تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۷۹°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳

عربستان از جنگ یمن خارج می‌شود

«محمد عبدالسلام» از مذاکره این هیات با «هانس گروندبرگ»‌ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن درباره چند پرونده از جمله آزادی همه اسیران و بازداشت‌شدگان خبر داد.
کد خبر: ۷۳۳۸۶

 

به گزارش معاصر، به نقل از شبکه المیادین، «محمد عبدالسلام» گفت که با نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن درباره چند پرونده از جمله آزادی همه اسیران و بازداشت‌شدگان گفت وگو کرده است.

وی اظهار داشت که در گفت وگو با گروندبرگ پیشرفت های حاصل شده در نقشه راه حمایت از صلح در یمن و غلبه بر مهمترین موانع برای تضمین پایان تجاوز و محاصره مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

عبدالسلام ادامه داد که در این مذاکرات، درباره پرونده پرداخت حقوق به همه کارکنان و آزادی همه اسیران و بازداشت شدگان، خروج نیروهای خارجی [از یمن] و بازسازی و مهیا کردن زمینه گفت وگوی سیاسی گفت وگو و بحث شده است.

وی از تلاش‌های مقامات عمان برای حمایت از تلاش‌های صلح در جریان گفت‌ وگوهایی که در مسقط، صنعا و ریاض برگزار شد، قدردانی کرد.

هیات مذاکره کننده صنعا با میانجیگری عمان طی چند روز، مذاکراتی را با طرف سعودی در ریاض انجام داد و در این گفت وگوها، پرونده های بسیاری از جمله موضوعات سیاسی و انسان دوستانه بررسی شد.

«علی القحوم» یکی از اعضای دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن گفت که پرداخت حقوق کارمندان در سراسر یمن، بازگشایی فرودگاه ها و بنادر، آزادی تمام اسیران و بازداشت شدگان، خروج نیروهای خارجی و بازسازی و دست یابی به یک راه حل سیاسی جامع محورهای این مذاکرات بوده است.

از سوی دیگر،«عبدالعزیز بن حبتور»‌ نخست وزیر دولت نجات ملی یمن با تاکید بر اینکه عمان در میانجیگری خود با همه طرف ها صادقانه برخورد کرده اما تاثیر آن محدود است، اظهار داشت: کشورهای ائتلاف با عربستان سعودی در جنگ علیه یمن قصد دارند با در دست گرفتن ابتکار عمل، از جنگ خارج شوند.

پیشتر مذاکراتی بین دولت نجات ملی یمن و عربستان برای پایان دادن به جنگ یمن و برقرای صلح پایدار بین طرفین در صنعا و ریاض انجام شده بود.

مردادماه گذشته رئیس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن و سخنگوی جنبش انصارالله در واکنش به ورود هیات میانجی عمان به صنعا گفته بود که به دنبال احیای مذاکرات هستیم و تاکید کرده بود که اگر روند مذاکره با اجرای مفاد بشردوستانه آغاز نشود، نمی‌توان بر نیات مثبت طرف مقابل حساب باز کرد.

در این پیوند، اواخر شهریور امسال هیات مذاکره کننده یمن برای اولین بار به ریاض سفر و با مقامات عربستان گفت‌ وگو کرد.

پس از این سفر، القحوم با مثبت اریابی کردن این مذاکرات که به مدت پنج روز با میانجیگری عمان به طول انجامید، در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس ( توئیتر سابق ) اعلام کرد که دور جدیدی از مذاکرات وجود خواهد داشت.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز