تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۳.۷۹°
۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۹

دیدار شماری از وزیران کشورهای عضو اوپک در دوحه

در دوازدهمین همایش انرژی عرب در دوحه شماری از وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک با یکدیگر ملاقات و گفت‌وگو کردند.
کد خبر: ۷۳۴۷۶

به گزارش معاصر، در حالی که نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (کاپ ۲۸) در دوبی در حال برگزاری است، وزیران نفت و انرژی کشورهای عربی عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز دوشنبه (۲۰ آذرماه) به‌منظور شرکت در دوازدهمین همایش انرژی عرب وارد دوحه شدند.

نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (کاپ ۲۸) که از ۳۰ نوامبر (پنجشنبه، نهم آذرماه) در دوبی آغاز شده است امروز (سه‌شنبه، ۲۱ آذرماه) به کار خود پایان می‌دهد، در همین حال همایش دور روزه انرژی عرب که از دیروز (دوشنبه، ۲۰ آذرماه) آغاز شد امروز در دوحه پایان می‌یابد.

کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت حدود ۸۰ درصد ذخایر اثبات‌شده نفت جهان را در اختیار دارند که بیشتر آنها در خاورمیانه واقع شده‌اند.

درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز منبع اصلی درآمد کشورهای عضو این سازمان است، بنابراین هر پیامی از کاپ ۲۸ که با هدف کاهش تقاضای نفت و گاز باشد، اهمیت دارد.

وزیران کشورهای عربستان، عراق، کویت، الجزایر، لیبی و عمان (غیراوپک) دیروز وارد دوحه شدند. عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان دیروز از نشست کاپ ۲۸ در دوبی مستقیم وارد دوحه شد.

سهیل محمد المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی به‌دلیل میزبانی نشست کاپ ۲۸ در دوبی، غایب همایش دو روزه انرژی عرب در دوحه بود.

امارات متحده عربی، دومین کشور عربی که پس از مصر در سال ۲۰۲۲ میزبان نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد و یکی از اعضای اوپک است، در کنار دیگر  تولیدکنندگان انرژی واقع در حاشیه خلیج فارس خواستار نگاهی واقع‌بینانه‌تر به پدیده گذار انرژی شده و بر این موضوع که سوخت‌های فسیلی در تأمین انرژی و صنایع نقش خود را حفظ می‌کنند، تأکید کرده است.

سلطان الجابر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) و رئیس نشست کاپ ۲۸ معتقد است کاهش تدریجی سوخت‌های فسیلی اجتناب‌ناپذیر و ضروری است، اما بخشی از یک انتقال است که شرایط هر کشور و منطقه را در نظر می‌گیرد.

به گفته ناظران در مذاکرات، عربستان از جمله چند کشوری است که اصرار دارند نشست کاپ ۲۸ در دوبی باید انتشار گازهای گلخانه‌ای را به جای حذف سوخت‌های فسیلی هدف قرار دهد.

قطر هم که در سال ۲۰۱۸ اوپک را ترک کرد و موقعیتش تا حد زیادی با دیگر کشورهای تولیدکننده نفت و گاز همسوست، اعلام کرده است که ده‌ها میلیارد دلار در صنعت گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) سرمایه‌گذاری کرده است.

سعد الکعبی، مدیرعامل قطرانرژی و وزیر انرژی قطر در این باره گفت: تصمیم ما در آن زمان مبتنی بر درک واقع‌بینانه از اصول بازار و تلاش برای کاهش انتشار جهانی کربن بود.

حداقل ۸۰ کشور از جمله ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای فقیر و آسیب‌پذیر از نشست تغییرات اقلیمی خوستار آن هستند که توافق کاپ ۲۸ به وضوح خواستار پایان نهایی استفاده از سوخت‌های فسیلی باشد.

سعد حمد البراک، وزیر نفت کویت با بیان اینکه کویت بر اساس سیاستی مبتنی بر حفظ منابع ثروت نفتی و بهره‌برداری و توسعه بهینه آنها کار می‌کند، اظهار کرد که نفت، منبع اولیه انرژی برای کویت و دیگر نقاط جهان است.

وی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی کویت (کونا) بر مخالفت دوباره خود با گنجاندن هرگونه درخواست برای حذف تدریجی مصرف و تولید سوخت‌های فسیلی در پیش‌نویس توافقنامه نهایی کاپ ۲۸ تأکید کرد.

با این حال، وزیر نفت کویت اعلام کرد که این کشور به نیاز به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برای حفاظت محیط زیست اعتقاد راسخ دارد.

البراک هم مانند کعبی از اهمیت سرمایه‌گذاری به‌منظور افزایش ظرفیت تولید برای منابع انرژی مبتنی بر سوخت فسیلی سخن به میان آورد.

توافق‌ها در نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد باید با اجماع میان ۲۰۰ کشور حاضر به تصویب برسد.

هدف این نشست ایجاد اجماع درباره گام‌های بعدی جهان برای رسیدگی به تغییرات آب‌وهوایی است، اگرچه این موضوع جداگانه به سیاست‌ و سرمایه‌گذاری‌های هریک از کشورها بستگی دارد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز