تهران ۲۲.۶۲° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳
گزارش تحلیلی معاصر :

والدین منفی و تاثیرات آن بر روان کودک

زمانی که ما متولد می‌شویم اولین افرادی که با آنها رو در رو هستیم افراد خانواده هستند.خانواده نقش اصلی و اساسی در رشد شخصیت ما دارد.
کد خبر: ۷۳۳۸۸

به گزارش معاصر،زمانی که ما متولد می‌شویم اولین افرادی که با آنها رو در رو هستیم افراد خانواده هستند.خانواده نقش اصلی و اساسی در رشد شخصیت ما دارد.باید بدانیم که تمام تاثیرات خانواده بر روی فرزندان مثبت نیستند.

رفتارهای ناشایست والدین با فرزندان باعث نهادینه شدن خصوصیات منفی در فرزندان می‌شود.زمان تربیت پذیری در کودکان در هفت سال اول زندگی آنها است که مادر اگر ویژگی منفی داشته باشد به کودک منتقل می‌شود. رفتارهای منفی در حافظه ی بلندمدت کودک ثبت و در ذهن و حافظه‌ی انها ضبط می‌شود. فرزند به رفتارهای مادر توجه بیشتری می‌کند و همین توجه ویژه باعث می‌شود کلمات و نحوه ی معاشرت با دیگران را از مادر دریافت کند و زیر ذره بین قرار دهد.

شما چگونه والدینی هستید و رفتارتان با فرزندتان چگونه است؟

۱-والدین غیرفعال :

کاملا بی توجه هستند،این افراد نه تنها به نیازهای کودک‌ خود پاسخ نمی‌دهند حتی وظیفه یا مسئولیتی هم برای انها تعیین نمی‌کنند.این کودکان از نظر عاطفی تامین نمی‌شوند.

۲-والدین سخت گیر:

این والدین به فرزندان خود هیچ آزادی عملی نمی‌دهند و به دنبال این هستند که دستورات آنها بدون چون و چرا اجرا شود.این نوع والدین از تنبیه های کلامی و حتی بدنی استفاده می‌کنند.

۳-والدین مهربان منفی:

بیشتر از انچه که باید از فرزند خود حمایت می‌کنند و حتی کارهای راحت و آسانی که کودک می‌تواند به تنهایی انجام دهد را برایش انجام می‌دهند.

۴-آزاد اندیش :

این والدین به خواسته‌ی فرزند خود توجه می‌کنند اما در مقابل از آنها توقعاتی دارند.به عقاید و نظرات فرزند خود گوش می‌دهند اما اجازه نمی‌دهند نظر کودک همیشه در اولویت باشد.این گونه والدین،افرادی مسئولیت پذیر هستند و اشتباهات خود را به راحتی می‌پذیرند. این نوع رفتار در والدین باعث موفقیت آنها در تربیت فرزندان می‌شود.

والدین منفی و تاثیرات آن بر روان کودک

کودکانی که والدین منفی دارند می‌توانند اثرات منفی جدی بر روان کودکان خود بگذارند مانند :

۱-عزت نفس پایین:

فرزندپروری منفی باعث می‌شود کودک احساس دوست داشتنی نبودن و بی کفایتی کند و فکر می‌کند اطرافیان به توانایی های او برای انجام کارها اعتماد ندارند.

۲-اضطراب و افسردگی:

این افراد دائما احساس غم و ترس دارند.

۳-پرخاشگری:

این کودکان دچار ناامیدی و ناتوانی هستند.

۴-مهارت‌های اجتماعی ضعیف:

کودکانی که فرزند پروری منفی را تجربه کرده‌اند ممکن است برای ایجاد روابط و معاشرت با دیگران دچار مشکل شوند.

۵-مشکلات تحصیلی:

فرزند پروری منفی بر تمرکز و حافظه ی کودکان تاثیر دارد که ممکن است باعث افت نمرات درسی شود.

حمایت والدین از فرزند خود برای موفقیت در زندگی شخصی یا تحصیلی بسیار مهم است.بعضی کودکان در نمرات ضعیف هستند اما مهارت و توانایی های دیگر دارند.والدین باید به جای سرزنش،از انها حمایت کنند و به کوکان اجازه ی تصمیم گیری دهند و آنها را مستقل تربیت کنند. والدین باید از شیوه های فرزند پروری اگاه باشند و برای حفظ محیط امن و پرورشی کودکان خود تلاش کنند.

تجربیات دوران کودکی تاثیر زیادی در سلامت روان و عملکرد شناختی کودکان در آینده دارد.افرادی که با والدینی منفی یا بدرفتار بزرگ می‌شوند،بیشتر در معرض خطر ابتلا یه اضطراب و استرس پس از سانحه هستند.والدین منفی نگر باید تفکر و نگرش خود را نسبت به فرزندشان تغییر دهند تا سلامت کودک بهبود پیدا کند.این تلاش می‌تواند شامل جستجو برای درمان،مشاوره و یا ایجاد رابطه‌ای مثبت و حمایتی برای فرزندان خود باشند.

دکتر ایوانیس کاتسانتونیس محقق دکتری در دانشگاه کمبریج می‌گوید: «ما حتی یک لحظه هم پیشنهاد نمی‌کنیم که والدین برای رفتار فرزندان خود مرزهای محکمی تعیین نکنند، اما توجیه انضباط شدید مکرر با توجه به پیامدهای سلامت روان دشوار است».

سبک‌های فرزندپروری عمیقاً با رشد کودک مرتبط است و می‌تواند یک خطر یا یک عامل محافظتی برای سلامت روان کودک باشد.

به گفته محققان، والدگری خصمانه می‌تواند شامل فریاد زدن منظم بر سر کودکان، تنبیه بدنی معمول، گوشه‌گیری کودکان در هنگام بدرفتاری، آسیب رساندن به عزت نفس یا تنبیه فرزندان بسته به خلق و خوی والدین باشد.

نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند: والدین گرم و مقتدر می‌توانند احتمال مشکلات سلامت روان را در کودک کاهش دهند، در حالی که «والدین بیش از حد درگیر/محافظت‌کننده، خشن و انضباطی» به وجود آورنده علائم سلامت روان ضعیف هستند. این علائم می‌تواند از اضطراب و کناره‌گیری اجتماعی تا رفتار تکانشی یا پرخاشگرانه و بیش‌فعالی متغیر باشد.

 

خبرنگار:مهتاب صمدی

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز