تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰

کاهش قیمت نفت به یک دلار در روز دوشنبه (18 دی ماه) 1402

قیمت نفت در معامالات ابتدایی روز دوشنبه (۱۸ دی‌ماه) به‌دلیل کاهش شدید قیمت‌ها انواع نفت خام صادراتی عربستان و در عین حال افزایش تولید اوپک در ماه دسامبر بیش از یک درصد کاهش یافت.
کد خبر: ۷۴۰۵۵

به گزارش معاصر به نقل از رویترز از دهلی‌نو، قیمت نفت در معامالات ابتدایی روز دوشنبه (۱۸ دی‌ماه) به‌دلیل کاهش شدید قیمت‌ها انواع نفت خام صادراتی عربستان و در عین حال افزایش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه دسامبر بیش از یک درصد کاهش یافت. عوامل یادشده سبب خنثی کردن عامل نگرانی‌ها درباره تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه شد.

قیمت نفت خام شاخص برنت تا ساعت ۳ و ۴۴ بامداد روز دوشنبه به وقت گرینویچ با ۸۶ سنت یا ۱.۰۹ درصد کاهش به ۷۷ دلار و ۹۹ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال نفت خام دبلیوتی‌آی آمریکا با ۸۵ سنت یا ۱.۱۵ درصد کاهش، ۷۲ دلار و ۹۶ سنت به ازای هر بشکه داد و ستد شد.

واندانا هاری، بنیانگذار مؤسسه «واندا اینسایت» (Vanda Insights) فعال در زمینه ارائه تحلیل‌های بازار نفت در این باره گفت: کاهش قیمت رسمی انواع نفت خام صادراتی شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان برای تحویل در فوریه ۲۰۲۴، روایت ضعف تقاضا در بازارهای جهانی را تقویت می‌کند.

افزایش عرضه و رقابت با تولیدکنندگان رقیب، عربستان را بر آن داشت تا قیمت فروش رسمی نفت خام سبک عربی خود را برای تحویل به مشتریان آسیایی طی ماه فوریه ۲۰۲۴ را به پایین‌ترین سطح در ۲۷ ماه گذشته برساند.

تونی سیکامور، تحلیلگر مؤسس آی‌جی (IG) هم در این باره گفت: اگر ما تنها روی عوامل بنیادی تمرکز کنیم، از جمله سطح بالای ذخیره‌سازی‌های نفت خام، افزایش تولید اوپک و غیراوپک و کاهش قیمت انواع نفت صادراتی عربستان، برآیندش اتفاقی غیر از نزولی بودن شرایط قیمت نفت در بازارهای جهانی نخواهد بود.

هر دو شاخص نفتی در هفته نخست سال ۲۰۲۴ میلادی پس از بازگشت سرمایه‌گذاران از تعطیلات برای تمرکز بر ریسک ژئوپلیتیک در خاورمیانه در پی حمله‌های حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، بیش از ۲ درصد افزایش یافت.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا که این هفته به خاورمیانه سفر می‌کند، گفت: ادامه جنگ در غزه می‌تواند به سراسر منطقه گسترش یابد، مگر اینکه تلاش‌های هماهنگ برای صلح انجام شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز