تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
قالیباف در مراسم رونمایی از مجموعۀ چهل جلدی «ره‌نامه»:

امروز جنگ ترکیبی از جنگ اقتصادی جلوتر زده است

امروز جنگ ترکیبی از جنگ اقتصادی جلوتر زده است
محمدباقر قالیباف در مراسم رونمایی از مجموعۀ چهل جلدی «ره‌نامه» گفت: در جنگ ترکیبی است که ذهن‌ها آشفته می‌شود و باورها سست می‌شود و اراده‌ها از بین می‌رود در جامعه اسلامی و در نظام ولایی زمانی که از تبیین و تبلیغ حرف می‌زنیم باید به گونه‌ای تلاش کنیم که جامعه را تفهیم کنیم.
کد خبر: ۷۳۷۴۴

به گزارش معاصر، محمدباقر قالیباف در مراسم رونمایی از مجموعۀ چهل جلدی «ره‌نامه» گفت: جا دارد که یاد کنم از شهید عزیز و گران‌قدرمان، شهید سید رضی موسوی (رحمةالله علیه) که دیروز به دست جنایتکارترین و خبیث‌ترین افراد روی زمین به شهادت رسید، آن‌هایی که با خوی حیوانی زندگی می‌کنند و به جامعۀ بشری ظلم می‌کنند.

وی افزود: شهید سید رضی این توفیق را داشت که بیش از سه دهه در مجاهدت مداوم و بی‌وقفه از نزدیک‌ترین هم‌رزمان شهید سلیمانی بود. این‌ها را بدون تعارف می‌گویم که این شهید واقعاً یک مجاهد بیست‌ و چهار ساعته در تمام این بیش از سه‌ دهه بود. بیست‌ و چهار ساعته! آن‌هایی که با شهید سید رضی از نزدیک آشنا بودند، می‌دانند که او حلال هر مشکلی بود و گره هر کاری را در میدان باز می‌کرد.

رئیس مجلس گفت: ما البته برای این شهدای عزیز هرگز اظهار تأسف و غصه نمی‌کنیم. فردی که این‌گونه مجاهدت کند، با خداوند معامله کرده است و همه زندگی‌اش را برای خدا گذاشته است و در زندگی متعهد بود و به تعهد خود جامۀ عمل پوشانده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: این مصداق عینی توفیق شهادت است این بشارتی است که از سوی خداوند به مومنان داده شده است و امیدوار هستیم تا چنین توفیقی داشته باشیم و در راه شهدا و امام شهدا تحت رهبری مقام معظم رهبری در راه خدمت به مردم عزیز و جامعه اسلامی انجام وظیفه کنیم.

قالیباف در ادامه تاکید کرد: بنده خوشحال هستم که امروز در جمع شما عزیزان قرار گرفتم تا در حوزه مسائل فرهنگی صحبت کنیم. برخی از عزیزان که در این جلسه حضور دارند یادشان هست که حدود دو هفته قبل در برنامه‌ای که به مناسبت هفته پژوهش در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده بود در خصوص مباحث فرهنگی صحبت‌هایی داشتیم. بنده نیز امروز در همین راستا نکاتی را عرض می‌کنم. آن چیزی که ما باور داریم این است که اساس انقلاب اسلامی و جوهره آن فرهنگ است. مدیران و مسئولان اجرایی زمانی که می‌خواهند به حوزه فرهنگی کمک کنند صرفا یک پیوست فرهنگی به فعالیت‌های اجرایی خود می‌زنند و در حقیقت فرهنگ را یک الصاق به فعالیت و کارها در نظام اسلامی می‌دانند در حالی که ما باید باور کنیم هر حرکت و هر تصمیمی در حوزه مدیریتی چه در حوزه سیاست، چه در حوزه اجتماع و چه در حوزه اقتصاد باید فرهنگ پایه باشد. متاسفانه این ضعف وجود دارد و هنوز این نگاه حاکم نشده است. انقلاب اسلامی خود یک پدیده و حرکت عظیمی بود که فرهنگ پایه صورت گرفت. وقتی هر پدیده‌ای فرهنگ محور باشد چنین اتفاقی برای آن می‌افتد و چنین اتفاق بزرگی را در ابعاد مادی و معنوی رقم می‌زند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: زمانی که ما این باور را داشته باشیم و این نگاه را مبنای حرکت خود قرار داده و تفکر و باور ما برهمین محور باشد و در عمل نیز به آن جامع عمل بپوشانیم موفق خواهیم شد. بدون شک انقلاب اسلامی بدون یک شبکه معنایی ممکن و تحقق پذیر نبود. بدون شک یکی از مهم‌ترین کارکردهای دین معنابخشی در جوامع است وگرنه چه در زندگی فردی و چه در فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی چه در شادی و چه در تلخی اگر این معنا بخشی وجود نداشته باشد هیچ کدام موفق نخواهد بود. بدون شک اگر امام رضوان‌الله و مکتب امام و شاگردان امام و بزرگان در این عرصه نبودند و اگر افرادی مانند شهید بهشتی و شهید مطهری و در راس همه اینها مقام معظم رهبری نبود ما به این نقطه نمی‌رسیدیم. در اینجا به کتاب طرح کلی اندیشه‌های اسلامی در قرآن اشاره شد. بنده به جوانان توصیه می‌کنم که حتما این کتاب را بخوانند که صحبت‌های رهبری در حدود سال ۵۳ است. ایشان یک ماه تمام در مسجد امام حسن (ع) در مشهد سخنرانی کردند. امروز که این حرف‌ها را می‌خوانیم می‌بینیم که چقدر درست است در حالی که هنوز آن موقع انقلاب اسلامی و نظام اسلامی نبود.

وی ادامه داد: نشان می‌دهد که این معنابخشی و نگاه فرهنگی باید حفظ شود. پایه حرکت انقلاب اسلامی بر همین اساس است. بدون شک نظام جمهوری اسلامی ایران و نظام سیاسی ما برخاسته از همین شبکه معنایی است که با محوریت ولایت شکل گرفته است. وقتی حرکت فرهنگی باشد مانند انقلاب ما آثار آن در عرصه ملی، منطقه‌ای و جهانی و در توده‌های نخبگانی و توده‌های عموم مردم خود را نشان می‌دهد. حفظ این نگاه برای تداوم انقلاب و استحکام این انقلاب مهم است. این فرآیند الهام بخش فکری را باید همزمان در گرو قدرت همبسته‌سازی اجتماعی به کار برد. این وظیفه ما است البته رهبر انقلاب این معنابخشی محور ولایت را در جاهای مختلف مورد تاکید قرار دادند. حضرت آقا می‌فرمایند معنابخشی در حوزه ولایت اول جامعه و امت است باید یک پیوند عمومی و یکپارچه‌سازی در جامعه شکل بگیرد. باید رابطه امام جامعه با جامعه معلوم و مستحکم باشد. این است تفاوت بین جبهه الهی و جبهه شیطانی. بدون شک امروز مهم‌ترین مرجع و اصلی‌ترین مرجع برای معنا بخشی به خصوص در خصوص پدیده‌های جدیدی که اتفاق می‌افتد رهبر جامعه و امام جامعه است.

وی اضافه کرد: رهبر انقلاب بر این موضوع تاکید کردند که اگر این معنا بخشی و تبیین مسائل به درستی صورت نگیرد این دشمن است که باورهای خود را با معنا سازی غلط در ذهن جوانان ما می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: رهبر انقلاب یک فقیه حکیم و یک اندیشمند و یک متفکر دینی با یک تجربه عظیم اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی است. باید در ابعاد مختلف از این ذخیره استفاده کنیم. ما اگر نیازمند یک تحول هستیم این نگاه می‌تواند راه‌حل مشکلات ما باشد. بنده از جوانان و دانشگاهیان می‌خواهم که به بیانیه گام دوم حضرت آقا توجه کنند. بعد از این‌که این بیانیه منتشر شد در یک نشست دانشجویی رهبر انقلاب همه ما به ویژه دانشگاهیان را به چندین نکته در بیانیه دوم گام انقلاب توجه دادند یک عظمت انقلاب اسلامی، دوم عظمت راهی که تا اینجا طی کرده‌ایم، سوم عظمت راهی که رو به جلو و چشم‌انداز ماست و چهارم نیز عظمت نیروهای مومن و انقلابی است. حتما باید حرکت عمومی صورت گیرد. حرکتی که هم صحیح و هم منتظم و هم عقلانی باشد. رهبر انقلاب در خصوص نقش نیروهای جوان و مومن به چندین عنصر پرداختند.

قالیباف در ادامه گفت: وقتی حرف از کار فرهنگی و تبیین می‌زنیم چهار عنصر حائز اهمیت است اول این‌که صحنه را به خوبی بشناسیم، فرصت‌ها را قدر بدانیم، دشمن را بشناسیم، بنده بارها اشاره کردم در مجموعه نظام اسلامی تهدید معنا ندارد بلکه ما فرصت‌هایی داریم که برخی از آنها بدون ریسک و برخی از آنها با ریسک هستند تهدیدها همان فرصت‌های با ریسک به شمار می‌روند از قضا سنت‌های الهی زمانی به کمک ما می‌آید که صف منافقین از مومنان جدا می‌شود جان‌ها به گلو می‌رسد و آنجاست که برکات نازل می‌شود. ورود جوانان به عرصه مدیریتی حائز اهمیت است. اینجاست که حضرت آقا از حلقه میانی در جامعه صحبت می‌کند.

وی ادامه داد: جوانان ما باید تبیین و نگاه حضرت آقا در این حوزه را با دقت ببینند حلقه میانی در نظام ولایی در بین مردم و از مردم هستند و برای مردم کار می‌کنند. بین دستگاه‌های اجرایی هستند دقیقا همان چیزی که در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاد یا در مدافعان حرم اتفاق افتاد این یک روش برای به کارگیری از جوانان است نه این‌که به دنبال حزب‌ها و دسته‌ها و گروه‌ها رفته و به آنها آویزان شده و پست بگیرند. روش دوم ما را به جایی نمی‌رساند این وظیفه نیروهای جوان و مومن نیست اگر امروز از تبیین و جهاد تبیین صحبت می‌کنیم معنا این است که اجازه ندهیم دشمن اولین روایت را انجام دهد.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: امروز جنگ ترکیبی از جنگ اقتصادی جلوتر زده است. در جنگ ترکیبی است که ذهن‌ها آشفته می‌شود و باورها سست می‌شود و اراده‌ها از بین می‌رود در جامعه اسلامی و در نظام ولایی زمانی که از تبیین و تبلیغ حرف می‌زنیم باید به گونه‌ای تلاش کنیم که جامعه را تفهیم کنیم. با زور کاری حل نمی‌شود. تفاوت تبلیغ در دستگاه اسلامی با تبلیغ پروگاندای غربی که به دنبال ثروت و قدرت است اینجا مشخص می‌شود. در مقابل کار فرهنگی باطل باید کار فرهنگی حق انجام شود یعنی ما برای مبارزه با منکر باید معروف را توسعه دهیم. باید از ابزار فرهنگ در مقابل ابزار فرهنگی دشمن استفاده کنیم. صرفا با حرف و شعار مشکلات حل نمی‌شود بلکه ما نیازمند کار اجرایی هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: زمانی که کار فرهنگی انجام می‌دهیم باید بدانیم که ممکن است این کار فرهنگی نیز با آفت‌هایی مواجه شود. یکی از این آفت‌ها ممکن است بدفهمی یا کج‌فهمی باشد مخصوصا برای نیروهای انقلاب، باید به طور دقیق به این موضوع توجه داشته باشیم. حلقه‌های میانی جامعه موضوع مهمی است؛ باید ابعاد آن را تبیین کنیم. ما در برنامه هفتم توسعه یک بند را به حلقه‌های میانی اختصاص دادیم. در زمان بررسی برنامه هفتم توسعه یکی از عزیزان نزد بنده آمد و به بنده گفت آیا حواست به برنامه هست یک چیزهایی در آن نوشته شده که مردم نمی‌دانند چه هستند بنده هم اصلا نمی‌دانم چیست. من پرسیدم منظور شما کدام بخش است؟ ایشان پرسید مثلا حلقه‌های میانی یعنی چی؟ بنده هرچه گشتم نفهمیدم. این نشان می‌دهد ما کجا هستیم. وقتی بنده برای ایشان توضیح دادم متوجه شدند. آفت دومی که ممکن است درگیر آن شویم بحث بی‌عملی و یا عمل غلط است که این امر باعث می‌شود حرکت و معنا بخشی درستی صورت نگیرد.

وی ادامه داد: معنابخشی جای خود را به درستی جا نکند روایت به درستی در جای خود ننشیند اینها باعث می‌شود که صحبت کردن با مردم از دست برود. در این موضوعات همه مردم مورد خطاب هستند صرفا نباید نگاه خواص باشد باید با گروه‌های متخصص نیز صحبت کنیم نباید عموم جامعه را نیز فراموش کنیم. تخصص‌گرایی به معنای خاص‌گرایی نیست؛ در عبرت‌های عاشورا که رهبر انقلاب به آن چند سال قبل پرداختند خواص را به درستی اشاره کردند. خواص آنهایی هستند که باید بیشتر تلاش کنند، بیشتر از همه هزینه بدهند، وقت خون دادن بیشتر از همه خون دهند و در زمان امتیاز دادن در صف آخر باییستند. این ویژگی‌های خواص است. از طرف دیگر باید فهم خود را عمیق‌تر کنیم و عمق بیشتری به آن دهیم باید عمل خود را موثرتر و کارآمدتر کنیم. قدرت سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران در تمام مسائل پاسخگویی به مردم باشد. اگر گامی که شروع شده است را پیش برویم موفق خواهیم شد. در بحث تبیین و تبلیغ مهم‌ترین مرجع برای معنا بخشی در تمام حوزه‌ها باید این نگاه باشد نباید به مسائل حاشیه‌ای بپردازیم و از مسیر اصلی خود خارج شویم. امیدوارم به گونه‌ای عمل کنیم که مدیون خون شهدا نباشیم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز