تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۶.۷۹°
۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران

شناسایی 450خانه پلاک قرمز در تهران

شناسایی 450خانه پلاک قرمز در تهران
مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از بهره برداری فاز دوم یاورشهر۹ در آینده نزدیک خبر داد و گفت که ظرفیت این مرکز حدود ۲۵۰۰ نفر است که با تکمیل و بهره برداری از آن ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در شهرداری تهران به ۷۵۰۰ نفر می رسد.
کد خبر: ۷۳۴۳۳

به گزارش معاصر و به نقل از روزنامه همشهری آنلاین؛ پذیرش و خدمت رسانی به معتادان متجاهر که با بنا به دلایلی از جمله داشتن زخم باز، کبر و صغر سنی و ... در مراکز با منع پذیرش مواجه بودند، در دستور کار مدیریت شهری دوره ششم قرار گرفت و ساخت یاورشهرها عملیاتی شد. اکنون به همت شهرداری تهران ۹ یاور شهر در پایتخت ساخته و بهره برداری شده است و فاز دوم یاور شهر ۹ هم به زودی افتتاح می شود. آن طور که احمد احمدی صدر عنوان کرده: «یاورشهر قرار است یاری کننده معتادان متجاهر منع پذیرشی باشد. این افراد در حقیقت خانواده ما هستند و نگاه ما این است که باید از آنها نگهداری کنیم. معتاد متجاهر مجرم است اما خانواده ما قلمداد می‌شود و باید در آغوش ما از آنها نگهداری شود. بر همین اساس مراکز ما رویکرد تربیتی، آموزشی و درمانی دارد و به همین دلیل درصد قابل توجهی از آنها نسبت به قبل به اعتیاد برنگشته‌اند به شکلی که بازگشت این افراد به جامعه در یک سال گذشته بالای ۳۰ درصد بوده است.»

به گفته او اگر همه دستگاه‌ها از امروز وظایف خود را به درستی انجام دهند یک فرایند طولانی مدت وجود دارد تا معتاد به جامعه برگردد؛ اما در این میان یکی از ارکان مهم برای بازگشت، خانواده معتاد است. بنابراین دستگاه‌های حمایتی باید در جهت حمایت از خانواده این افراد ورود جدی داشته باشند.

اشتغال معتادان در کارخانه ها

آن طور که احمدی صدر، سازمان بهزیستی، بنیادهای خیریه و مردم در این حوزه می‌توانند نقش بسزایی داشته باشند. از سوی دیگر باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد تا کارخانه‌ها و کارگاه‌ها که نیازمند نیرو هستند از افرادی که اعتیاد خود را ترک کرده‌اند و به جامعه بازگشته‌اند، استفاده کنند. او ادامه داد: «در همین راستا با کارخانه‌ای صحبت کردیم و به زودی ۲۰۰ نفر از افرادی که آماده پذیرش شغل و بازگشت به جامعه هستند، مشغول به کار شوند. امیدواریم کارخانه‌های دیگری که نیازمند نیرو هستند هم برای بکارگیری این افراد اعلام آمادگی کنند.»

خدمت رسانی ویژه در زمستان

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران به ارائه خدمات در مددسراها هم اشاره و عنوان کرد: «طی ۴ یا ۵ سال گذشته در شب‌هایی زمستان شاهد فوت حدود ۳۰ تا ۴۰ بی خانمان در خیابان‌ها بودیم اما در ۲ سال گذشته با ورود جدی شهرداری تهران به اسکان بی خانمان‌ها هیچ فوتی نداشته‌ایم. همچنین تعداد گشت‌های حامی شهر برای بی‌خانمان‌ها افزایش پیدا کرده که ناوگان آن نیز نوسازی شده است. این گشت‌ها در سه نوبت برای اوج سرما در تهران در نظر گرفته شده اند.»

عمل به تعهد در ایجاد ۵ هزار ظرفیت

شهرداری تهران در حوزه آسیب‌های اجتماعی و به ویژه جمع‌آوری معتادان متجاهر وعده داده بود تا ظرفیت ۵ هزار نفری ایجاد کند. صدر با بیان این مطلب تاکید کرد: «برای این کار ریالی از دستگاه‌های متولی همچون ستاد مبارزه با مواد مخدر که مکلف به تأمین هزینه نگهداری معتادین متجاهر هستند دریافت نکردیم. این در حالی بود که مراکزی وجود داشتند که به دلیل عدم دریافت منابع مالی گروکشی می کردند و پذیرش نداشتند اما ما در اوج مشکل اعتباری حتی یک ساعت مراکز را تعطیل نکردیم.»

شناسایی پلاک های قرمز در تهران

۴۵۰ پلاک قرمز در تهران شناسایی کردیم و منتظر دستور قضایی و اقدام فراجا بودیم که پس از دو سال پیگیری، شاهد پلمپ شدن پلاک قرمزهای تهران بودیم و تا پایان سال نیز این کار انجام خواهد شد. مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی با بیان این مطلب عنوان کرد: «همچنین محلات پرتردد معتادین پاکسازی شده و برای پشتوانه عدم بازگشت افراد نیازمند مراکز نگهداری بلندمدت هستیم. در حقیقت برخی افراد چندین بار برای ترک و نگهداری به مراکز ما آمدند اما بار دیگر به اعتیاد بازگشتند؛ بنابراین باید طبق قانون، ماده ۴۲ اجرایی شود که این موضوع در اختیار ما نیست بلکه باید اردوگاه‌های کار اجباری در نقاطی از کشور ایجاد شود.»

او ادامه داد: «امروز نیازمند کاشت چند میلیون اصله درخت در کشور هستیم یا برای حفظ بیابان‌های کشور نیازمند کاشت بوته‌ها هستیم که در این راستا می‌توانیم از ظرفیت این افراد استفاده کنیم. به شکلی که افرادی که روزی سلامت شهر را دچار مخاطره می‌کردند از آنها برای تأمین سلامت شهرها استفاده کنیم.»

برنامه ۹ گانه یاورشهرها

  • سم زدایی
  • هویت بخشی
  • کسب سلامت جسمانی
  • ایجاد انگیزه
  • حرفه آموزی
  • پرداختن به خانواده معتادین
  • حرفه آموزی تخصصی برای ورود به بازار کار
  • باز اجتماعی شدن
  • صیانت
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز