تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۳

امضای شش سند همکاری بین ایران و سوریه و توسعه روابط این دو کشور

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: ارتباط با سوریه از راهبردهایی است که مقام معظم رهبری به‌طور جد بر آن تأکید دارند و رئیس‌جمهور بر آن پافشاری جدی دارند؛ در سفر رئیس‌جمهور گشایش‌های خوبی در روابط دوجانبه ایجاد شد که این توافقات را با قوت پیگیری خواهیم کرد.
کد خبر: ۷۳۳۹۳

به گزارش معاصر، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری بین ایران و سوریه که با حضور حسین عرنوس نخست‌وزیر سوریه برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به اینکه این سفر برای دو کشور بسیار قابل توجه است، اظهار داشت: ما بحث مفصلی درخصوص جنایات آمریکا و اسرائیل در غزه داشتیم که این اقدامات از مصادیق بارز جنایت جنگی و نسل‌کشی است و جهان آزاد باید نسبت به این ماجرا ورود کند.

وی افزود: مجامع بین‌المللی نسبت به این وقایع سکوت کردند و هیمنه آمریکا و اسرائیل در این قضایا شکست و به‌همین دلیل با غضب بر کودکان جنایت می‌کنند؛ اهداف آنان محقق نشده است و انتقام آن را از زنان و کودکان می‌گیرند. کشورها و مسلمانان باید جلوی این فجایع را بگیرند و مسببین و مباشرین را به محاکمه بکشانند.

معاون اول رئیس‌جمهور عنوان کرد: عملیات طوفان‌الاقصی موجب انسجام جریان‌های مقاومت شد و پیوستگی اضلاع جبهه مقاومت را متجلی کرد؛ این یکپارچگی سخت‌ترین شکست را برای صهیونیست‌ها و حامیان غربی آن‌ها رقم خواهد زد.

مخبر در ادامه بیان کرد: ارتباط با سوریه جزو راهبردهایی است که مقام معظم رهبری به‌طور جد بر آن تأکید دارند و رئیس‌جمهور نیز بر آن پافشاری جدی دارند؛ در سفر رئیس‌جمهور گشایش‌های خوبی در روابط دوجانبه ایجاد شد که این توافقات را با قوت پیگیری خواهیم کرد.

وی گفت: پانزدهمین اجلاس هیئت عالی اقتصادی دو کشور بعد از وقفه‌ای طولانی برگزار شد و شش سند به امضا رسید که شامل موافقتنامه در موضوع تجارت آزاد و یادداشت تفاهم در حوزه‌های گردشگری، موزه، رسانه، ورزش و کتابخانه بود.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به توافق برای ایجاد کشتیرانی و هم‌چنین توسعه حمل‌ونقل بین دو کشور اشاره و عنوان کرد: سند موافقتامه تجارت آزاد بین دو کشور امضا شد و از برکات آن، صفر شدن تعرفه تجاری میان دو کشور خواهد بود.

توافق درباره استفاده از ارزهای ملی و دلارزدایی، ایجاد مناطق آزاد و تأسیس بانک و بیمه، فعالیت شرکت‌های ایرانی در بازسازی تأسیسات نفتی، استخراج نفت، بازسازی پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و بنگاه‌های صنعتی در سوریه و برنامه‌ریزی برای امضای تفاهمنامه مالیاتی و گمرگی از جمله موضوعات مورد اشاره مخبر بود.

وی در ادامه گفت: امنیت کشورهای منطقه سرمایه یکپارچه و مشترک ملت‌های منطقه است و حمایت ایران در راستای مبارزه دولت و ملت سوریه با تروریسم و حامیان آنها و هم‌چنین همکاری در حراست از امنیت منطقه تا ریشه‌کن کردن تروریسم از منطقه ادامه خواهد داشت.

معاون اول رئیس‌جمهور در بخش پایانی سخنانش ابراز کرد: امیدواریم عملیاتی کردن 16 سند امضاشده بین مقامات دو کشور در سفر رئیس‌جمهور کشورمان به دمشق و اسناد امروز منجر به تقویت و توسعه همکاری‌های دوجانبه شود.

** قدردان حمایت‌های ایران هستیم

حسین عرنوس نخست‌وزیر سوریه نیز در این نشست خبری با ابراز خوشحالی از این سفر و دیدار با مخبر، با اشاره به وقایع اخیر در غزه، بیان کرد: مردم فلسطین از جنگ ظالمانه و هولناکی که کشورهای غربی علیه اهالی ما در غزه به‌راه انداخته‌اند، رنج می‌برند. این جنگ با اهداف باطل، جعلی و نقض حقوق بشر رخ می‌دهد و موضع ایران و سوریه که در حمایت از محور مقاومت است اجازه نخواهد داد آمریکا و رژیم صهیونیستی به اهداف‌شان برسند و آن‌ها مجبور خواهند شد به خواسته‌های ملت فلسطین تن بدهند.

نخست‌وزیر سوریه با اشاره به اهداف سفر خود به تهران عنوان کرد: در این سفر توافقات سفر رئیس‌جمهور ایران به دمشق را که در راستای تحقق منافع دو کشور است، دنبال می‌کنیم و هدف دوم ما، برگزاری پانزدهمین نشست کمیته مشترک اقتصادی بین دو کشور است.

عرنوس عنوان کرد: تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است تا توافقات سفر دکتر رئیسی به دمشق اجرایی شود و برای موارد امروز هم باید تلاش زیادی صورت بگیرد.

از رهبر معظم انقلاب، مسئولان و ملت ایران تشکر می‌کنیم زیرا در جنگ ظالمانه علیه سوریه کنار ملت ما ایستادند و نقش ایران در میادین مبارزه و اختلاط شدن خون ایران و سوریه در سرزمین سوریه را فراموش نخواهیم کرد، هم‌چنین از مواضع اقتصادی و حمایت‌های اقتصادی ایران از سوریه قدردانی می‌کنیم.

وی اضافه کرد: باید تلاش بیشتری برای همکاری‌های اقتصادی‌مان انجام دهیم و من این توافقات امروز را پیگیری خواهم کرد.

نخست‌وزیر سوریه در پایان تصریح کرد: همیشه تلاش می‌کنیم همکاری محور مقاومت را توسعه دهیم و محور مقاومت در آینده منطقه حرف نهایی را خواهد زد.

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز