تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۲.۷۹°
۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۸
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی:

افزایش ۸ درصدی تولید پتروشیمی در ۸ ماهه ‌امسال

احمد مهدوی‌ابهری: ۲۷ تا ۳۰ درصد بازار سرمایه متعلق به صنعت پتروشیمی است و این صنعت نقش برجسته‌ای در رشد ناخالص داخلی کشور دارد.
کد خبر: ۷۳۸۱۷

به گزارش معاصر، احمد مهدوی‌ابهری امروز (شنبه، نهم دی‌ماه) در نشست خبری با اشاره به سهم ۳۰ درصدی صنعت پتروشیمی از صادرات غیرنفتی اظهار کرد: ۲۷ تا ۳۰ درصد بازار سرمایه متعلق به صنعت پتروشیمی است و این صنعت نقش برجسته‌ای در رشد ناخالص داخلی کشور دارد.

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی سالانه ۶ میلیارد دلار صنایع پایین‌دستی را تغذیه می‌کند که اگر این صنعت نبود باید واردات می‌شد، افزود: این صنعت سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دلار کود اوره به سازمان خدمات کشاورزی با قیمت بسیار پایین عرضه می‌کند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به نقش بسیار برجسته صنعت پتروشیمی در اقتصاد ملی و اینکه این صنعت می‌تواند ایران را از اقتصاد تک‌محصولی نفت نجات دهد، گفت: این صنعت پارسال ۱۶ میلیارد دلار صادرات داشته است که ۸۰ درصد آن یعنی ۱۴ میلیارد دلار آن را به نیما عرضه کرده و مابقی برای خرید تجهیزات و کالا و کاتالیست و اجرای طرح‌های پتروشیمی هزینه شده است.

مهدوی‌ابهری تصریح کرد: در هشت‌ ماهه امسال ۸ درصد افزایش تولید در صنعت پتروشیمی محقق شده است و صادرات محصولات نیز همانند مدت مشابه پارسال بوده است، زیرا امسال ۶۶۰ هزار تن نسبت به پارسال محصول بیشتری به بورس کالا عرضه شده است.

به گفته وی، صادرات صنعت پتروشیمی از نظر حجمی در هشت‌ ماه امسال ۱۹ میلیون و ۸۵۰ هزار تن به ارزش ۸ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر ارزشی به‌دلیل کاهش قیمت‌های جهانی محصولات، افت داشته است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی تصریح کرد: ظرفیت صنعت پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۲ به حدود ۹۶ میلیون تن می‌رسد.

مهدوی‌ابهری با اشاره به ورود صنعت پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری در توسعه میدان‌ها به‌منظور تأمین خوراک گازی مجتمع‌ها ادامه داد: سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی در میدان‌ها در ماده ۱۵ برنامه هفتم توسعه به تصویب رسیده است.

وی تصریح کرد: برای نمونه کنسرسیومی از دو هلدینگ پتروشیمی از یک‌سال‌ونیم گذشته برای توسعه دو میدان تشکیل شده و حدود یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری توسعه این دو میدان است که پس از توسعه کامل تا روزانه ۳۵ میلیون مترمکعب می‌توان گاز استحصال کرد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ادامه داد: دو کنسرسیوم دیگر نیز آماده سرمایه‌گذاری در توسعه میدان‌ها هستند که به احتمال زیاد هفته آینده در نشستی با محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران مطرح خواهد شد، همچنین دو پتروشیمی دیگر نیز برای سرمایه‌گذاری در توسعه میدان‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

مهدوی‌ابهری با تأکید بر اینکه ایران صاحب انرژی است و باید آن را با حرکت به سمت افزایش تولید به ثروت تبدیل کرد، گفت: در این مسیر باید دولت از صنعت حمایت بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز