تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۲.۷۹°
۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس:

آفت قرنطینه ای برگخوار پاییزه در فارس

جاوید عباسی از ضرورت پایش مزارع شتوی این استان و گزارش مشاهده آفت قرنطینه ای برگخوار پاییزه خبر داد.
کد خبر: ۷۳۴۱۲

به گزارش معاصر،به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، جاوید عباسی بیان کرد: این آفت، خطرناک و دامنه تغذیه ای گسترده ای دارد و می تواند به ۳۵۷ میزبان گیاهی از جمله ذرت، گندم، سورگوم و پنبه خسارت وارد کند.

وی با اشاره به اینکه این آفت می تواند روزانه تا ۱۰۰ کیلومتر پرواز و مناطق جدیدی را آلوده کند، اظهار کرد: با توجه به احتمال فعالیت و ایجاد خسارت در مزارع گندم و جو، کارشناسان جهاد کشاورزی و اعضاء شبکه مراقبت در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها و مراکز خدمات کشاورزی نسبت به پایش مستمر مزارع شتوی اقدام‌ می کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: مزارع ذرت شهرستان داراب نخستین منطقه مشاهده این آفت در استان فارس بود و دیگر شهرستان هایی که وجود آن را در مزارع ذرت گزارش دادند استهبان، فسا، جویم، لارستان و گراش بودند.

به گفته وی؛ تاکنون گزارشی مبنی بر مشاهده آفت قرنطینه ای برگخوار پاییزه در دیگر شهرستان های استان فارس اعلام نشده است.

عباسی، اقدامات مدیریتی در کنترل کرم برگخوار پاییزه را موفقیت آمیز دانست و افزود: در حال حاضر مزارع ذرت آلوده تحت کنترل هستند و خسارت اقتصادی به آنها وارد نشده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، به اقدامات انجام شده در مبارزه با این آفت اشاره کرد و گفت: طرح موضوع در شورای کشاورزی و بحران استان فارس و شهرستان ها، برگزاری کلاس های آموزشی برای کارشناسان و بهره برداران، نصب بنر و اطلاعیه های مربوطه و تامین سموم مورد نیاز برای مبارزه با آفت از مهمترین فعالیت های انجام شده توسط مدیریت حفظ نباتات است.

عباسی بیان کرد: گزارش مشاهده این آفت ابتدا در شهریور ماه از استان های کرمان و هرمزگان بود و سپس از استان های فارس و سیستان و بلوچستان گزارش شد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز