تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
بنا بر پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی:

رشد بیش از حد انتظار تقاضای جهانی نفت در ۲۰۲۴

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد مصرف جهانی در سال ۲۰۲۴ میلادی روزانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت که نسبت به برآورد پیشین روزانه ۱۳۰ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد.
کد خبر: ۷۳۵۵۵

به گزارش معاصر،آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی اعلام کرد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ میلادی سریع‌تر از حد انتظار افزایش می‌یابد؛ نشانه‌ای از اینکه چشم‌انداز مصرف نفت در کوتاه‌مدت با وجود توافق نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۳ (کاپ ۲۸) در دوبی، همچنان روندی افزایشی دارد.

با این حال هنوز بین آژانس بین‌المللی انرژی به‌عنوان نماینده کشورهای صنعتی و اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شکافی قابل‌توجه درباره چشم‌انداز تقاضا در سال ۲۰۲۴ وجود دارد.

هر دو نهاد طی سال‌های اخیر بر سر مسائلی مانند تقاضای بلندمدت و نیاز به سرمایه‌گذاری برای ایجاد ظرفیت‌های تازه تولید با هم اختلاف‌نظر داشته‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد مصرف جهانی در سال ۲۰۲۴ میلادی روزانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت که نسبت به برآورد پیشین روزانه ۱۳۰ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد.

 این نهاد بین‌المللی همچنین به بهبود چشم‌انداز اقتصادی در ایالات متحده آمریکا و کاهش قیمت نفت اشاره کرد.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش خود آورده است: بازنگری افزایشی در سال ۲۰۲۴ بازتاب‌دهنده چشم‌انداز بهبودیافته تولید ناخالص داخلی در مقایسه با گزارش ماه گذشته میلادی است. این آمارها به‌ویژه درباره اقتصاد رو به بهبود آمریکا صدق می‌کند.

تأثیر مثبت کاهشی قیمت نفت بر بهبود تقاضا

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: کاهش قیمت نفت به‌عنوان عاملی مثبت برای بهبود مصرف نفت عمل می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی که حامی حذف سریع سوخت‌های فسیلی از چرخه انرژی جهان است، به‌دلیل بدتر شدن چشم‌انداز اقتصادی، پیش‌بینی رشد تقاضای جهانی برای سه‌ ماه جاری را حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و به یک میلیون و ۹۳۰ هزار بشکه در روز رساند.

این آژانس اعلام کرد که اروپا، روسیه و خاورمیانه بیشترین تعدیل را به خود اختصاص داده‌اند.

تأثیر نرخ‌های بهره بالاتر به اقتصاد واقعی وارد می‌شود، در حالی که فعالیت‌های پتروشیمی به‌طور فزاینده‌ای به سمت چین تغییر مسیر داده و رشد در جاهای دیگر تضعیف شده است.

با وجود اقدام جمعی شماری از تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک (اوپک‌پلاس) برای کاهش عرضه داوطلبانه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای پس از پایان سی‌وششمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس برای سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی، قیمت نفت هفته گذشته به پایین‌ترین حد خود در ۶ ماه اخیر و نزدیک به ۷۲ دلار برای هر بشکه رسید.

پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، قیمت نفت در معاملات روز پنجشنبه هفته گذشته (۲۳ آذرماه) در سطوح ۷۷ دلار به ازای هر بشکه داد و ستد شد و افزایش بیش از ۳ درصدی نشان داد.

کاهش سرعت رشد تقاضا

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین پیش‌بینی خود را برای رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۳ میلادی با کاهش روزانه ۹۰ هزار بشکه‌ای به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رساند.

چین ۸۰ درصد از رشد جهانی امسال را به خود اختصاص داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد نصف شدن مقدار رشد تقاضا در سال آینده به‌دلیل رشد اقتصادی پایین‌تر در اقتصادهای بزرگ، بهبود بهره‌وری و ناوگان پررونق خودروهای الکتریکی است.

این نهاد در برآوردهای خود آورده است: کاهش عرضه داوطلبانه شماری از اعضای اوپک‌پلاس تا سه ماه اول نخست سال آینده میلادی تأثیر چندانی در افزایش قیمت‌ها نداشته است و جو بازار نفت در ماه نوامبر و اوایل دسامبر کاهشی شد.

طبق پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، در سال ۲۰۲۴ میلادی عرضه از تولیدکنندگان خارج از ائتلاف اوپک‌پلاس روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: در حالی که رشد عرضه غیراوپک‌پلاس قرار است در سال ۲۰۲۴ شتاب خود را از دست بدهد، رشد پیش‌بینی‌شده روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای ممکن است از افزایش تقاضای جهانی نفت فراتر رود.

بر اساس برآورد این آژانس، ادامه افزایش تولید و کندی رشد تقاضا، تلاش‌های تولیدکنندگان کلیدی را برای دفاع از سهم خود در بازار و حفظ قیمت‌های نفت بالا پیچیده خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت خام اعضای اوپک به‌طور میانگین در سال ۲۰۲۴ میلادی به روزانه ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه و در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ به ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد که اوپک در ماه نوامبر روزانه ۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه یا روزانه ۴۰۰ هزار بشکه بیشتر از تقاضای برای اعضای این سازمان در نیمه نخست سال آینده تولید کرد.

تثبیت برآورد اوپک درباره رشد تقاضای نفت در ۲۰۲۴

اوپک در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود پیش‌بینی درباره رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ میلادی را روی رقم روزانه ۲ میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه نگه داشت.

اوپک پیش‌بینی درباره رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۵ میلادی را رقم ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه‌ در روز نسبت به ماه پیشین نگه داشت.

تفاوت بین برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک برای رشد تقاضا در سال ۲۰۲۴ اندکی کاهش یافته، اما این اختلاف به یک میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در روز معادل یک درصد مصرف روزانه نفت جهان و تولید روزانه یک عضو اوپک مانند لیبی است.

پیش‌بینی‌کنندگان تقاضای نفت اغلب با توجه به تغییرات در چشم‌انداز اقتصادی و تردیدهای ژئوپلیتیک که در سال جاری میلادی شامل لغو قرنطینه‌های ناشی از شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا و افزایش نرخ بهره ازسوی چین می‌شود، مجبور به بازنگری قابل‌توجهی هستند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز