تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹

جمع‌آوری پل حافظ در حال انجام است و بزودی تعیین تکلیف می‌شود

جمع‌آوری پل حافظ در حال انجام است و بزودی تعیین تکلیف می‌شود
سالهاست که شهرداری تهران قصد کرده تا پل حافظ را بردارد و با اینکه مهندسان اصطلاحاً این پل را «جواب» کردند و از نظر ایمنی و فرسودگی مشکل دارد؛ اما هنوز مدیران شهری به دلیل ابهام مدیریت ترافیک خیابان حافظ و طالقانی بعد از جمع آوری پل، به این پل ناایمن دست نزده‌اند.
کد خبر: ۷۳۷۸۸

سالهاست که شهرداری تهران قصد کرده تا پل حافظ را بردارد و با اینکه مهندسان اصطلاحاً این پل را «جواب» کردند و از نظر ایمنی و فرسودگی مشکل دارد؛ اما هنوز مدیران شهری به دلیل ابهام مدیریت ترافیک خیابان حافظ و طالقانی بعد از جمع آوری پل، به این پل ناایمن دست نزده‌اند؛ البته طبق اعلام شهردار تهران و معاونین عمرانی و حمل و نقل شهرداری تهران مطالعات هزینه‌ای و ترافیکی جمع‌آوری پل حافظ در حال انجام است و بزودی تعیین تکلیف می‌شود.

به گزارش معاصر به نقل از ایسنا، پل حافظ بر روی یکی از پر رفت و آمدترین معابر تهران قرار دارد؛ چراکه از چهارراه کالج آغاز شده و از روی خیابان جمهوری گذشته و تا خیابان هاتف و پیش از رسیدن به بازار موبایل ایران امتداد می یابد، پل فلزی ۵۰ ساله‌ای که روزانه تعداد زیادی خودرو از روی آن عبور می کنند تا به مراکز مهمی همچون بازار موبایل ایران، پاساژ علاءالدین، مجتمع چهارسو و حتی در امتداد آن بازار تهران و... برسند.

از دوره مدیریت شهری سابق، موضوع جمع آوری پل حافظ مطرح است، چراکه کارشناسان فنی معتقدند که این پل فلزی دچار فرسودگی زیادی شده بگونه‌ای که تعمیر و نگهداشت آن هزینه بسیار زیادی می‌طلبد و اصلاً هزینه کرد برای حفظ پل به صرفه نیست و باید جمع آوری شود.

پل حافظ یکی از چند ده پل فلزی پایتخت است که ساخته شده و حالا نه تنها استاندارد ساختش با آئین نامه و دستورالعمل های جدید همخوانی ندارد؛ بلکه فلزش مقاوم پذیری خود را از دست داده است، بگونه‌ای که تعمیر و نگهداشت این پل اصلاً به صرفه نیست؛ مسئله ای که جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر نیز بر آن تأکید داشته و در گفت‌وگو با ایسنا، می‌گوید: این پل و چهار پل فلزی دیگر در تهران قبل از انقلاب اسلامی ساخته شدند و پل‌های فلزی مناسبتی بوده و برای استفاده در کوتاه مدت پیش بینی و ساخته شدند؛ اما حالا به دلیل گذشت زمان دچار فرسودگی زیادی شدند و هزینه تعمیر و نگهداری این پل‌ها بسیار بالاست و از ساخت یک پل جدید هم هزینه برتر است! و بررسی‌ها نیز نشان داد که پل حافظ -طالقانی توجیه ترافیکی نیز ندارد و به نظر می‌رسد با جمع کردن پل و نصب چراغ زمان دار، نیاز ترافیکی آن محدوده رفع می شود؛ البته جمع آوری این پل در برنامه‌های اولویت دار معاونت فنی شهرداری تهران قرار گرفته است.

بنابراین گزارش، موضوع جمع‌آوری پل حافظ از سال گذشته به طور جدی دوباره در مدیریت شهری ششم مطرح شده و معاون فنی و عمرانی وقت شهرداری تهران نیز با تأکید بر پایان عمر مفید این سازه، زمان جمع‌آوری این پل را نوروز ۱۴۰۲ اعلام می‌کند که بعد از مدتی هم اعلام می‌شود این جمع آوری به تأخیر افتاده؛ بگونه‌ای که عباس شعبانی معاون وقت شهرداری تهران با بیان اینکه پل حافظ در نوروز ۱۴۰۲ حذف نمی شود، اظهار می‌کند: قرار بر این بود که معاونت حمل و نقل و ترافیک وضعیت زیرگذر شمالی- جنوبی و شرقی- غربی را تعیین تکلیف کند و هنوز به نتیجه نرسیده است و باید به طور همزمان برداشت پل و ایجاد زیرگذر را انجام داد و نمی‌توانیم پل را برداریم و سپس به دنبال ایجاد زیرگذر برویم.

خداحافظ پل «حافظ»

با اینکه معاون فنی و عمرانی وقت شهردار تهران، جمع‌آوری پل حافظ را منوط به تعیین تکلیف سناریوی بعد از جمع آوری پل دانسته؛ اما حجت‌الاسلام والمسلمین آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر در گفت‌وگویی به ایسنا اعلام می کند: پلیس راهور مطالعات ترافیکی در مورد کارکرد پل حافظ را انجام داده که نشان می‌دهد این پل تاثیری بر بهبود ترافیک این محور ندارد و بررسی‌های کارشناسی نشان داده که جمع آوری این پل و مسطح شدن خیابان تاثیر بیشتری بر بهبود روند ترافیک این معبر دارد.

وی با بیان اینکه پل حافظ بر روی خیابان طالقانی برداشته می‌شود، اظهار می‌کند: البته از آنجایی که جمع آوری این پل نیازمند دقت است هنوز زمان جمع آوری این پل اعلام نشده و به نظر می‌رسد که در تعطیلات سال جدید که بار ترافیکی کم می‌شود این پل جمع آوری شود.

به گزارش ایسنا، حالا با گذشت بیش از یکسال از اعلام رسمی جمع آوری پل حافظ از سوی مدیریت شهری ششم، مجدداً این مسئله مطرح شده است؛ بگونه‌ای که علیرضا زاکانی شهردار تهران در روزهای اخیر اعلام کرده است: برداشت پل حافظ با توجه به قدمت و شرایط، در دستور کار است و جایگزینی طرح جدید در صورت نهایی شدن، اعلام خواهد شد.

خداحافظ پل «حافظ»

پل حافظ قطعا به مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای نیاز دارد

در مورد آخرین وضعیت پل حافظ به سراغ هادی حق بین معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران رفته و در گفت وگویی با ایسنا، به سرانجام جمع‌آوری پل حافظ اشاره کرده و می‌گوید: از نظر سازمان مشاور و حوزه فنی عمرانی، پل حافظ قطعاً به مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای نیاز دارد؛ اما در صورتی که نیاز به حفظ این پل باشد. از نظر ما هزینه ای که باید در پروژه انجام شود هزینه قابل توجهی است؛ چراکه یک پل بسیار قدیمی است و با ویرایش های جدید باید مقاوم سازی کاملی انجام شود که هزینه سنگینی دارد و به نظر ما توجیه اقتصادی ندارد.

مکاتبه با معاونت حمل و نقل شهرداری تهران برای تعیین تکلیف پل حافظ

وی ادامه می‌دهد: اما این که پل باید جمع شود یا نه؟ بایستی تأثیر جمع آوری پل بر شبکه و ترافیک را احصا کنیم و بایستی این موضوع را حوزه حمل و نقل و ترافیک به ما بگویند که اگر این پل را جمع کردیم؛ آیا نیاز به جایگزین دارد یا خیر؟ و آیا با کنترل زمان چراغ ها می توانند مدیریت ترافیک را انجام دهند؟ و این موضوع باید به حوزه فنی عمرانی به صورت قطعی ابلاغ شود و به این دلیل هفته گذشته جلسه ای با معاون حمل و نقل و ترافیک و همکارانشان برگزار کرده و مکاتبه ای با آنها داشتیم و منتظریم که پاسخ نامه داده شود که بدانیم بعد از جمع آوری پل، حوزه فنی عمرانی چه اقدامی باید انجام دهد.

معاون شهردار تهران می‌افزاید: معاونت حمل و نقل شهرداری تهران بایستی برایمان مشخص کند که همزمان با جمع آوری پل، تمهیدات اقدام بعدی پیش بینی شود. علت طولانی شدن این موضوع این است که تأثیرات ترافیکی بر شبکه را احصا کنند و به ما بگویند و وارد فاز اجرایی پروژه بشویم که امیدواریم به زودی گزارش را به ما بدهند و وارد برنامه ریزی انتخاب پیمانکار و اجرای کار شویم.

حق بین با تأکید بر اینکه البته این پروژه باید در یک زمان بسیار کوتاه در شرایط خاص و در زمان خاص با هماهنگی پلیس انجام شود، می‌گوید: برچیدن این پل ملاحظات اجرایی دارد که باید تمهیداتی را پیش بینی کنیم و اطلاع رسانی داشته باشیم. این موضوع مغفول نیست و بین دو حوزه فنی عمرانی و ترافیک در حال مبادله جوانب کار هستیم.

معاون شهردار تهران در پاسخ  به این سوال که  از دید شما این پل باید با تهران خداحافظی کند؟ تأکید می‌کند: اگر بخواهیم آن را حفظ کنیم، باید هزینه کنیم و به نظر ما بهتر است حذف شود؛ ولی باید تأثیرات ترافیکی آن را به ما بگویند و مدل سازی کنند و تاثیرش را روی شبکه معابر این محدوده ببینند که به چه شکل است؟.

تکمیل مطالعات تأثیر ترافیکی برچیدن پل

در عین حال حسین هرمزی معاون حمل و نقل شهرداری تهران نیز در گفت‌وگویی کوتاه به ایسنا می‌گوید: مطالعات ترافیکی در مورد تأثیر برچیده شدن پل حافظ و راه حل های جایگزین در حال انجام است و بزودی تکمیل شده و در مورد وضعیت پل حافظ تصمیم گیری خواهد شد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز