تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۶.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۹
دعوت از گلزار، فرزاد حسنی و... انتخاباتی است؟

بازگشت اخراجی‌ها به جام‌جم

بازگشت اخراجی‌ها به جام‌جم
رئیس سازمان صداوسیما چندی قبل اظهار کرد: «نتیجه انتخابات مجلس برای این سازمان اهمیت ندارد بلکه میزان مشارکت مردم مهم است.»
کد خبر: ۷۳۴۰۶

به گزارش معاصر و به نقل از آرمان ملی، یکی از مولفه‌های پرشورشدن انتخابات رضایت مردم از آنچه است که در نهادهای مختلف می‌گذرد مانند صداوسیما! به‌عبارتی بازهم در ماه‌های نزدیک به انتخابات، سیاست‌های برخی نهادها مثل صداوسیما تعدیل شد. ظاهرا ممنوع‌التصویرها به‌تدریج به صداوسیما دعوت می‌شوند!

*بازگشت ممنوع‌الکارهای صداوسیما

محمدرضا گلزار از چهر‌ه‌های ممنوع‌الکار در صداوسیما بود اما ظاهرا برای او فرش قرمز پهن شده و از حضورش در جام‌جم استقبال شده است. چندی پیش اعلام شد «پانتولیگ» با اجرای محمدرضا گلزار در حال تولید است و حالا خبرها حاکی از رسیدن احتمالی این برنامه به آنتن زمستان شبکه 3 سیماست. طبق اخبار منتشر شده محمدرضا گلزار، بازیگر سینما و تلویزیون با مسابقه‌ای با عنوان «پانتولیگ» به شبکه سه می‌آید.

پیش از آن هم معاون سیما ضمن اعلام بازگشت فرزاد حسنی به تلویزیون تاکید کرد که سازمان صداوسیما از هیچ برندی صرف‌نظر نمی‌کند و در حال مذاکره با همه آنهاست. کمی به قبل‌تر بازگردیم در یک بازه زمانی، تعداد زیادی از هنرمندان تلویزیون که مخاطب زیادی داشتند، به هر دلیلی، کنار گذاشته شدند یا خودشان کنار رفتند.

اما اکنون مقطع انتخابات است و تلویزیون متوجه این موضوع شده که فقط در حال برنامه‌سازی برای ۱۰ درصد مخاطب خاص است. به همین خاطر است که چند وقتی است دائما از بازگشت برخی هنرمندان چهره مثل رضا رشیدپور، گلزار، ایرج طهماسب و… به تلویزیون سخن می‌گوید. اخباری مبنی بر تقاضای جدی صداوسیما از سعید آقاخانی به گوش می‌رسد که از این کارگردان خواسته شده تا فصل جدید «نون.خ»را آماده کند تا در نوروز ۱۴۰۳ روی آنتن شبکه یک سیما برود.

*پذیرش تغییر سیاست برای آقای رئیس سخت است

پیمان جبلی اما نمی‌خواهد به‌راحتی به این تغییر سیاست که احتمالا انتخاباتی است، اعتراف کند و از پاسخ به سوالاتی در این رابطه طفره می‌رود چنانکه 17 آذر در پاسخ به این سوال که آیا بازگشت محمدرضا گلزار به تلویزیون براساس همین ویژگی‌ها بوده یا خیر، گفت: «اظهارنظر دقیق‌تر درباره اشخاص و برنامه‌ها توسط همکاران ما در سیما انجام می‌شود.»

او توان دفاع از سلیریتی‌ها را ندارد و از سویی نمی‌تواند در برابر آنها موضع بگیرد و همواره در لفافه سخن می‌گوید؛ مانند روز دانشجو که گفت: «وقتی ما عزم‌مان را جزم کردیم که بنای تلویزیون بر سلبریتی‌محوری نباشد، باید همه جوانبش را بپذیریم و سلبریتی سالم‌پروری را تقویت کنیم.» و دیروز در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه منظورش از سلبریتی سالم در سخنانش در روز دانشجو چه بوده است، تصریح کرد: «اگر در چند جمله بخواهم بگویم چهره‌ها باید در خدمت مردم، کشور، ارزش‌ها، اعتقادات و فرهنگ اصیل ایرانی باشند.

ما دست همه چهره‌هایی را که در این زمینه حاضر هستند با رسانه‌ملی همکاری کنند به گرمی می‌فشاریم. درهای صداوسیما همیشه به روی آنها باز است و امیدواریم چهره‌ها هم در را به روی خود نبندند، در را به روی خود باز کنند و از ظرفیت رسانه‌ملی به خوبی استفاده کنند.» انتخابات 1400 تجربه خوبی برای صداوسیما نبود. پخش گاندو در مقطع نزدیک به انتخابات سبب رویگردانی بخشی از جامعه از صداوسیما شد. در سال 98 هم این رویه به نوعی دیگر تکرار شد که شاهد حضور کم رونق مردم در انتخابات بودیم.

افت ۱۴ درصدی اعتماد مردم به صداوسیما

چندی پیش رئیس جهاد دانشگاهی در گزارش نتایج موج اول پیمایش مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران از دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «۳۷.۹ درصد مردم گفته‌اند اخبار را بیشتر از طریق صداوسیما دنبال می‌کنند.»

این در حالی است ‌که نظرسنجی مشابه در سال ۱۳۹۶ نشان پیگیری اخبار از طریق صداوسیما ۵۱ درصد بوده است. ایسپا (مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران) در سال ۱۳۹۶ و در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، یک نظرسنجی با حجم نمونه ۱۰۰۰ نفر در شهر تهران برگزار کرد. در آن پیمایش به اعتماد مردم به منابع رسانه‌ای پرداخته شد که در بین رسانه‌ها، صداوسیما با ۵۱.۵ درصد در صدر اعتماد مردم تهران قرار گرفت. ۱۳ درصد مردم به شبکه‌های ماهواره‌ای و ۱۲ درصد به شبکه‌های اجتماعی بیش‌ترین اعتماد را داشته‌اند.

اینکه در حال ‌حاضر ۳۱ درصد مردم ترجیح می‌دهند اخبار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند، نشان از این دارد که اعتماد به شبکه‌های اجتماعی افزایش یافته است و احتمالا در آینده‌ای نزدیک، صداوسیما مرجعیت رسانه‌ای را کاملا به شبکه‌های اجتماعی واگذار خواهد کرد. کاهش سهم شبکه‌های ماهواره‌ای از پیگیری اخبار نیز در نوع خود جالب‌ توجه است.

یکبار هم در مردادماه موضوع بازگشت گلزار به صداوسیما مطرح شد که در آن مقطع معاون سیما در پاسخ به سوالی درباره بازگشت محمدرضا گلزار و رضا رشیدپور به تلویزیون گفت: «هنوز چیزی درباره بازگشت چند بازیگر قطعی نشده است؛ نمی‌توانیم در همکاری چهره‌ها با صداوسیما همه را با یک چوب بزنیم.» برمهانی در عین حال تصریح کرد: «جامعه انقلابی که نگران هستند بدانند که صداوسیما خلاف مصلحت‌های کشور حرکت نمی‌کند. کسی‌که خیانت کرده باشد را قرار نیست وارد فضای صداوسیما کنیم. چون صداوسیما سکویی است که مردم به آن اطمینان دارند.»

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز