تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶

دیدار محمد مخبر با «حیان عبدالغنی السواد» وزیر نفت عراق

دیدار محمد مخبر با «حیان عبدالغنی السواد» وزیر نفت عراق
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ارتباطات تهران-بغداد در بهترین و بالاترین سطوح خود قرار دارد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد و علاقمند نسبت به امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق می‌داند.
کد خبر: ۷۳۷۷۹

به گزارش معاصر، محمد مخبر در دیدار «حیان عبدالغنی السواد» وزیر نفت عراق با اشاره به اینکه با وجود زمینه‌های مشترک و فراوان همکاری در حوزه‌های نفت، کشاورزی، صنایع و فناوری‌های های تک تاکنون مناسبات اقتصادی دو کشور همپای مناسبات سیاسی رشد نیافته است، افزود: باید توافقات بین دو کشور هرچه سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود.

معاون اول رئیس جمهور به اشتراکات همه جانبه و فراوان دو کشور به لحاظ فرهنگی، مذهبی، سیاسی و اقتصادی اشاره و خاطرنشان کرد: کمتر کشورهایی همانند ایران و عراق را می توان پیدا کرد که در مولفه‌های گوناگون اینچنین مطابقت داشته باشند.

مخبر همچنین با تبریک و تسلیت شهادت سردار بزرگ اسلام سید رضی موسوی به جبهه مقاومت، تاکید کرد: این شخصیت ارزشمند حق بزرگی بر محور مقاومت و سابقه طولانی در مبارزه با جریان های تکفیری از جمله داعش داشت و بدون شک انتقام خون این شهید توسط رزمندگان اسلام گرفته خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور با قدردانی از مواضع بسیار خوب و به موقع دولت عراق نسبت به فجایع غزه تاکید کرد: جنایات رژیم صهیونسیتی دل هر انسانی را به درد می‌آورد و با همکاری آزادگان جهان باید این جنایات هرچه زودتر متوقف شود و علت عصبانیت آمریکا و رژیم صهیونیستی و انتقام گرفتن از زنان و کودکان فلسطینی به دلیل شکسته شدن هیمنه آنها در جهان است.

حیان عبدالغنی السواد وزیر نفت عراق نیز در این دیدار هدف از سفر خود را گامی بزرگ در تحکیم بیش از پیش از گذشته روابط دو کشور و همچنین عملیاتی کردن توافقات بویژه طرح های حوزه نفت و گاز توصیف و تاکید کرد: باید علاوه بر مناسبات بالای دینی، مذهبی و سیاسی، حتما روابط اقتصادی دو کشور تعمیق و گسترش یابد و توسعه روابط همه جانبه بین دو کشور مهم‌ترین هدف دولت عراق است.

وزیر نفت عراق افزود: مذاکرات بسیار خوب و سازنده ای با طرف ایرانی در بخش های سرمایه گذاری در مرزهای مشترک، بهره برداری و استفاده از تجارب جمهوری اسلامی ایران در بخش پالایش نفت،گاز و پتروشیمی انجام شد و از شرک های متخصص ایرانی در حوزه نفت و گاز برای سرمایه گذاری و توسعه حوزه انرژی در عراق دعوت بعمل آمد.

وی به برگزاری و تشکیل کمیته های مشترک و تخصصی حوزه انرژی بین ایران و عراق در سفر به ایران اشاره و تاکید کرد: در این کمیته ها درخصوص نفت خام، بازسازی و ساخت پالایشگاه ها در عراق، سرمایه گذاری در بخش گاز عراق، حفاری و اکتشاف چاه های دریایی و خشکی نفت و گاز ، مذاکرات و توافقات در حال بررسی و انجام است. وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تجارب و موفقیت های بسیار خوب و ارزشمندی در استخراج نفت و ساخت پالایشگاه ها دارد که با توجه به میادین مشترک نفتی و گاز زمینه های همکاری کاملا آماده و مهیا است.

جواد اوجی وزیر نفت نیز در این دیدار با اشاره به تشکیل ۷ کمیته جداگانه در راستای توسعه همکاری های مشترک نفت، گاز، پتروشیمی و بخش انرژی در سفر وزیر نفت عراق به ایران، ادامه داد: توسعه میادین مشترک نفت و گاز، حفاری و اکتشاف میادین نفت و گاز و بازسازی و تعمیرات پالایشگاه ها از جمله زمینه های همکاری و توافقات دو کشور در این کمیته ها است.

وی افزود:درخصوص صدور خدمات فنی و مهندسی ۶۰ شرکت توانمند داخلی ایرانی به طرف عراقی توافق شده است و همچنین «سند آموزش» در حوزه نفت و گاز و انرژی برای رشد علمی دانشجویان عراقی در دانشگاههای ایران به امضا رسیده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز