تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۲.۷۹°
۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰

بهای پذیرش ناقص FATF؛ تجارت با بانک‌های زیر پله‌ای

بهای پذیرش ناقص FATF؛ تجارت با بانک‌های زیر پله‌ای
الحاق ایران به پیمان‌هایی نظیر بریکس و شانگهای و ... در حالی با هیاهوی رسانه‌ای همراه است که همچنان از برقراری مبادلات تجاری شفاف با دیگر کشورهای جهان به دلیل عدم پذیرش اف ای تی اف محروم هستیم .
کد خبر: ۷۴۰۵۷

به گزارش معاصر به نقل از آرمان ملی این در حالی است که در حال حاضر به بسیاری از مفاد آن پایبند هستیم ولی به دلیل عدم پذیرش برخی از موارد آن، از مزایای برقراری تجارت در عرصه بین‌المللی محروم هستیم . کارشناسان معتقدند از این رو مطلوب است جهت گشایش در اقتصاد و توسعه روابط اقتصادی مانند بسیاری از کشورها متعهد به اجرای FATF نیز شویم.

شفاف‌سازی اعتبار ملی و خلق پول با کمک FATF

محمدرضا وحیدی در این باره به آرمان ملی گفت: ایران در بسیاری از موارد به برخی از مفاد موجود در تفاهم‌نامه FATF متعهد شده است، البته از این امر نیز نباید غافل شد که پذیرش اف‌ای‌تی‌اف به ما در شفاف‌سازی اعتبار ملی و بین‌المللی و خلق پول و فرصت‌های مالی جدید کمک بسیاری خواهد کرد . در حقیقت الحاق ایران به بسیاری معاهده و پیمان‌ها تا زمانی که FATF را نپذیرد دستاوردی برای ایران به همراه نخواهد داشت و حتی چین و روسیه نیز به صورت علنی اظهار کرده‌اند که به دلیل پایبند نبودن ایران به FATF امکان برقراری روابط اقتصادی آشکار با ما را به دلیل واهمه از اِعمال جرایم تحر یم‌ها علیه خودشان را ندارند .

دغدغه‌ای نابجا از پذیرش FATF

وی درباره دغدغه ایران مبنی بر اینکه در صورت پذیرش کامل FATF مدیریت مالی و معاملات تجاری و غیرتجاری ایران در اختیار دیگران به ویژه کشورهای متخاصم قرار می گیرد گفت: در حقیقت با توجه به پیشرفت‌های دنیای فناوری و تجهیزات موجود در این بخش، دیگر رصد فعالیت‌های تجاری – اقتصادی دیگر افراد حقیقی و حقوقی رویکردی غیرقابل دسترس برای کشورهای پیشرفته دیگر و دولتمردان آنها نیست، از این رو ایران با عدم پذیرش FATF فقط باعث محدودیت مبادلات تجاری و منتفع شدن کشور در عرصه معاملات بازرگانی در سطح کلان خواهد شد و به نظر می‌رسد واهمه از این امر مسئله‌ای غیرمنطقی باشد.

توسعه دایره صادرات و واردات با پذیرش رسمی FATF

این کارشناس پذیرش FATF از سوی ایران که اکثر کشورهای جهان آن را پذیرفته اند نوعی اهلیت ذکر و بیان کرد: عدم تجارت با ایران به دلیل نپذیرفتن اف ای تی اف با وجود اینکه بسیاری از مفاد آن را در حال حاضر اجرا می کند، باعث می شود که هر روز دایره صادرات و واردات و همچنین درآمدزایی از این محل را محدودتر کند ، هر چند که مسئولان در صدد هستند تا دامنه ارتباطات تجاری خود را با دور زدن قوانین گسترده تر کنند؛ اما قطعاً دراین میان دچار ضرر و زیان‌های مالی می شوند که حتی با وجود کمک برخی از کشورهای به ظاهر دوست ایران نیز قادر به جبران آن در عرصه بین المللی نیستیم، چرا که به راستی برقراری مبادلات کالا و .... با کشورهای نظیر چین برای ایران آورده مالی چندانی به همراه ندارد، چون بنا بر شرایط مجبور ناچار به تهاتر کالا با کالا و یا انجام معاملات مالی با نرخی بسیار کمتر از نرخ متعارف بین المللی هستیم. وحیدی در ادامه درباره انگیزه برخی از مخالفان پذیرش FATFگفت: اطلاع از بسیاری از فعالیت‌های مالی و غیر مالی ایران توسط کشورهای دیگر هم اکنون نیز در قالب‌های دیگر صورت می‌گیرد و عدم موافقت ایران جهت الحاق به این تعهدنامه تنها بهانه‌ای برای کشورهای دیگر خواهد شد تا ایران را در رسیدن به توسعه و پیشرفت اقتصادی و ... بازدارند.

چالش‌های پیش رو تجار با وجود مانع FATF

این کارشناس تاکید کرد: از طرفی صادرکنندگان کالا به خاطر مقررات وزارت اقتصاد در خصوص تعهد بازگرداندن ارز می بایست معادل ارزش دلاری کالای صادراتی، دلار را در اتاق مبادله ارز با نرخ مشخص به فروش برسانند. این درحالی است که ارز مذکور از مبادی غیربانکی و عموما صرافی‌ها در اختیار صادرکنندگان قرار می‌گیرد و هزینه‌هایی نظیر تبدیل ارز و حواله‌های پی در پی برای صادرکننده ایجاد می کند.

نپذیرفتن FATF سیاستی غیر قابل توجیه

مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی نیز در واکنش به اظهارنظرهای مخالف به الحاق ایران به این تعهدنامه ، نپذیرفتن FATF از سوی ایران را غیر قابل توجیه توصیف و خاطرنشان کرد: آن گروهی که اثرات تحریم را خوب لمس نکرده اند و از مکنت خوبی برخوردار هستند، بر طبل نپیوستن به FATF می کوبند و نمی بینند که مردم بر اثر تبعات تحریم‌ها چگونه صورت خود را سرخ نگه‌می دارند. وی ضمن اشاره به تبادلات پایین ایران با برخی از بانک‌های زیرپله ای چینی اشاره کرد و گفت : در شرایط کنونی، حتی بانک‌های درجه 3 و 4 اروپایی هم، حاضر به همکاری با سیستم بانکی ما نبوده و تنها بانک‌های زیرپله‌ای چینی، آن هم با دریافت هزینه 20 درصدی مبادله، این همکاری را انجام می‌دهند. به عبارت دیگر، یک بانک درجه چندم چینی برای مبادله 100دلار با بانک ایرانی، 20 دلار هزینه مبادله دریافت می‌کند.

وی یادآور شد : حدس و گمان پایان تحریم های آمریکا و بازگشت به برجام، باز هم بدون ارتباط سیستم بانکی با دنیای بیرون تغییری در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد نخواهد شد. پازوکی ورود عراق، روسیه، چین، ترکیه به عنوان شرکای اصلی اقتصادی ایران به FATF را شاخصی ذکر کرد که در صورت تداوم یکه تازی ایران در عدم پذیرش FATF، باز هم ایران را به کشوری دارای اقتصادی ضعیف تبدیل خواهد کرد.

عقب ماندگی سیستم بانکی و عدم پذیرش FATF

وی عقب ماندگی سیستم بانکی را از تبعات منفی نپذیرفتن FATF ذکر و خاطرنشان کرد:

سیستم بانکی ما به دلیل همین تفکرات ، 40 سال از سیستم بانکی دنیا عقب است. اگر ما عضو FATF بودیم در جریان همین فساد بانک سرمایه بلافاصله حساب بانکی آن‌ها مسدود می‌شد. در هر حال FATF شاید آخرین فرصتی باشد که پذیرش و یا عدم پذیرش آن، ایران را صاحب فرصتی طلایی دیگر در معاملات جهانی خواهد کرد و یا باز هم باید پذیرای شرایط فعلی باشد. وی در توضیح دلایل ضرورت پیوستن ایران به این سازمان جهانی اضافه کرد: عمده‌ترین شرکای تجاری ایران در شرایط تحریمی و حتی غیرتحریمی، کشورهای چین، روسیه و ترکیه هستند. بسیار قابل توجه است که هر سه این کشورها جزو اعضای اصلی گروه مشترک اقدام مالی علیه پولشویی (FATF) هستند. در حالی که انتظار از ایران این است که تنها به عنوان عضو همکار با این سازمان همکاری داشته باشد. حال بسیاری بدیهی است که اگر ما می خواهیم صادرات و واردات خود را با این کشورها ادامه دهیم، باید با سیستمی که از دید این کشورها می‌تواند سلامت و امنیت نظام‌های بانکداری را مشخص سازد، تعامل مثبت داشته باشیم.این کارشناس اقتصادی ادامه داد: نپیوستن به FATF به طور طبیعی منجر به انزوای تجاری ایران در جهان خواهد شد. به جز ایران تنها کشوری که در لیست سیاه این سازمان قرار دارد، کره‌شمالی است. فراموش نکنیم که انزوای اقتصادی، به انزوای سیاسی نیز منجر خواهد شد و این آرزویی است که نیروهای تندروی آمریکا، رژیم صهیونیستی و مرتجعین منطقه سال‌هاست در آرزوی دستیابی به آن هستند. پازوکی خاطرنشان کرد: تاکید می‌کنم که قرار نیست مشکلات اقتصادی ایران با پیوستن به FATF حل شود، اما این به نفع خود ماست که به جامعه جهانی بپیوندیم و دشمنان ایران هستند که از عدم تعامل ما با دنیا سود خواهند برد

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز