تهران ۱۵.۴° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
دلالان در کمین بازار ارز و طلا

بررسی واکنش های بازار به حادثه تروریستی کرمان

بررسی واکنش های بازار به حادثه تروریستی کرمان
وقوع حادثه تروریستی در کرمان همزمان با برگزاری مراسم گرامیداشت سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی، باعث شد تا بازار با واکنشی سریع شاهد افزایش قیمت طلا و ارز باشد.
کد خبر: ۷۳۹۸۶

 به گزارش معاصر، رویکردی که دلالان بلافاصله با سوءاستفاده از آن سعی در ارسال سیگنال های منفی به آن کردند و این بار هم مانند وقوع جنگ غزه و اسرائیل موفق به افزایش قیمت هر چند ناچیز در آن شدند. در حالی که بازار ارز طی چندماه گذشته از ثبات نسبی در این زمینه برخوردار بوده است . کارشناسان بر این باور هستند نوسانات قیمت ارز و طلا همزمان با وقوع این حادثه تروریستی بیشتر ناشی از هیجانات بازار بوده است و مانند تجربه وقوع جنگ غزه، پس از چند روز به آرامش خواهد گرایید و قیمت ها متعادل می شود.

دلایل التهاب بازار طلا و ارز

محمد کشتی آرای فعال بازار طلا و جواهر گفت: وقوع حادثه تروریستی کرمان با سه رخداد تاثیرگذار دیگر در حوزه مالی همراه بود که به همراه یکدیگر باعث افزایش قیمت نسبی طلا و ارز در بازار شد، شروع سال 2024 میلادی، افزایش قیمت جهانی طلا و در انتها حادثه تروریستی کرمان باعث شد تا تاثیر خود را در بازار طلا و ارز بگذارد و هر مثقال طلا با ۶۰ هزار تومان افزایش نسبت به دیروز ۱۰ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۱۳ هزار تومان افزایش به ۲ میلیون و ۵۳۳ هزار تومان برسد، هر چند علت اصلی افزایش قیمت ها در بازار ایران مربوط به افزایش 12 دلاری طلای جهانی است.

واکنش بازار به حادثه تروریستی کرمان

او افزود: بازار مالی در همه جای دنیا نسبت به اتفاقات سیاسی، اجتماعی حساس است و این شاخص های در بازار تاثیر مستقیم می گذارد و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست، البته افزایش قیمت طلا به طور نسبی از اوایل هفته گذشته آغاز شده بود و با پیش آمدن این حادثه تروریستی قیمت ارز و طلا روند افزایشی در پیش گرفتند که البته بیش از آنکه ناشی از عوامل اقتصادی باشد، ناشی از التهابات موجود در جامعه است و به این ترتیب قیمت تا حدود 35 دلار نیز افزایش قیمت جهانی داشتیم . این کارشناس ادامه داد: بعد از بازگشایی بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا با افزایش ۱۲ دلاری همراه شد و به ۲۰۷۴ دلار رسید؛ ضمن اینکه در روزهای اخیر قیمت ارز در بازار داخلی هم افزایش یافته به همین دلیل قیمت طلا و سکه با افزایش همراه شده است.کشتی آرای افزایش قیمت طلا در بازار در هفته اخیر را ناشی از روز زن و افزایش تقاضا برای خرید و فروش سکه و طلا در بازار دانست و گفت: ما پیش از این هم در زمان جنگ غزه و اسرائیل هم چنین شرایط مشابهی را تجربه کردیم، اما اکثر فعالان در این زمینه معتقدند که این افزایش قیمت ها ناشی از هیجانات پیش آمده است و قطعاً اگر اتفاق جدیدی رخ ندهد، افزایش قیمت بازار ارز و طلا به پیش از زمان رخدادهای اجتماعی و ... بازخواهد گشت.

التهابات بازار می خوابد

او درباره افزایش قیمت سکه گفت: از این افزایش قیمت به عنوان افزایش قیمت حباب سکه می توانیم یاد کنیم، افزایش قیمت طلا و سکه همواره همزمان با آغاز سال میلادی وجود داشته است و این بار این امر با حادثه تروریستی همراه شد و روند افزایش قیمت را بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته کرد، البته مناسبت روز زن نیز به این افزایش قیمت کمک کرد، اما پیش بینی می شود که این التهابات تا چند روز دیگر خنثی می شود و بازار به حالت متعادل پیشین بازمی گردد.

بازار طلا فعال و پویاست

او ادامه داد: بازار کاملا فعال است و همه واحد‌های صنفی باز شدند نگرانی‌هایی که در خصوص سامانه پایانه فروشگاهی و سامانه جامع تجارت وجود داشت که این موضوع ۳ ماه به تعویق افتاده است تا در این مدت زیر ساخت و آمادگی بهتری واحد‌ها پیدا کنند به همین دلیل همه بازار‌های کشور از امروز فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

وی با تأکید براینکه مشکل طلافروشان مالیاتی نبوده است؛ تصریح کرد: بیشتر بحث سامانه ها مطرح بود، همزمانی دو موضوع صدور فاکتور الکترونیکی و ثبت سرمایه (موجودی طلافروشان) موجب نارضایتی شده است.

شوک حادثه تروریستی کرمان به بازار دلار

مدیرعامل اسبق بانک تجارت گفت که افزایش قیمت دلار در روزهای گذشته مربوط به انتظارات منفی ناشی از بمب‌گذاری تروریستی کرمان است. محمدرضا رنجبر فلاح، اقتصاددان پولی و مدیرعامل اسبق بانک تجارت، با بیان اینکه «افزایش قیمت دلار مربوط به انتظارات منفی ناشی از بمب‌گذاری تروریستی کرمان است»، افزود: به‌نظر نمی‌رسد که این بمب گذاری تروریستی نشان دهد که در مسائل بین‌المللی چالشی به وجود آمده باشد. این افزایش قیمت، نوعی از انتظارات مقطعی و کوتاه‌مدت است که دوباره خودش را تعدیل می‌کند.علی رغم خبرهای ضد و نقیضی که از ظهر امروز درباره دخالت داعش در انفجار تروریستی کرمان مطرح شد، در آخرین خبر، العربیه مدعی شد که داعش مسئولیت این عملیات تروریستی را برعهده گرفته است.

از تجربه جنگ غزه درس بگیریم!

رنجبر فلاح ادامه داد: به‌عنوان مثال چنین مورد مشابهی را در جنگ غزه داشته‌ایم، با شروع جنگ غزه قیمت دلار در مدت 3 روز حدود 3 هزار تومان بالا رفت اما در مدت کوتاهی دوباره به همان کانال 50 هزار تومانی در بازار آزاد برگشت، ضمن اینکه آقای فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی هم تأکید کرد که ذخایر ارزی کشور با آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران افزایش پیدا کرده است.

اتفاقات هیجانی مانند کف روی آب است!

این کارشناس اقتصادی در پایان سخنان خود اظهار داشت: افزایش قیمت دلار در زمان حاضر یک موضوع کاملاً هیجانی است و اثر ماندگاری نخواهد داشت و دوباره فروکش خواهد کرد. باید بدانیم که فقط عوامل پایه‌ای و بنیادین اقتصاد بر قیمت دلار تأثیر واقعی دارد و نه اتفاقات هیجانی، زیرا این اتفاقات هیجانی مانند کف روی آب است که به‌سرعت فروکش خواهد کرد. این گزارش حاکی است؛ عصر روز چهارشنبه (۱۳ دی) در سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی که بسیاری از هموطنان برای گرامیداشت این شهید در گلزار شهدای کرمان حضور یافته بودند، صدای مهیب یک انفجار در یکی از محورهای منتهی به گلزار شهدای کرمان شنیده شد؛ این انفجار در ۷۰۰ متری مزار شهید سلیمانی رخ داد و سپس انفجار دوم در یک کیلومتری مزار و خارج از مسیر زائران و مسیرهای بازرسی اتفاق افتاد. تاکنون دبیرکل سازمان ملل ، اتحادیه اروپا، نهادهای بین المللی ، محافل سیاسی ، مقامات و رهبران مذهبی و سیاسی ، کارشناسان و تحلیلگران ، دولت های غربی ، عربی و اسلامی ، کشورهای آفریقایی و آسیایی بطور رسمی و با انتشار بیانیه های جداگانه حادثه شنیع تروریستی را که جان انسان های بی گناه و غیر نظامی را گرفته، محکوم کرده و با ملت ایران ابراز همدری کردند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز