تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵

مهم ترین اخبار نفت در هفته ای که گذشت

سامانه هوشمند سوخت، صبح روز دوشنبه (۲۷ آذر ماه) با اختلال روبه‌رو و سبب شد تا عرضه بنزین و نفتگاز با کارت هوشمند سوخت با مشکل مواجه شود.
کد خبر: ۷۳۶۶۳

به گزارش معاصر،اختلال در سامانه هوشمند سوخت: این سامانه صبح روز دوشنبه (۲۷ آذر ماه) با اختلال روبه‌رو و سبب شد تا عرضه بنزین و نفتگاز با کارت هوشمند سوخت با مشکل مواجه شود. آنگونه که اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد، کارگروه‌های تخصصی برای رفع اختلال در کوتاه‌ترین زمان ممکن تشکیل شد تا زمان رفع مشکل و اتصال دوباره سامانه سوخت، توزیع فرآورده‌های نفتی به‌صورت آفلاین انجام شود.

اگرچه در ساعات ابتدایی این اختلال شایعه افزایش قیمت بنزین در فضای مجازی مطرح شده بود اما جعفر سالاری نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این باره گفت: این اختلال هیچ ارتباطی به تغییر قیمت و سهمیه سوخت در کشور ندارد.

جواد اوجی، وزیر نفت نیز در همان ساعت اولیه این اختلال با حضور در کارگروه مدیریت بحران در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از وضع جایگاه‌های سوخت سراسر کشور پس از این اختلال مطلع شد و از برخی جایگاه‌های سوخت بازدید کرد.

در همان زمان مشخص شد با توجه به تجربه حمله سایبری دو سال پیش، پمپ‌بنزین‌ها به سرعت آفلاین شده و این اقدام سبب شد تا تنها ۶۰ درصد از جایگاه‌های سوخت با مشکل روبه‌رو باشند.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری نیز وزیر نفت را موظف کرد به نحو مقتضی نسبت به رفع فوری اختلال در بعضی جایگاه‌های عرضه سوخت اقدام کند.

سازمان پدافند غیرعامل کشور هم در اطلاعیه‌ای درباره اختلال در سامانه هوشمند سوخت اعلام کرد که همه گزینه‌های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد، اما در شرایط کنونی نمی‌توان ادعاهای مطرح‌شده از سوی دشمن را تأیید کرد.

سرانجام با اقدام‌های انجام‌شده، همه جایگاه‌های سوخت در کمتر از ۲۴ ساعت به صورت آفلاین عملیاتی  و به تدریج دیگر جایگاه‌ها نیز به سامانه هوشمند متصل شدند.

اوجی هم روز چهارشنبه  (۲۹ آذرماه) در حاشیه نشست هئیت دولت در جمع خبرنگاران توضیح داد: با بسیج ۲۲ هزار نفر از همکاران و صبوری مردم، همراهی جایگاه‌داران و پای کار آمدن صداوسیما در همان ساعات اولیه، این توطئه را خنثی کردیم و عملیات سوخت‌رسانی در جایگاه‌ها به‌صورت دستی برقرار شد.

وزیر نفت تأکید کرد: آنها می‌خواستند مردم را عصبانی کنند، اما با کار جهادی که کردیم خیلی‌ها متوجه این موضوع نشدند، همچنین اسم عملیاتشان را «گنجشک درنده» گذاشته‌اند، اما خبر ندارند اینجا ایران است و در سال ۵۷ پر عقاب ریخت چه برسد به گنجشک.

سفر اوجی به گلستان: سفر استانی سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری به استان گلستان با همراهی اوجی و جمعی از مدیران وزارت نفت انجام شد.

وزیر نفت در بازدید از مراحل اجرای طرح اوره و آمونیاک پتروشیمی گلستان، دستور آغاز دوباره عملیات اجرایی این پروژه را پس از سال‌ها بلاتکلیفی صادر کرد و گفت: با سرمایه‌گذاری ارزی ۷۰۰ میلیون دلاری و ۳۵ هزار میلیارد تومانی در طرح اوره و آمونیاک پتروشیمی گلستان، این پروژه به بزرگ‌ترین پروژه عمرانی این استان تبدیل می‌شود.

اوجی همچنین در این سفر از دکل حفاری اکتشافی در پهنه (میدان) «زیار» بازدید کرد و ایستگاه تقلیل فشار گاز بصیرآباد استان گلستان با حضور وزیر نفت به بهره‌برداری رسمی رسید.

برگزاری دومین رویداد پتروتک: این رویداد روز سه‌شنبه (۲۸ آذرماه) با همکاری همه ارکان زیست‌بوم فناوری و با مشارکت و حمایت معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، پارک توسعه فناوری و چهار شرکت اصلی وزارت نفت همزمان با هفته پژوهش آغاز به‌کار کرد.

جواد اوجی، وزیر نفت در پیامی به این رویداد نوشت: برگزاری دومین رویداد «پتروتِک» در هفته پژوهش فرصتی مناسب برای بحث و تبادل‌نظر ارکان زیست‌بوم نوآوری و فناوری وزارت نفت و فعالان این حوزه در شبکه دانش‌بنیانی برای کمک به ترسیم آینده پیش رو و شکل‌دهی آن متناسب با نیازهای حال و آینده است.

وحیدرضا زیدی فرد، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری هم با بیان اینکه هم‌اکنون تقریباً در زمینه کاتالیست به خودکفایی رسیده‌ایم، گفت: تا پایان دولت سیزدهم این کار به‌طور ۱۰۰ درصد انجام می‌شود.

محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز با اشاره به امضای توافق‌نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای استقرار مرکز راهبردی مخازن دیجیتال نفتی و گازی تصریح کرد: ۱۵ میدان نفتی و گازی کشور با هوش مصنوعی اداره می‌شود که در این زمینه نخستین میدان که تفاهم‌نامه آن با دانشگاه صنعتی شریف امضا شده، میدان گازی پارس جنوبی است و می‌خواهیم قطب گازی ایران را در قالب هوش مصنوعی مدیریت کنیم.

مرتضی شاه میرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دومین رویداد پتروتک اعلام کرد: ۲۰ طرح مهم پتروشیمی همسو با مسیر توسعه زنجیره ارزش افزوده پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری به هلدینگ‌های بزرگ کشور معرفی و پیشنهاد شده است.

‌بررسی طرح‌های کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی: نشست بررسی طرح‌های کیفی‌سازی و ارتقای کیفیت فرآورده‌های نفتی در ۹ پالایشگاه کشور صبح روز سه‌شنبه (۲۸ آذرماه) با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و مدیران ارشد صنعت پالایش برگزار و در این نشست گزارشی از وضع پروژه‌های کیفی‌سازی شرکت‌های پالایشی ارائه و برای تسهیل و تسریع اجرای این پروژه‌ها تصمیم‌هایی گرفته شد.

سایر اخبار: امضای تفاهم‌نامه مردمی‌سازی صرفه‌جویی مصرف انرژی در استان یزد، مصرف ۷۰ درصد کل گاز تولیدی کشور در بخش خانگی و تجاری، گرامیداشت ۲۹ آذرماه سالروز بازگشت پیکر شهید محمدجواد تندگویان، وزیر نفت کابینه شهید رجایی به کشور و روشن شدن مشعل سومین حلقه چاه گازی در بخش خشکی میدان کیش از جمله سایر اخبار نفتی بود که در هفته‌ای که گذشت منتشر شد

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز