تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۱

مهم ترین اخبار نفت در هفته ای که گذشت

دیدارهای جداگانه وزیر نفت با مسئولان عراق و نیکاراگوئه، بازگشت جایگاه‌های سوخت به روال عادی، مهمترین اخبار صنعت نفت در این هفته بودند.
کد خبر: ۷۳۷۹۲

به گزارش معاصر، دیدارهای اوجی همگام با توسعه دیپلماسی انرژی: وزیر نفت و همتای عراقی‌اش این هفته در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد. اوجی در این دیدار از آمادگی کامل ایران برای توسعه بخش‌های بالادست و پایین‌دست صنعت نفت عراق خبر داد؛ همچنین تفاهم‌نامه همکاری برای برگزاری دوره‌های آموزشی متقابل کارکنان صنعت نفت دو کشور با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق امضا شد.

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به همکاری ایران و عراق برای جمع‌آوری گازهای مشعل، گفت: دو کشور توافق کردند در گام نخست کار مطالعات اکتشافی و زمین‌شناسی یکی از ساختارهای مشترک هیدروکربوری بین ایران و عراق انجام و پس از آن برای توسعه یکپارچه تصمیم‌گیری شود و سرانجام به امضای قرارداد برسد.

اوجی این هفته همچنین در دیدار با دنیس مونکادا، وزیر خارجه نیکاراگوئه از آمادگی شرکت‌های توانمند ایرانی برای حضور در طرح‌های پالایشگاهی و تأمین فرآورده‌های نفتی این کشور خبر داد.

وزیر خارجه این کشور نیز با تأکید بر اینکه پروژه‌های پالایشی برای این کشور بسیار مهم و حیاتی است، اعلام کرد: ما به‌شدت منتظر برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور برای بهره‌مندی و تسریع در استفاده از توان متخصصان صنعت نفت ایران در پروژه‌های پالایشی خود هستیم.

امضای تفاهم‌نامه احداث مجموعه بزرگ فرهنگی ورزشی شهر تهران: این تفاهم‌نامه که از طریق تهاتر نفت تأمین مالی می‌شود، با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری، وزیر نفت، وزیر ورزش و جوانان و جمعی از مسئولان امضا شد که با هدف فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای احداث مجموعه بزرگ فرهنگی و ورزشی در طرح ویژه شهر فرهنگی و مذهبی تهران مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به مساحت ۳۷۰ هکتار برای برگزاری رویدادها و مسابقات ورزشی ملی و بین‌المللی، با لحاظ شرایط و رعایت قوانین و مقررات مربوط به معاونت اول ریاست جمهوری، معاونت اجرایی ریاست جمهوری، وزارت ورزش و جوانان، وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه کشور، استانداری تهران، شهرداری تهران و آستان مقدس حضرت امام خمینی (ره) تنظیم و امضا شده است.

انتشار تازه‌ترین گزارش اوپک: براساس این گزارش صادرات نفت ایران  از سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۳، به بالاترین سطح خود از زمان اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا در سال ۱۳۹۷ رسیده و آن گونه که بانک جهانی اعلام کرده است، اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ برای چهارمین سال پیاپی با کمک بخش نفت در مسیر رشد قرار دارد و شاهد حفظ رشد میانگین پایدار اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۲ خواهیم بود.

گزارش اوپک با اشاره به موفقیت دولت ایران در برقراری آرامش در بازار ارز طی سال ۲۰۲۳ اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود رشد تولید ناخالص داخلی ایران در میان‌مدت به حرکت خود ادامه دهد و افزایش تولید و صادرات نفت به‌عنوان یکی از عوامل رشد اقتصاد ایران در این مدت عمل کند.

 

بازگشت آرامش به جایگاه‌های سوخت: سوخت‌رسانی در جایگاه‌های عرضه سوخت سراسر کشور به دنبال بروز اختلال فنی در سامانه هوشمند سوخت که در ۲۷ آذرماه رخ داد، با تلاش شبانه‌روزی کارکنان ستاد و مناطق سی‌وهفت‌گانه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اعزام ۸۰۰ گروه عملیاتی فنی به جایگاه‌های سوخت سراسر کشور و با اتصال کل جایگاه‌های عرضه سوخت کشور به سامانه، به روال عادی بازگشت.

رونمایی از بسته سرمایه‌گذاری ویژه صنعت پتروشیمی: این بسته برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی در نخستین همایش سرمایه‌گذاری و تأمین مالی صنعت پتروشیمی از سوی مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی رونمایی شد.

با اجرای طرح‌های زنجیره ارزش این بسته سرمایه‌گذاری محصولاتی تولید خواهد شد که تاکنون در کشور تولید نشده و نیاز صنایع پایین‌دستی هستند، در بازار با التهاب روبه‌رو بوده و پیش از این طرحی برای آنها مجوز نگرفته است، با ریسک بالا و فناوری جدید باشند، یا سبب ایجاد ارزش‌افزوده بالا از محصولات نیمه‌خام شوند.

دیگر خبرها: رتبه نخست وزارت نفت در دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات، امضای تفاهم‌نامه همکاری میان پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز و دانشگاه تهران، نشست مشترک وزیر نفت و رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، آغاز طرح ضربتی مقابله با استفاده‌کنندگان غیرمجاز گاز از ابتدای دی‌ماه و سفر مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی به مکران از دیگر خبرهای مهم این هفته بودند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز