تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹
رییس ستاد انتخابات کشور:

شورای نگهبان تا آخر وقت پنج‌شنبه لیست نهایی تایید صلاحیت‌ها را اعلام می‌کند

شورای نگهبان تا آخر وقت پنج‌شنبه لیست نهایی تایید صلاحیت‌ها را اعلام می‌کند
محمدتقی شاهچراغی با اعلام اینکه شورای نگهبان حداکثر تا آخر وقت پنج‌شنبه هفته جاری لیست نهایی تایید صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس را اعلام می‌کند، گفت: این نوید را می‌دهم که شرایط برای یک مشارکت حداکثری فراهم است.
کد خبر: ۷۳۹۰۴

به گزارش معاصر، محمدتقی شاهچراغی با حضور در برنامه «صف اول» شبکه خبر به تشریح برنامه‌های  ستاد انتخابات کشور برای  برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان پرداخت و گفت: هیئت نظارت باید نهایتاً تا پنج‌شنبه اسامی داوطلبان را به وزارت کشور اعلام کند و ما هم به فرمانداری‌ها اعلام می‌کنیم و به همه داوطلبان به صورت متمرکز پیامک می‌دهیم.

معترضان به نتایج صلاحیت‌ها دو روز فرصت اعتراض دارند

وی ادامه داد: علاوه بر آن فرمانداری‌ها در حوزه‌های انتخابیه به صورت مستقل نتیجه صلاحیت‌های‌شان را اعلام می‌کنند. اگر داوطلبانی عدم احراز یا عدم تأیید صلاحیت شده باشد دو روز فرصت دارد تا اعتراض‌شان را به شورای نگهبان اعلام کنند و شورای نگهبان هم برابر قانون  فرصت دارد به اعتراضات رسیدگی کند و نتایج را به داوطلبان اعلام کند.

شاهچراغی با اشاره به مکانیزم پیش ثبت‌نام داوطلبان شرکت در انتخابات، گفت: هم پیش ثبت‌نام و هم ثبت‌نام‌ها  به صورت الکترونیکی انجام شد. برای اخذ رأی از مردم نیز در  شعب اخذ رای دستگاه‌های احراز هویت پیش‌بینی کرده‌ایم که البته آماده کردن این دستگاه‌ها چند ماه زمان برد و اکنون دستگاه‌های احراز هویت به استان‌ها فرستاده شده است.

آماده‌سازی ۶۵ هزار شعبه ثابت اخذ رای در کشور

رییس ستاد انتخابات کشور از آماده‌سازی ۶۵ هزار شعبه ثابت اخذ رای در سراسر سخن گفت و افزود: این تعداد شعبه به صورت ثابت پیش‌بینی شده است حتی اعلام کردیم که اگر در پادگان‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز صنعتی، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه و همه مجموعه‌هایی که تمرکز جمعیت در آنها وجود دارد، اعلام کردیم که اگر نیاز به شعب ثابت اخذ رای وجود دارد به ما اعلام کنند.

وی ادامه داد: ۱۲۱۸ هیات اجرایی اصلی و فرعی موظفند شعب اخذ رای و مسائل آنها را بررسی و به ستاد انتخابات استان و شهرستان‌ها گزارش دهند و آنها نیز گزارش خود را به ستاد انتخابات کشور اعلام کنند بعد از آن برای هر شعبه نماینده ویژه فرماندار، یک بازرس توسط شورای نگهبان و یک بازرس توسط هیأت‌های نظارت وزارت کشور تعیین می‌شود. نیروهای مسلح نیز با مسئولیت فراجا امنیت شعب را بر عهده می‌گیرند. تا این لحظه کار در ۵۸ هزار شعبه انجام شده و بقیه نیز به مرور انجام می‌شود.

چاپ ۷۱ میلیون تعرفه انتخاباتی

شاهچراغی از چاپ ۷۱ میلیون تعرفه انتخاباتی با بارکدهای امنیتی خبر داد و گفت: برای رعایت سلامت انتخابات تا این لحظه این تعداد تعرفه انتخاباتی چاپ و در مراکز مربوطه نگهداری می‌شود.

رییس ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: دستگاه‌های احراز هویت با اولویت استان‌های سردسیر و مرزی آغاز شده و به تدریج در استان‌های مرکزی‌تر توزیع می‌شود. صندوق‌های جمع‌آوری آراء هم کدگذاری شده است. نرم‌افزار ثبت احوال نیز در دستگاه‌های احراز هویت بارگذاری شده است. تمام شرایطی که به لحاظ فنی باید اقدام شود، انجام گرفته است. ما الان در حدی از آمادگی قرار داریم که اگر اعلام شود طی ۴۸  ساعت آینده انتخابات برگزار شود، ما شرایط برگزاری را داریم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز