تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۵.۷۹°
۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹

فعالیت داوطلبان سلامت بین ۲۵ تا ۳۰ درصد به ارتقای شاخص های بهداشتی کمک کرده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه داوطلبان سلامت تجلی روشنی از مسئولیت پذیری اجتماعی هستند، گفت: فعالیت داوطلبان سلامت، بین ۲۵ تا ۳۰ درصد به ارتقای شاخص های بهداشتی کمک کرده است.
کد خبر: ۷۳۲۵۸

به گزارش معاصر، دکتر علیرضا زالی، در مراسم روز جهانی داوطلب و تقدیر از داوطلبان سلامت کشور، اظهار کرد: پیشینه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینه مباحث بهداشتی، ارتقای مبانی بهداشتی، برنامه های نوآورانه در حوزه بهداشت و مشارکت آغازین این دانشگاه در برنامه داوطلبان سلامت ملی، بخشی از برنامه های سترگی است که این دانشگاه در حوزه مشارکت های جمعی و مردمی برنامه های بهداشتی کشور در سالهای اخیر، ملحوظ نظر قرار داده است.

وی با اشاره به فعالیت ۴۰۰ هزار داوطلب سلامت در کشور، افزود: داوطلبان سلامت تجلی روشنی از ایثارگری و مسئولیت پذیری اجتماعی و فهم عمیق، عالمانه و سازنده در عرصه ارتقای مسائل ملی بهداشت و سلامت مردم هستند.

دکتر زالی بیان کرد: برنامه داوطلبان سلامت در سال ۱۳۶۹ در بخشی از جنوب تهران آغاز شد و سپس به بخش‌های دیگر تسری پیدا کرد، اما در سال ۱۳۷۲، این برنامه به عنوان یک برنامه ملی توسعه یابنده و آینده نگارانه و به یکی از راهبردهای اساسی حوزه بهداشت به طور رسمی، پیگیری شد و در حال حاضر نیز با قدرت و صلابت در حال پیشروی است.

وی، مشارکت ۴۰۰ هزار داوطلب سلامت در کشور را نشان دهنده سطح بالای مسئولیت پذیری اجتماعیِ مبتنی بر فرهنگ مهرورزانه ایرانی، عنوان کرد و گفت: اکنون بخش عمده برنامه های توسعه شبکه های بهداشتی دانشگاه ها بر دوش پرتوان و استوار داوطلبان سلامت است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: خوشبختانه وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی در سال های اخیر با طرح ریزی برنامه های آموزشی رابطین بهداشت و سفیران سلامت، نقش موثری در توانمندسازی این افراد داشتند.

وی افزود: از عناصر اصلی در تبیین جایگاه رکین و ممتاز داوطلبان سلامت در نظام ارائه خدمات کشور در حوزه های اجتماعی و سلامتی، می توان به مشارکت مردمی، توانمند سازی، ارتقای سواد سلامت، مشارکت فعالانه و خانه به خانه در عرصه انتقال مفاهیم بهداشتی، اشاره کرد.

زالی گفت: در یک مطالعه ملی، اثربخشی داوطلبان سلامت در حوزه شاخص های بهداشتی مورد تحقیق قرار گرفته است؛ براساس این مطالعه، حضور داوطلبان سلامت در اقصی نقاط کشور، بین ۲۵ تا ۳۰ درصد منجر به ارتقای شاخص های بهداشتی شده است.

وی گفت: ستون فقرات اصلی برنامه مترقی خودمراقبتی، داوطلبان سلامت هستند. این افراد از جنس مردم هستند و به همین دلیل، می توانند به عنوان سفرای امین و مورد اعتماد حوزه سلامت، پیام های بهداشتی را به درون خانواده ها ببرند.

وی با اشاره به اجرای پویش ملی سلامت در کشور گفت: بی تردید، داوطلبان سلامت در اجرای این پویش نیز یاری رسان وزارت بهداشت خواهند بود.

وی افزود: براساس بررسی هایی که در مورد شهروندان تهرانی در این پویش صورت گرفته، چنانچه قند بالای ۱۲۶ میلی گرم بر دسی لیتر را معادل قندخون در نظر بگیریم، در حال حاضر نزدیک به ۱۵ درصد شهروندان تهرانی در زمره بیماران دیابتی قرار می گیرند که نسبت به ۵ سال اخیر افزایش داشته است. همچنین، پیش بینی می شود که ۲۰ تا ۲۵ درصد شهروندان تهرانی در زمره بیماران پیش دیابتی قرار داشته باشند.

وی گفت: با توجه به اینکه بیماری فشارخون در بسیاری از مواقع فاقد علامت است، دو سوم از بیماران این مطالعه در تهران از بیماری خود مطلع نبودند. همچنین در زمینه تحرک بدنی حدود ۵۲ درصد از شهروندان تهرانی تحرک بدنی کافی ندارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بیماری های غیرواگیر در حال افزایش هستند، گفت: دستان توانمند داوطلبان سلامت به عنوان همگامان همیشگی عرصه بهداشت و درمان، می تواند در برنامه های غربالگری و پیشگیری نیز یاری دهنده باشد.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز