تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۱
کارگردان مستند «قوی‌دل»:

همراهی قوه‌ قضاییه در ساخت فیلم شگفت‌انگیز بود

فراهانی‌صدر با تاکید بر همراهی قوه‌قضائیه در تولید فیلم مستند «قوی‌دل»، تصریح کرد: قوه‌قضاییه یکی از ستون‌های اصلی فیلم «قوی‌دل» است.
کد خبر: ۷۳۷۱۳

به گزارش معاصر،علی فراهانی‌صدر کارگردان مستند «قوی‌دل»، یکی از فیلم‌های برگزیده جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران درباره ایده اولیه این فیلم مستند، گفت: نخستین روزهای ورود کرونا به ایران اخبار ضد و نقیضی درباره این ویروس و چگونگی شیوع آن در کشورمان شنیده می‌شد. همان زمان با علی رستم‌آبادی نویسنده مستند «قویدل» صحبت می‌کردم که او این اتفاق را شبیه به فاجعه ورود خون‌های آلوده به کشور می‌دید.

وی افزود: پس از صحبت‌هایی که با علی رستم‌آبادی داشتیم به یک طرح ابتدایی رسیدیم. به سراغ پرونده‌های خون‌های آلوده رفته و هر جای این پرونده‌ها را که بررسی می‌کردیم به نام فردی بنام احمد قویدل می‌رسیدیم.

فراهانی ادامه داد: سرانجام تصمیم بر آن شد تا با خود آقای قوی‌دل صحبت کنیم و پس از اینکه او را پیدا کردیم در چند جلسه به این نتیجه رسیدیم که پرتره آقای قوی‌دل می‌تواند برای مخاطب جذاب‌تر باشد و نوع برخورد او با بحرانی که شکل گرفته مهم‌تر از بحران ورود خون‌های آلوده به ایران است.

این مستندساز توضیح داد: ابتدا طرح اولیه پروژه فیلم مستند «قوی‌دل» را هر ارگان سینمایی که ارائه شد، مورد قبول قرار نگرفت. بسیاری با این برچسب که این فیلم مستند، سیاه نمایی دارد طرح را رد می‌کردند. انتقادهایی در طرح به قوه‌قضاییه و وزارت بهداشت شده بود که خیلی از ارگان‌ها هراس داشتند که برای ساخت این فیلم سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: در انت‌ها و به دلیل آشنایی که در گذشته با سعید الهی تهیه‌کننده این فیلم داشتم به سراغ او رفته و او پس از خواندن طرح اولیه از حضور به عنوان تهیه کننده این فیلم استقبال کرد و در نهایت با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی کار روند تولید فیلم «قوی‌دل» آغاز شد.

فراهانی‌صدر با تاکید بر همراهی قوه‌قضائیه در تولید فیلم مستند «قوی‌دل»، تصریح کرد: قوه‌قضاییه یکی از ستون‌های اصلی فیلم «قوی‌دل» است. در بخش‌هایی از این فیلم قوه‌قضائیه نقد می‌شود و در برخی سکانس‌ها نتیجه و رای دادگاه‌های مختلف، عنصر پیش‌برنده‌ی داستان و خط سیر فیلم است؛ همراهی قوه قضائيه برای ساخت این فیلم نقشی غیرقابل انکار است.

وی اضافه کرد: مرکز رسانه قوه قضائیه همراهی و همکاری بسیار خوبی در راه تولید این فیلم داشت و با وجود نقدهایی که فیلم «قوی‌دل» به عملکرد قضات دارد حتی یک فریم هم سانسور و اصلاحی بر فیلم «قوی‌دل» اعمال نشد و آزادانه از این اسناد و تجهیزات مرکز رسانه قوه قضاییه به عنوان مرجع و منبع استفاده کرده و سخت‌افزار و لوکیشن هم از طرف این مرکز در اختیار ما قرار گرفت.

کارگردان مستند «قوی‌دل» درباره لحن فیلم، توضیح داد: فیلم مستند «قوی‌دل» شبیه زندگی است. زندگی ما تلخ و شیرین است. این طبیعت زندگی‌ست. تلاش کردم که بیننده خود را در فیلم ببیند. قهرمان فیلم شخصیتی دارد که برآمده از دل جامعه است، او شبیه توده مردم، می‌خندد و می‌گرید، عصبانی می‌شود و… به همین دلیل تمام تلاش خود را انجام دادیم و تلاش داشتیم قهرمان فیلم فردی از دل جامعه باشد تا مخاطب را با خود همراه کند.

وی با اشاره به چالش‌های فرم و نگاه نو در آثار مستند، تصریح کرد: وقتی به سراغ یک فرم جدید می‌روید، مشکلات و دردسرهای خاص خود را به دنبال دارد. در این مسیر نخستین چالش من خود کاراکتر آقای قوی‌دل بود.

فراهانی ادامه داد: روز اول فیلمبرداری آقای قوی دل را در کلاس مدرسه‌ای کنار دانش‌آموزان ابتدایی نشاندم و این کار شوخی ابتدای فیلم بود. تصویربردار اثر و خود آقای قوی‌دل در برابر این سکانس مقاومت داشتند تا وقتی که این سکانس را بعد از تدوین دیدند و در ادامه همراه شدند.

وی افزود: «قوی‌دل» فیلمی درباره انسانیت است، این بودن انسان است که در این فیلم اهمیت دارد. بودنی فارغ از حزب‌ها، توده‌ها و ارگان‌ها. حرف فیلم درباره یک زندگی بشردوستانه است.

این مستندساز در پایان اظهار کرد: هرگزدر فیلم قوی دل تلاش نکردم تا به مردم القا کنم که باید مطالبه‌گر باشید، حق‌خواهی کنید، بر دولت نظارت داشته باشید و… فیلم مستند قوی‌دل بیش از اینکه یک فیلم سیاسی باشد یک فیلم فرهنگی است.

گفتنی است، مستند قوی‌دل جوایز زیادی را در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از آن خود کرد.

جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، جایزه ویژه دبیر جشنواره، جایزه شهید آوینی، جایزه ویژه هیئت داوران، جایزه ویژه دبیر جشنواره، جایزه استعداد نو به مستند قوی‌دل اهدا شد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز