تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۵

تخفیف برای مشتریان آسیایی نفت عربستان

این کاهش قیمت که بیشترین کاهش در ۱۳ ماه گذشته است، برای انتظارهای بازار تعیین شده زیرا پالایشگاه‌ها از عربستان درخواست کردند که در مقایسه با شرکت های خارمیانه قیمت‌های رقابتی تعیین کند.
کد خبر: ۷۴۰۷۸

به گزارش معاصر، همزمان با رقابت دیگر تأمین‌کنندگان و نگرانی درباره عرضه مازاد نفت، شرکت سعودی آرامکو با انتشار بیانیه‌ای قیمت رسمی فروش نفت خام «سبک عربی» را برای عرضه به مشتریان آسیایی در ماه فوریه با ۲ سنت کاهش نسبت به ماه ژانویه به مبلغ ۱ دلار و ۵۰ سنت برای هر بشکه بیشتر از میانگین قیمت نفت خام شاخص‌های عمان/ دوبی تعیین کرد که پایین‌ترین سطح از ماه نوامبر ۲۰۲۱ تاکنون به‌شمار می‌رود.

این کاهش قیمت که بیشترین کاهش در ۱۳ ماه گذشته است، برای انتظارهای بازار تعیین شده زیرا پالایشگاه‌ها از عربستان درخواست کردند که در مقایسه با نفت خام عرضه‌شده از سوی سایر تولیدکنندگان خاورمیانه و همچنین محموله‌های معامله‌شده اقیانوس اطلس، قیمت‌های رقابتی تعیین کند.

یکی از معامله‌گران فعال در یکی از پالایشگاه‌های آسیای شمالی گفت: نفت خام عربستان همچنان به‌نسبت گرانتر از دیگر نفت خام منطقه است. به هر حال، از مشاهده چنین قیمت‌هایی خرسند هستیم زیرا خرید نفت را برای ما مقرون‌به‌صرفه می‌کند.

بازار فیزیکی نفت آسیا ماه گذشته با کاهش قیمت همراه بود که منعکس‌کننده پیش‌بینی کاهش بیشتر عرضه نفت درکوتاه‌مدت و افت تقاضا به‌دلیل برنامه پالایشگاه‌های آسیا برای اجرای عملیات تعمیر و نگهداری در فصل بهار و درنتیجه توقف تولید است.

با وجود کاهش داوطلبانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای در تولید روزانه نفت خام تولیدکنندگان عضو اوپک‌پلاس، فعالان بازار هنوز متقاعد نشده‌اند که این کاهش عرضه برای متوقف کردن افزایش ذخیره‌سازی‌های نفت جهان و تداوم افزایش قیمت نفت دست‌کم تا سه ماه دوم سال ۲۰۲۴ کفایت کند.

شرکت سعودی آرامکو همچنین قیمت انواع نفت خام را برای عرضه به مشتریان آسیایی در ماه فوریه نسبت به ماه قبل ۲ دلار  کاهش داد.

افزون بر این، این شرکت قیمت رسمی فروش هر بشکه نفت خام سبک عربی را برای عرضه به دیگر خریداران در شمال‌غرب اروپا در ماه فوریه با ۲ دلار کاهش، ۹۰ سنت بالاتر از نفت خام شاخص برنت دریای شمال تعیین کرد.

قیمت رسمی فروش نفت خام سبک عربی این شرکت برای عرضه به ایالات متحده در ماه فوریه نیز با ۲ دلار کاهش به پنج دلار و ۱۵ سنت در مقایسه با شاخص نفت خام ترش آرگوس برای هر بشکه تعیین کرد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز