تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۳.۷۹°
۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
سخنگوی شورای نگهبان

بیش از ۵۲ درصد از داوطلبان انتخابات مجلس تایید صلاحیت شدند

بیش از ۵۲ درصد از داوطلبان انتخابات مجلس تایید صلاحیت شدند
سخنگوی شورای نگهبان گفت: ۲۷۵ نفر از نمایندگان مجلس فعلی در انتخابات پیش رو ثبت نام کردند که فقط ۲۶ نفر از آنها تایید صلاحیت نشدند که می توانند شکایت کنند تا شورای نگهبان صلاحیت آنان را بررسی کند.
کد خبر: ۷۳۹۵۶

به گزارش معاصر، هادی طحان نظیف در برنامه صف اول شبکه خبر، بیان کرد: تسلیت عرض میکنم حادثه تروریستی که دیروز در کرمان اتفاق افتاد. در این حادثه خانواده هایی داشتیم که ۹ نفر از عزیزان خود را از دست دادند. حادثه تلخی بود که نشان دهنده عجز و استیصال دشمنان ملت ایران است. دشمنان ما از انسجام ملت ایران ناراحت هستند. از زائران مسیر حاج قاسم ناراحت هستند. ملت ایران از آرمان ها و قهرمان های ملی خود عقب نشینی نمی کند. ان شالله در انتخابات پیش رو ملت ایران بار دیگر نشان می دهد که پای کار انقلاب است و انسجام خود را حفظ خواهد کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: فهرست ما به وزارت کشور ارسال شد. مهلت ۵۰ روز هیات نظارت استان و هیات مرکزی امروز به پایان رسید. نتیجه بررسی صلاحیت ها به وزارت کشور ارسال شد. طی دو روز اینده از طریق فرمانداری ها به داوطلبان اعلام می شود. بر اساس قانون ۳ روز مهلت اعتراض است که از یکشنبه آغاز می شود. قانون عملا سه مرحله را پیش بینی کرده است. یک مرحله هیات های اجرایی بود که دو ماه پیش تشکیل شد. هشت نفر شخصیت ها معتمد منطقه و یه نفر از مقامات منطقه بودند که ۱۵ روز زمان داشتند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه تصریح کرد: کسانی که در هیات اجرایی رد شده بودند، اگر شکایت کرده بودند به ما ارسال شد. حدود هزار و ۵۰۰ نفر داشتیم که از این مرحله اعتراض نکردند که معنایش انصراف است. اگر شکایتی به ما کرده بودند حتما رسیدگی شده است. بعد از امروز ۳۰ روز خود شورای نگهبان به عنوان مرجع اصلی اعلام نظر خواهد کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: ما یک میلیون ۷۵۰ هزار سند را در این مقطع مورد بردسی قرار دادیم. حاصل این بررسی ها بیش از ۲۱ هزار نفر واجد شرایط بودند که ثبت نام کرده بودند. از این تعداد بیش از ۱۱ هزار نفر تایید صلاحیت شدند و مورد تایید هیات نظارت استان و هیات مرکزی قرار گرفتند؛ یعنی بیش از ۵۲ درصد مورد تایید قرار گرفت. این عدد دو برابر دوره گذشته است. به ازای هر کرسی حدود ۳۸ نفر می توانند باهم رقابت کنند.

وی افزود: بیش از ۱۱ هزار نفر یعنی بیش از ۵۲ درصد تایید صلاحیت شدند. حدود ۳۸ درصد صلاحیتها مورد تایید قرار نگرفت. البته این به معنی اتمام کار نیست و آنان می توانند شکایت کنند تا اعضای شورای نگهبان دقیق تر بررسی کنند. بر اساس ابلاغیه جدید قانون انتخابات تعداد عدم احرازها کاهش قابل توجهی داشت و زیر ۱۰ درصد عدم احراز داشتیم.

طحان نظیف در ادامه خاطرنشان کرد: در این دوره چون زمان بندی بیشتری داشتیم فرصت بیشتری داشتیم. بیش از ۴ هزار نفر در سراسر کشور هیات های نظارت استان دعوت کردند و صلاحیت آنان را بررسی کردند. این بار شاهد تایید بیشتری نسبت به ادوار گذشته بودیم.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از نکات مورد تاکید شورای نگهبان، مهلت رسیدگی بود. ما در کشوری هستیم که تعداد ثبت نامی برای انتخابات مجلس بالاست. یکی از موضوعاتی که خیلی برای ما مهم بود توسعه زمان بندی برای بررسی دقیق تر صلاحیت افراد بود. این فضا باید فراهم شود تا کار خود را در راستای تامین حقوق داوطلبان دقیق تر انجام دهیم.

وی افزود: چه در ستاد در تهران و چه در سایر استان ها بالای ۴ هزار ملاقات با افراد انجام شده است. دعوت کردیم تا اگر نکته ای بوده با افراد مطرح شود و به همین دلیل حجم عدم احراز ها نسبت به ادوار گذشته کمتر شده است. دستگاه های مختلف در مشارکت مردم در انتخابات دخیل هستند. تمام تلاش ما در این مرحله این بود که حداقل ها قانونی احراز شود. وقتی نگاه می کنم ما از اقشار مختلف در تایید صلاحیت شده ها به وفور داریم. از اساتید دانشگاه بیش از ۸۰۰ نفر داریم. بیش از ۱۵۰ نفر پزشک داریم. بیش از هزار ۲۰۰ نفر فرهنگی داریم. بیش از ۲۰۰ نفر از وکلا داریم. مجلس آینده می تواند برای همه این افراد باشد. بیش از سه برابر کرسی های مجلس بانوانی داریم که می توانند انتخاب شوند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز