا با کندی ادامه یافته است. قبل از دولت سیزدهم، این پروژه دارای ۲۹ درصد پیشرفت فیزیکی بود، اما با پیگیری‌ها به ۶۹ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

وی افزود: این بیمارستان دارای ۲۶۰ تختخواب بوده و قادر به افزایش تا ۳۰۰ تختخواب خواهد بود. در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز، برنامه ما این است که این پروژه در هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری برسد. البته بر اساس برنامه زمان‌بندی قبلی، بنا بود این پروژه در سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری رسد، اما با پیگیری‌های دولت، این زمان کوتاه‌تر شده است.

معاون عمرانی استانداری البرز با اشاره به اینکه این پروژه با مبلغی بالغ بر یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تکمیل می‌شود خاطر نشان کرد: تاکنون بخشی از اعتبارات این پروژه در سال‌های گذشته تأمین شده و برای تکمیل آن، نیاز است حدود ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر به این پروژه تخصیص یابد.

با تزریق اعتبار از محل سفر نخست رییس جمهور به استان البرز، ساخت بیمارستان ۲۶۰ تختخوابی سیدالشهدا (ع) کرج از رکود خارج شد. این پروژه در زمینی به مساحت ۳۵ هزار و ۶۳۳ متر مربع از ۲ بخش ساختمان اصلی و الحاقی و محوطه تشکیل شده است. مساحت زیربنای ساختمان اصلی ۱۷ هزار و ۹۲۴ متر مربع بوده و در ۸ طبقه شامل زیرزمین، همکف و ۶ طبقه در دست ساخت است.

اکنون بیمارستان مدنی در شهر کرج با انبوهی از بیماران مواجه است و گنجایش ندارد؛ بنابراین بیمارستان سیدالشهدا (ع) جایگزین این بیمارستان خواهد شد. استان البرز ۳ هزار و ۶۴ تخت بیمارستانی دارد که نسبت به میانگین کشوری خیلی کمتر بوده و باید به شاخص ۱.۷ درصد افزایش یابد.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز