تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷

پایان همکاری دومین بانک اروپا با پروژه‌ های سوخت‌های فسیلی

بانک فرانسوی کرِدی اَگریکول (Credit Agricole) اعلام کرد:اکنون قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با وام‌های پروژه‌های نفت و گاز خود را تا حدود ۷۵ درصد کاهش دهد. هدف قبلی این بانک کاهش حدود ۳۰ درصد بود.
کد خبر: ۷۳۹۰۶

به گزارش معاصر به نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، بانک کرِدی اَگریکول (Credit Agricole) که در زمینه بانکداری خرد، رتبه دوم اروپا و رتبه هشتم جهان را دارد، طی بیانیه‌ای اعلام کرد دیگر پروژه‌های جدید استخراج سوخت فسیلی را تأمین مالی نخواهد کرد، همچنین در مورد شرکت‌هایی که در طول گذار انرژی با آنها تجارت می‌کند، به‌صورت انتخابی عمل خواهد کرد.

بیانیه این بانک فرانسوی یک روز پس از پایان نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در دوبی (COP28) منتشر شد که طی آن برای نخستین بار درباره دور شدن از سوخت‌های فسیلی به توافق رسیدند.

این بانک همچنین گفت اکنون قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با وام‌های پروژه‌های نفت و گاز خود را تا حدود ۷۵ درصد کاهش دهد. هدف قبلی این بانک کاهش حدود ۳۰ درصد بود.

مدیرعامل این بانک گفت: در شرایط اضطراری اقلیمی باید تعهد خود را نسبت به اقدام‌های حمایت از تحول جامعه تقویت کنیم. ما هیچ پروژه جدید استخراج سوخت فسیلی را تأمین مالی نخواهیم کرد و رویکردی انتخابی برای حمایت از بازیگران انرژی درگیر در گذار انرژی اتخاذ خواهیم کرد.

وی افزود: «اقدام‌های اَگریکول «دو برابر سریع‌تر» از نقشه راه خالص انتشار صفر ۲۰۵۰ بخش انرژی آژانس بین‌المللی انرژی انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد.»

بانک کرِدی اَگریکول یکی از ارائه‌دهندگان اصلی خدمات بانکی به شرکت فرانسوی توتال انرژی (TotalEnergies) است که دستیابی به خالص انتشار صفر تا سال ۲۰۵۰ را هدف قرار داده است.

با توجه به اینکه اتحادیه اروپا در کاپ ۲۸ پیشگام توافق بین بیش از ۱۳۰ کشور برای سه برابر کردن ظرفیت جهانی انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ است، مدیرعامل بانک اَگریکول گفت که به‌دنبال سه برابر کردن بودجه سالانه انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با ۲۰۲۰ است.

طبق اعلام گروه Banking on Climate Chaos، ائتلافی از گروه‌های جامعه مدنی که بر ۶۰ بانک خصوصی بزرگ جهان نظارت می‌کند، این بانک بیش از ۸۹ میلیارد دلار برای اجرای پروژه‌های سوخت فسیلی طی دوره ۲۰۲۲-۲۰۱۶ تأمین مالی کرده است.

بانک اَگریکول در رتبه ۲۳ فهرست برترین تأمین‌کنندگان مالی پروژه‌های سوخت فسیلی این گروه و بانک دیگر فرانسوی، بانک بی‌ان‌پی پیرباس BNPParibas که اوایل سال ۲۰۲۳ شیوه‌های تأمین مالی نفت و گاز خود را تشدید کرد، در رتبه یازدهم این رتبه‌بندی قرار دارد.

بیانیه بانک اَگریکول گروه‌های حامیان اقلیم را خشنود نکرد. آنها معتقدند این بانک درها را برای اعطای وام به شرکت‌های نفت و گاز - جدای از پروژه‌ها - همچنین پرداخت وام برای پروژه‌های نفت و گاز غیر بخش بالادستی باز گذاشته است.

این بانک در بیانیه خود تصریح کرده است که از این به بعد تأمین مالی شرکتی برای تولیدکنندگان مستقل را که به‌طور کامل بر اکتشاف و تولید نفت و گاز متمرکزند، انجام نخواهد داد. با این حال برای شرکت‌های دیگر بررسی‌های موردی بر اساس ارزیابی به‌روزرسانی‌شده منظم، با در نظر گرفتن تعهدات آنها در دوران گذار انجام می‌شود.

از نظر گروه محیط‌ زیستی Reclaim Finance وجود این عبارت در بیانیه بانک به این معنا است که همچنان امکان تأمین مالی پروژه‌های زیرساخت سوخت‌های فسیلی جدید مانند پایانه‌های ال‌ان‌جی و تأمین مالی شرکت‌های توسعه‌دهنده زیرساخت‌های نفت و گاز توسط این بانک وجود دارد.

هدف جدید بانک اَگریکول برای کاهش ۷۵ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای نفت و گاز در حالی است که این بانک مدعی شده هشت سال زودتر به هدف قبلی خود (۳۰ درصد کاهش) دست‌ یافته است. این بانک گزارش داد تا پایان سال ۲۰۲۲ انتشار مذکور را تا ۴۰ درصد نسبت به میزان پایه ۲۰۲۰ و به ۱۴.۶ میلیون تن معادل دی‌اکسید کربن کاهش داده است.

با این حال گروه Reclaim Finance می‌گوید ممکن است بانک اَگریکول از هدف پیشین خود فراتر رفته باشد، اما این گروه حداقل ۲۱ تراکنش را شناسایی و تنها ۱۲ شرکت بزرگ نفت و گاز را در مدت مشابه تأمین مالی کرده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز