تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس:

معرفی ۱۸ رقم گیاهی جدید در مرکز تحقیقات کشاورزی فارس

ابوالفتح‌ مرادی در حاشیه برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان فارس، گفت: محققین ما با مشارکت موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور موفق به معرفی ۱۸ رقم گیاهی جدید به جامعه شدند.
کد خبر: ۷۳۶۴۹

به گزارش معاصر،رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس به بیان مهمترین دستاوردهای علمی و تحقیقاتی این مرکز به مناسبت هفته پژوهش و فناوری در این استان پرداخت.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، ابوالفتح‌ مرادی در حاشیه برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان فارس، گفت: محققین ما با مشارکت موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور موفق به معرفی ۱۸ رقم گیاهی جدید به جامعه شدند.
به گفته وی؛ این ارقام پرمحصول شامل ۶ رقم گندم، ۳ رقم جو، ۳ رقم ذرت، ۳ رقم اسپرس، ۲ رقم چغندر قند و ۱ رقم گریپ فروت است.
این مقام مسئول افزایش دو برابری تولید هسته های اولیه بذری غلات را از دیگر دستاوردهای این مرکز عنوان کرد و افزود: میزان تولید در این حوزه در سال گذشته 107 تن بود که در سالجاری به 225 تن افزایش پیدا کرد. این دستاورد از این جهت حائز اهمیت است که این مقدار هسته بذری ظرفیت تولید یک میلیون تن بذر گواهی شده را دارد که علاوه بر تامین کامل نیاز استان، نیاز بذری 15 استان دیگر را نیز تامین می کند.
مرادی با بیان اینکه تولید هسته های اولیه بذری منحصر به مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ها است، افزود: در استان فارس 27 شرکت، بذر گواهی شده مورد نیاز کشاورزان را تولید و در اختیار آنها قرار می دهند و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس نیز با تامین هسته های بذری مورد نیاز این شرکت ها و ۱۵ استان دیگر موفق به کسب رتبه اول در کشور شده است.
او، تولید هسته های اولیه بذر غلات برای تامین بذر گواهی شده مورد نیاز کشت در دیم‌زارهای استان فارس را از دیگر دستاوردهای مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی این استان دانست.
مرادی تصریح کرد: همکاران ما برای اولین بار موفق به تولید ۷۷ تن هسته های اولیه بذری غلات برای کشت در دیم‌زارهای استان فارس شدند.

تجلیل از دو محقق برتر ملی و استانی مرکز تحقیقات کشاورزی فارس
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس به معرفی دو نفر از محققین این مرکز که موفق به کسب عنوان محقق نمونه کشوری شدند پرداخت و افزود: در مراسمی که در تهران برگزار شد از این دو محقق برجسته کشوری تجلیل و توسط وزیر جهاد کشاورزی از آنها تقدیر شد.
مرادی، تهیه الگوی کشت برای سه دشت نمدان اقلید، داریون و قره باغ شیراز در استان فارس را از دیگر توفیقات به دست آمده در سال جاری دانست.
وی افزود: با اجرای الگوی کشت در دشت های یاد شده حدود 130 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی می شود.
این مقام مسئول، از نگارش و انتشار هشت عنوان کتاب و اجرای ۲۷۸ طرح و پروژه تحقیقاتی توسط محققان این مرکز در سال جاری خبر داد و گفت: امسال ۸۸ پروژه تحقیقاتی نیز خاتمه یافته و از نتایج آنها ۱۶۶ مقاله علمی در مجلات معتبر داخلی و خارجی به چاپ رسیده و ۷۶ مقاله نیز در همایش های ملی و بین المللی ارائه شده است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس همچنین از اجرای ۱۰۸ هزار نفر روز آموزش برای بهره برداران بخش کشاورزی و کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان و دستگاه های وابسته در قالب ۴۰۶ دوره آموزشی در یک سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: این آموزش ها با هدف توانمند سازی کشاورزان و کارکنان بخش کشاورزی و افزایش ضریب نفوذ دانش در واحدهای تولیدی انجام شده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز