تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه

تنها رقیب ما در انتخابات دلسردی مردم است

تنها رقیب ما در انتخابات دلسردی مردم است
در شرایطی که جریان اصلاحات حضور جدی در انتخابات آینده نخواهد داشت و از سوی دیگر اصولگرایان نیز روند خالص‌سازی را تشدید کرده‌اند حزب اعتدال و توسعه میداندار جریان تحول‌خواه برای حضور در انتخابات آینده شده است.
کد خبر: ۷۳۹۹۰

به گزارش معاصر، حزبی که در گذشته نیز با به قدرت رساندن حسن روحانی تأثیرگذاری خود را در فضای سیاسی کشور نشان داده است. اینکه آیا در شرایط کنونی که فضای انتخابات مانند گذشته نیست نیز این حزب می‌تواند در انتخابات موفق شود علامت سوال بزرگی است که پاسخ آن در آینده مشخص خواهد شد.

با این وجود تحرکات و رفتارشناسی این حزب در شرایط کنونی آبستن تغییرات و اتفاقات مهمی در انتخابات مجلس آینده خواهد بود. به همین دلیل با دکتر جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه پیرامون مواضع این حزب در انتخابات آینده گفت وگو کرده است.

هروی معتقد است؛«حزب اعتدال و توسعه به دنبال این است که با مشی متفاوت از آنچه تاکنون گفته شده بتوان رضایت مردم را برای حضور در انتخابات به دست بیاورد. ما برای حل مشکلات کشور پیشقدم شده‌ایم و تلاش خواهیم کرد در این مسیر حرکت کنیم.

در زمینه سیاست خارجی مهم‌ترین رویکردی که ما به دنبال آن خواهیم بود رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است.از سوی دیگر مبارزه با فساد اقتصادی را به صورت جدی در دستور خود قرار داده‌ایم. ما به دنبال آن هستیم که همه مسائل داخلی و خارجی به سمت هدف غایی حزب یعنی رضایت مردم سوق پیدا کند.

واقعیت این است که احزابی که تاکنون در قدرت حضور داشته‌اند نتوانسته‌اند آرمان‌های مردم را محقق کنند.به همین دلیل ما با برنامه منعطف،اعتدالی و واقع گرایانه در داخل و خارج از کشور رویکرد خود را دنبال کنیم و اقدامات موثری در راستای خواسته های مردم انجام بدهیم. » در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می خوانید.

*انتخابات مجلس دوازدهم از یک طرف با عدم حضور جدی جریان اصلاحات و از سوی دیگر یکدستی حاکمیت و حرکت اصولگرایان در مسیر خالص‌سازی برگزار خواهد شد. حزب اعتدال و توسعه خود را دارای چه ظرفیتی می‌داند که تلاش می کند در چنین فضایی رقابت کند؟

من منکر این وضعیت نیستم. با این وجود آن چیزی که حزب اعتدال و توسعه مورد نظر قرار داده این است که جریان و گروهی که در انتخابات مجلس گذشته این نمایندگان را به مجلس فرستاد در شرایط کنونی توانایی جلب رضایت مردم را ندارد.شاید به همین دلیل نیز در شرایط کنونی ما با فضای سرد انتخاباتی مواجه هستیم.حزب اعتدال و توسعه به دنبال این است که با مشی متفاوت از آنچه تاکنون گفته شده بتوان رضایت مردم را برای حضور در انتخابات به دست بیاورد.

ما برای حل مشکلات کشور پیشقدم شده ایم و تلاش خواهیم کرد در این مسیر حرکت کنیم.در زمینه سیاست خارجی مهم ترین رویکردی که ما به دنبال آن خواهیم بود رفع تحریم های بین المللی علیه ایران است.از سوی دیگر مبارزه با فساد اقتصادی را به صورت جدی در دستور خود قرار داده ایم.

ما به دنبال آن هستیم که همه مسائل داخلی و خارجی به سمت هدف غایی حزب یعنی رضایت مردم سوق پیدا کند.واقعیت این است که احزابی که تاکنون در قدرت حضور داشته اند نتوانسته اند آرمان های مردم را محقق کنند.

به همین دلیل ما با برنامه منعطف،اعتدالی و واقع گرایانه در داخل و خارج از کشور رویکرد خود را دنبال کنیم و اقدامات موثری در راستای خواسته های مردم انجام بدهیم.ما به این نتیجه رسیده‌ایم که مردم دیگر به دنبال حرف و شعار نیستند و بلکه به دنبال عمل هستند و به همین دلیل ما برای مشکلات کشور راهکار ارائه خواهیم کرد.

*راهکارهای حزب اعتدال و توسعه برای عبور از چالش‌های کشور چیست؟

حزب اعتدال و توسعه به صورت رسمی پس از15 دی ماه راهکارهای خود را اعلام خواهد کرد.این احتمال نیز وجود دارد که در مسیری که پیش رو داریم ائتلاف‌هایی انجام بدهیم که بتوانیم به اهداف خود نزدیک تر شویم.ما بر این باور نیستیم که برای حضور در انتخابات تنها از نخبگان حزب خود استفاده کنیم و بلکه این احتمال وجود دارد که از نخبگان شایسته سایر گروه‌های سیاسی نیز استفاده کنیم.

حزب اعتدال و توسعه با نگاهی خوش‌بینانه وارد انتخابات شده و من اطمینان دارم برنامه های این حزب که در هفته های آینده اعلام خواهد شد تا حدود زیادی می تواند دغدغه های مردم را حل کند.

قرار نیست ما در حزب اعتدال و توسعه شعار بدهیم و بلکه برنامه های زمان بندی شده ای ارائه خواهیم کرد که در زمینه های مورد نیاز مردم یعنی مسائل اقتصادی و سیاست داخلی و خارجی خواهد بود.ما در زمینه سیاست خارجی به دنبال تنش زدایی در نظام بین المللی خواهیم بود.

ما حرف تازه ای در انتخابات خواهیم داشت و با پرهیز از خشونت به دنبال کنار گذاشتن فضای تنگ نظری ها و سخت گیری ها خواهیم بود.در مجلس یازدهم طرح هایی در مجلس دنبال شد که شاید نیاز نبود و از سوی دیگر به برخی مسائل به خصوص مشکلات معیشتی مردم کم توجهی شد.

به همین دلیل ما به دنبال این خواهیم بود که نمایندگانی به مجلس بفرستیم که در مرحله نخست پاسخگوی حزب و سپس مردم باشند.مجلس یازدهم دستآورد جریانی است که نارضایتی عمومی را به وجود آورده است.

به همین دلیل نیز میزان اقبال عموم نسبت به این جریان بالا نیست و در نتیجه در دو انتخابات گذشته میزان مشارکت پایین آمده است. این در حالی است که جریان اعتدال گرا به دنبال این است که با ترکیبی همراه با پاسخگویی،شفافیت،جسارت و نظارت در کلیه ارکان تصمیم گیری کشور وارد شود و شرایط را تغییر بدهد.

*به چه میزان احتمال ائتلاف بین حزب اعتدال و توسعه و اصلاح‌طلبان وجود خواهد داشت؟آیا اصلاح‌طلبان اندکی که در فضای انتخابات حضور دارند در نهایت با اعتدال گرایان دست به ائتلاف خواهند زد؟

دنیای سیاست دنیای رایزنی‌ها و مذاکرات سیاسی هم هست.به همین دلیل و با عنایت به اینکه حزب اعتدال و توسعه نمی‌خواهد تمامیت خواه باشد به دنبال این خواهد بود که از هر دو جریان اصلاح‌طلبان معتدل و اصولگرایان معتدل افراد شایسته را به لیست انتخاباتی خود اضافه کند.

بدون تردید کسانی که مورد وثوق شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه قرار بگیرند در لیست انتخاباتی ما حضور خواهند داشت.ما به دنبال این هستیم که در تهران و شهرستان‌های کشور لیست انتخاباتی ارائه کنیم که مردم شعارهایی که ما خواهیم داد را بپذیرند و آنها را قبول کنند.

در مجلس یازدهم طرح هایی در مجلس دنبال شد که شاید نیاز نبود و از سوی دیگر به برخی مسائل به خصوص مشکلات معیشتی مردم کم توجهی شد.به همین دلیل ما به دنبال این خواهیم بود که نمایندگانی به مجلس بفرستیم که در مرحله نخست پاسخگوی حزب و سپس مردم باشند.مجلس یازدهم دستاورد جریانی است که نارضایتی عمومی را به وجود آورده است.به همین دلیل نیز میزان اقبال عموم نسبت به این جریان بالا نیست و در نتیجه در دو انتخابات گذشته میزان مشارکت پایین آمده است. این در حالی است که جریان اعتدال گرا به دنبال این است که با ترکیبی همراه با پاسخگویی،شفافیت،جسارت و نظارت در کلیه ارکان تصمیم گیری کشور وارد شود و شرایط را تغییر بدهد

*در بین احزاب اصلاح‌طلب احتمال اینکه حزب کارگزاران قصد ارائه لیست انتخاباتی داشته باشد بیشتر از بقیه است. آیا احتمال ائتلاف بین حزب اعتدال و توسعه و کارگزاران وجود خواهد داشت؟

احزاب زیادی در بین جریان تحول خواه ایران وجود دارد که یکی از آنها حزب کارگزاران است که می تواند در این زمینه مدخلیت داشته باشد.ما میدان را باز گذاشته‌ایم که از هر دو گروه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل بتوانند با ما همکاری کنند و در یک فضای انتخاباتی قرار بگیرند.

ما بر این باور هستیم که می‌بایست فراتر از یک جبهه برای جلب رضایت مردم پیش رفت.اگر قرار است ما قوی ترین برنامه ها را داشته باشیم باید قوی ترین و شایسته ترین افراد را در لیست انتخاباتی خود داشته باشیم.ما به دنبال این هستیم که این بار بدون از هر گونه احساسات و با شهامت نمایندگانی را به مجلس بفرستیم که به دنبال کاهش مشکلات مردم و مبارزه با فساد را داشته باشند.

ما به دنبال آن هستیم که با ریشه های فساد و وضعیت نامناسب اقتصادی مردم مقابله کنیم تا مردم در شرایط بهتری زندگی کنند.واقعیت این است که ما تصور می کنیم رقیب حزب اعتدال و توسعه در انتخابات هیچ حزب و جریانی جز دلسردی مردم نیست.

هدف ما چیرگی بر این دلسردی است. به همین دلیل نیز حزب اعتدال توسعه برای به دست آوردن اکثریت مجلس آینده برنامه خواهد داشت.

*واقعیت‌های موجود فضای انتخابات نشان می‌دهد که اعتدال و توسعه با دو چالش کمبود نیروی انسانی برای رقابت در انتخابات از یک سو و در صورت پیروزی در انتخابات قرار گرفتن در وضعیت اقلیت مجلس در مقابل اصولگرا مواجه خواهد بود. به فرض که اعتدال و توسعه در انتخابات نتیجه قابل قبولی هم به دست بیاورد در مقابل اکثریت مجلس چه خواهد کرد؟

ما به این موضوع فکر کرده ایم و معتقدیم حتی اگر یک اقلیت مقتدر از جریان اعتدال‌گرا نیز در مجلس آینده حضور داشته باشد به اندازه ای تأثیرگذار خواهد بود که بتواند در مقابل جریان مقابل بایستد.در شرایط کنونی کمیت مورد نظر ما نیست و بلکه آنچه دارای اهمیت است کیفیت است.

اگر ما در روزهای آینده مشروعیت حضور در انتخابات را پیدا کنیم و براساس آنچه مقام معظم رهبری عنوان کردن فضای انتخابات رقابتی شود ما مستندانی ارائه خواهیم کرد که بتوان اقشار مختلف جامعه را به سمت خود جذب کند.

به همین دلیل ما با امید وارد فضای انتخاباتی خواهیم شد و با امید به تغییر نیز به مسیر خود ادامه خواهیم داد.

*روحانی،لاریجانی و خاتمی چه تأثیری بر برنامه های جریان اعتدال گرا خواهند داشت و به چه میزان از ظرفیت این چهره های تأثیرگذار استفاده خواهید کرد؟

آقای روحانی و لاریجانی که به حضور در انتخابات اذعان دارند برای ما قابل احترام هستند اما این به معنای غایت فردی برای اعتدال و توسعه نیست.

ما در راستای اهداف جامعی که دنبال می کنیم تلاش خواهیم کرد از همه بزرگان و شایستگان نظام که نگرش اعتدالی دارند حداکثر استفاده کنیم.در شرایط کنونی ما تلاش می کنیم از ظرفیت کسانی استفاده کنیم که به موضوع انتخابات ورود داشته اند و اعلام موضع کرده اند که آقای روحانی و لاریجانی از جمله این افراد هستند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز