تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۷۹°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
گزیده بیانات در دیدار جمعی از بانوان

رهبر انقلاب: بانوان می‌توانند در انتخابات نقش‌آفرین باشند

رهبر انقلاب: بانوان می‌توانند در انتخابات نقش‌آفرین باشند
در آستانه ولادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و روز زن، هزارن نفر از زنان و دختران صبح امروز (چهارشنبه) با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.
کد خبر: ۷۳۷۶۸

به گزارش معاصر، در ایام سالروز ولادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، جمعی از اقشار مختلف بانوان، صبح چهارشنبه - ششم دی‌ماه - در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند.

رهبر انقلاب دو سال قبل در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام با اشاره به درخواست جمعی از بانوان برای برگزاری دیدار در ایام ولادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به مناسب بودن چنین دیدارهایی اشاره کردند و سال گذشته نیز این دیدار در ایام ولادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

بانوانی با لباس اقوام مختلف ایرانی در دیدار امروز با رهبر انقلاب حضور داشتند.

رهبر انقلاب: بانوان می‌توانند در انتخابات نقش‌آفرین باشند

در ابتدای دیدار امروز جمعی از بانوان و دختران با رهبر انقلاب، خانم‌ها:
زینا ابراهیم همسر شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه و مادر شش شهید،
مریم شعبانی کارگردان و نویسنده تئاتر،
رقیه سادات مؤمن کارشناس مطالعات زنان،
فاطمه شریف نوقابی خانم‌گل و مریم سابق تیم ملی فوتسال،

مینا مهرنوش کارشناس اقتصاد،
شقایق حق‌جو استاد علوم پزشکی و فیزیولوژی کاربردی،
فائضه غفارحدادی نویسنده حوزه ادبیات،

ریحانه سادات محمودی دانش‌آموز استعدادهای درخشان
و زهرا موحدنیا عضو کانون جمیعت و فرزندآوری
در سخنانی به طرح دیدگاههای در مورد مسائل مختلف حوزه زنان پرداختند.

در جریان دیدار جمعی از بانوان و دختران با رهبر انقلاب هم‌چنین پیام تصویری خانم اِسراء البُحَیصی خبرنگار شبکه العالم از میان ویرانه‌های شهر غزه در حسینیه امام خمینی پخش شد.

البُحَیصی در سخنانش با سلام و درود به مردم ایران و رهبر انقلاب از مقاومت مردم فلسطین گفت و  تاکید کرد که «شما ملت ایران تنها ملتی هستید که پای موضوع فلسطین و مسجدالاقصی ایستادید و بخاطر این حمایت تحت شدیدترین تحریم‌ها و فشارها قرار گرفتید.»

وی گفت: من در جلسه شما حاضر نیستم اما پیام من را می‌شنوید، پیام من این است؛ همانطور که تا الان از مردم فلسطین حمایت کردید، به حمایت خودتان ادامه دهید. اگر موضع و ایستادگی همه کشورهای اسلامی همچون ایران بود، سرزمین فلسطین تا الان آزاد شده بود.

البُحَیصی در بخشی از این ویدیو  گفت که معلوم نیست من زنده بمانم و ممکن است خداوند شهادت را نصیبم کند اما از شما درخواست دارم مردم فلسطین و غزه را تنها نگذارید و بدانید که خداوند با ما است.

رهبر انقلاب: بانوان می‌توانند در انتخابات نقش‌آفرین باشند

گزیده بیانات رهبر انقلاب را در این دیدار در ادامه بخوانید:

*رهبر انقلاب پس از سخنان زینا ابراهیم همسر شیخ زکزاکی:  از خانم زکزاکی که اینجا صحبت کردند، تشکر میکنم. ایشان مادر شش شهیدند. سه پسرشان در یک حادثه، سه پسرشان در یک حادثه دیگر به شهادت رسیده و این زن مثل کوه صبر کرده و مدتها زندان و سختیهای فراوان را تحمل کرده است.

* رویکرد تمدن غربی در مبحث بسیار مهم و حیاتی زن در دو عامل سودجویی و لذت‌جویی خلاصه می‌شود

* مسئله زن در اسلام یکی از نقاط قوت اسلام است.

  • اسلام منطق محکم و قوی و پشتوانه عقلانی در همه بخش‌های مربوط به زن دارد.

* بانوان می‌توانند در انتخابات نقش‌آفرین باشند.

* تمدن غرب در مسائل مربوط به زنان حاضر به بحث و پاسخ به سؤالها نیست/ مسئله را با جنجال و زور پیش می‌برد، چون هیچ منطقی ندارد

امروز در دنیا دو رویکرد در همه‌ی این زمینه‌ها وجود دارد؛ یک رویکردی رویکرد رایج متداول غربی است که در کشورهای غیر غربی هم رواج پیدا کرده در همه‌ی زمینه‌هایی که ذکر کردم. یک رویکرد هم رویکرد اسلامی است، این دو در مقابل هم قرار دارند.

منتها یک نکته‌ای وجود دارد که این نکته به نظر من نکته‌ی قابل توجهی است و آن، این است که نظام فرهنگی و تمدّنی غرب در این مسائل حاضر به مباحثه نیست، از ورود در بحث و تحقیق فرار میکند.

بسیاری از سؤالات در این زمینه‌ها را فرهنگ غربی، نظام غربی، نظام تمدّنی و فرهنگی غربی جلو نمی‌آید که بحث بکند. مسأله را با جنجال و هوچی‌بازی و استفاده از هنر و سینما و زور و فضای مجازی و اینها پیش میبرد. بحث حاضر نیست بکند، جواب حاضر نیست به سؤالها بدهد. علت هم این است که غرب هیچ منطقی ندارد.

* بانوان جامعه‌مان سعی کنند هم در امر خانه‌داری هم در امر فعالیت اجتماعی و سیاسی و هم در حکمت و دانش از فاطمه زهرا سلام‌اللّه‌علیها الگوبرداری کنند

واقعاً عظمت فاطمه‌ی زهرا (سلام‌اللّه‌علیها)  را با هیچ انسانی، جز همان اهل‌بیت پیغمبر و خود رسول اللّه و اولادش نمیشود مقایسه کرد.

به نظر من زن مسلمان الگویی بهتر از فاطمه‌ی زهرا (سلام‌اللّه‌علیها) نمیتواند پیدا کند.

بانوان عزیز جامعه‌ی اسلامی ما سعی کنند دنبال فاطمه‌ی زهرا حرکت کنند هم در امر خانه‌داری هم در امر فعالیت اجتماعی و سیاسی هم در حکمت و دانش.

* حضور زنان در مشاغل مختلف مدیریتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هیچ محدودیتی ندارد. ملاک شایسته‌سالاری است.

  • مردان و زنان باید در خانه با یکدیگر تفاهم داشته باشند.

* کار کردن در خانه مطلقاً وظیفه زنان نیست.

* زن و مرد در حقوق خانوادگی یکسان‌اند اما هر کدام یک نوع وظیفه‌ای در خانواده دارند/ عدالت جنسیتی، برخلاف برابری جنسیتی، در همه‌جا معتبر است

در وظایف مربوط به خانواده وظایف یکسان نیست هر کدامی یک نوع وظیفه‌ای دارند. امکانات، ظرفیتهای جسمی، ظرفیتهای روحی و هرکدامی یک وظیفه‌ای را محوّل میکند اینجا جنسیت نقش دارد.

اینی که شعار برابری جنسیتی به‌طور مطلق میدهند این غلط است.‌ برابری جنسیتی در همه‌جا نه؛ در یک جاهایی بله برابری هست اما در یک جاهایی هم برابری نیست.

نمیتواند باشد. آن چه درست است عدالت جنسیتی است عدالت جنسیتی در همه‌جا معتبر است عدالت یعنی هرچیزی را در جای خود قرار دادن. ساخت روحی زن، ساخت جسمی زن، ساخت عواطفی زن اقتضای یک مسائلی را میکند. فرزندآوری، فرزندداری و دامان پرورش فرزند کار زن است.

اما در حقوق خانوادگی یکسان است: همانقدر که مرد در خانواده حق دارد زن همان اندازه در خانواده حق دارد پس در حقوق خانوادگی یکسان اما در وظایف خانوادگی نه.

* در ارزشهای انسانی، جنسیت نقش ندارد/ امام (ره) دخالت در سیاست را بر زنان واجب کردند/ اگر زن خانه‌دار یا زن شاغل هستید باید به فکر جامعه باشید

در سلوک معنوی، در عروج معنوی و الهی، در ارزشهای واقعی انسانی هیچ‌گونه جنسیت نقش ندارد مگر یک مواردی ترجیح یکی بر دیگری که این هم ترجیح زن بر مرد است. در اصل مسئولیتهای اجتماعی هم همین‌جور است.

به تعبیر امام (رضوان اللّه علیه) دخالت در سیاست و در مقدرات اساسی کشور وظیفه‌ی بانوان ، حق زنان و تکلیف زنان است یعنی واجب کردند. زنها بایستی در مقدّرات کشور، وظایف اساسی کشور دخالت کنند.

در پرداختن به امور جامعه «مَن اصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِأمُورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم» یعنی چه زن باشد چه مرد باشد. صبح که میکنید شما، زن خانه‌داری، زن کارمندی، زن شاغلی، زن صنعتگری، هر چه، هر کاری میکنید باید به فکر جامعه باشید.  اصل این اهتمام، اصل این وظیفه احساس مسئولیت عمومی است، زن و مرد ندارد.

* متن کامل بیانات رهبر انقلاب را اینجا بخوانید.

در این دیدار ۱۰ تن از زنان و دختران فعال و کنشگر در بخش‌های مختلف، خانم‌ها:
-    زینا ابراهیم؛ مادر شش شهید و همسر جناب آقای شیخ ابراهیم زکزاکی
-    مریم شعبانی؛ مدیر اولین و تنها گروه تئاتر حرفه‌ای بانوان
-    اِسراء البُحَیصی؛ خبرنگار شبکه العالم (که به صورت ویدیویی از غزه مطالب خود را بیان کرد)
-    رقیه سادات مؤمن؛ دکترای مطالعات زنان- حقوق زن
-    فاطمه شریف نوقابی؛ مربی سابق تیم ملی فوتسال زنان
-    مینا مهرنوش؛ دکترای اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
-    شقایق حق‌جو؛ استاد تمام دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
-    فائضه غفارحدادی؛ نویسنده و مادر چهار فرزند
-    ریحانه سادات محمودی؛ دانش آموز استعدادهای درخشان
-    زهرا موحدنیا؛ دستیار تخصصی پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران

به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود پرداختند. سخنران مراسم به این نکات و محورها اشاره کردند:
-   ضرورت تنقیح قوانین و مقررات مربوط به زنان و خانواده و تسریع در تصویب برخی قوانین حمایتی که چندین سال معطل مانده است. 
-    بیان مشکلات و محدودیت‌های زنان برای ورود به عرصه هنرهای نمایشی
-    تشکر خبرنگار فلسطینی از حمایت‌های بی‌نظیر مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی از ملت مظلوم فلسطین و غزه و تاکید بر ایستادگی مردم غزه و ترک نکردن سرزمین با وجود جنایات بی‌سابقه اشغالگران
-    تبدیل شدن زن ورزشکاران ایرانی به یک رسانه بزرگ و افتخارآفرین برای جمهوری اسلامی در مقابل تصویرسازی‌های دروغین بدخواهان ایران
-    درخواست رسیدگی بیشتر به ورزش زنان و حمایت از ورزشکاران زن
-    لزوم توانمندسازی زنان برای جلوگیری از آسیب دیدن در فضای مجازی
-    ضرورت تولید و توسعه هوش مصنوعی تخصصی زنان
-    لزوم افزایش ظرفیت کنشگری اجتماعی زنان متناسب با رشد دانش، تحصیلات و توانایی‌های زنان پس از انقلاب اسلامی
-    ضرورت فعالیت بیشتر در رساندن جایگاه زن در اسلام و انقلاب اسلامی به جوانان غرب با تسهیل استفاده از ابزارهای ارتباطی
-    ضرورت اجرای قوانین ناظر به حفظ حریم زنان در بخش‌های مختلف از جمله بهداشت و درمان و تولید و توزیع پوشاک مناسب.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
نظرات بینندگان
زهره سادات
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱
رهبر انقلاب: بانوان می‌توانند در انتخابات نقش‌آفرین باشند
جواد گرجی
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲
در ارزشهای انسانی، جنسیت نقش ندارد/ امام (ره) دخالت در سیاست را بر زنان واجب کردند/ اگر زن خانه‌دار یا زن شاغل هستید باید به فکر جامعه باشید

آخرین اخبار روز